nt_logo

Weź to wymyśl, a co dopiero zbuduj! Te megamaszyny byłyby zagadką, gdyby nie National Geographic

redakcja naTemat

29 marca 2022, 15:56 · 4 minuty czytania
Od największej na świecie drukarki 3D, poprzez lotniskowiec i okręt podwodny z napędem atomowym, aż po Międzynarodową Stację Kosmiczną. To zaledwie część największych cudów inżynierii, których sekrety przedstawia – przystępnie i naprawdę wciągająco – kanał National Geographic w porywającej serii "Megamaszyny". Odkryj świat poza utartą ścieżkę i zanurz się w fascynujący świat inżynierii!


Weź to wymyśl, a co dopiero zbuduj! Te megamaszyny byłyby zagadką, gdyby nie National Geographic

redakcja naTemat
29 marca 2022, 15:56 • 1 minuta czytania
Od największej na świecie drukarki 3D, poprzez lotniskowiec i okręt podwodny z napędem atomowym, aż po Międzynarodową Stację Kosmiczną. To zaledwie część największych cudów inżynierii, których sekrety przedstawia – przystępnie i naprawdę wciągająco – kanał National Geographic w porywającej serii "Megamaszyny". Odkryj świat poza utartą ścieżkę i zanurz się w fascynujący świat inżynierii!
Sterowiec Airlander 10 Fot. mat. prasowe

Teren dzisiejszej Etiopii, około 3,4 miliona lat temu. Nasz przodek, australopitek, zaczyna obrabiać dwie kości zwierzęce, tworząc w ten sposób pierwsze ze znanych narzędzi... To przełomowa chwila, w której rozpoczyna się fascynująca historia postępu technologicznego.

Kolejne wynalazki stają się nie tylko coraz większe i mocarniejsze, lecz także – co zdecydowanie najistotniejsze – bardziej funkcjonalne, coraz skuteczniej wspierając nas w absolutnie każdej dziedzinie życia. 

Dodajmy, że współczesne arcydzieła inżynierii to konstrukcje niesamowicie wręcz skomplikowane, tak więc "zwykły" człowiek nie ma szans na zrozumienie ich budowy i sposobu działania. Bądź też inaczej: do niedawna nie miał takowych szans... 

... bowiem dziś z pomocą przychodzą "Megamaszyny": wyjątkowa produkcja National Geographic, dzięki której – w towarzystwie wybitnych inżynierów i naukowców – przyjrzysz się najbardziej zapierającym dech w piersiach dokonaniom człowieka. Dodajmy: dzięki świetnym animacjom komputerowym przyjrzysz się im z bardzo bliska, zaglądając w najgłębsze zakamarki konstrukcji.

Oto niektóre z imponujących "bestii", które poznasz w tym cyklu:

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna

Największy sztuczny obiekt na orbicie ziemskiej. Do tego najdroższy, gdyż według ostrożnych szacunków jej stworzenie i kolejne modyfikacje pochłonęły równowartość niemal 650 miliardów złotych.

Budowa tego kolosa – złożonego z szesnastu modułów i  mieszczącego siódemkę astronautów – rozpoczęła się w roku 1998, aby dziś osiągnąć masę przekraczającą 460 ton. 

Zasilana energią słoneczną całość przemieszcza się nad naszymi głowami (na wysokości ok. 420 kilometrów) ze średnią prędkością 27 743,8 km/h. Daje to ponad piętnaście i pół okrążenia Błękitnej Planety na dobę. 

Śmigłowiec Sikorsky CH-53E Super Stallion

Przyjrzyjmy się też uważnie największemu i najcięższemu z helikopterów używanych przez amerykańskie siły zbrojne.

W powietrze wzbija się dzięki trzem silnikom turbowałowym (każdy generuje 4380 KM), zapewniającym imponujący udźwig: to 13,6 tony w kabinie oraz 14,5 tony na podwieszeniu.

Ta osiągająca prędkość 315 km/h konstrukcja może pochwalić się zasięgiem wynoszącym 1110 kilometrów, w razie potrzeby wydłużonym dzięki umiejętności tankowania w powietrzu. 

Dodajmy, że  ten śmigłowiec nie znajduje się na liście marzeń osób zaniepokojonych coraz wyższymi cenami paliwa – godzina lotu ową maszyną kosztuje bowiem ... ponad 85 000 zł.

Sterowiec Airlander 10

Największy statek powietrzny na świecie, którego główną część stanowi kompozytowy, długi na 96 metrów "balon", pełniący funkcję zbiornika na hel, do którego przymocowano nowoczesną kabinę dla załogi.

Całość potrafi latać z prędkością nawet 148 km/h, czerpiąc moc zarówno z czterech wysokoprężnych silników Diesla (każdy ma 325 KM), jak i napędu elektrycznego.

Zasięg to niemal 7,5 tysiąca kilometrów (sterowiec może unosić się w powietrzu nawet przez pięć dni, osiągając pułap 6,1 kilometra), a maksymalny udźwig wynosi 10 ton.

Koparka Krupp Bagger 288

Owa maszyna, stworzona na potrzeby firmy wydobywczej Rheinbraun, dzierży tytuł najcięższego pojazdu lądowego w historii. Jej masa wynosi bowiem – uwaga – 13,5 tysiąca ton.

To tzw. koparka wielonaczyniowa z kołem nadsiębiernym, zdolna w ciągu doby przerobić 240 tysięcy metrów sześciennych węgla lub ziemi. Bardziej obrazowo? To ilość odpowiadająca  głębokiej na trzydzieści metrów dziurze o powierzchni boiska piłkarskiego.

Oczywiście długa na 240, a wysoka na 96 metrów konstrukcja nie jest demonem szybkości – w optymalnych warunkach zestaw mocarnych silników elektrycznych pozwala jej przemieszczać się z prędkością maksymalną wynoszącą... 0,6 km/h; w trudniejszym terenie wartość owa spada do 0,1 km/h.

Lotniskowiec klasy Nimitz

To prawdziwy morski olbrzym, reprezentujący rodzinę dziesięciu okrętów tej klasy, będących trzonem Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.

Niezależnie od tego, które parametry wziąć pod uwagę, wszystkie wywołują podziw dla osób, które stworzyły ten największy okręt wojenny świata. Jakieś przykłady? Proszę bardzo.

Długość wynosi niemal 333 metrów. Wyporność: ponad 100 tysięcy ton. Moc turbin parowych, zasilanych przez dwa reaktory atomowe: 280 tysięcy koni mechanicznych.

Załoga składa się z 3300 osób, do których dochodzą trzy tysiące personelu lotniczego, obsługującego m. in. 90 samolotów bojowych. Dodajmy, że owo pływające miasto jest zaskakująco żwawy, gdyż bezproblemowo rozpędza się do prędkości przekraczającej 50 km/h.

Poświęcone cudom inżynierii "Megamaszyny" można oglądać w każdą niedzielę o godz. 22.00 na kanale National Geographic. Seria już zainspirowała cię  do doświadczania nieodkrytego? Mamy bardzo dobre wieści, gdyż stanowi ona zaledwie część smakołyków, jakie serwuje kanał National Geographic

W ramach kampanii "Poza utartą ścieżką" na kanale pojawiło się mnóstwo wyjątkowych produkcji dokumentalnych, poświęconych ekstremalnym przygodom, przełomowym odkryciom i innym cudom inżynierii. Są to: drugi sezon cyklu "Alaska: następne pokolenie", czwarty "Wypraw na dno", a także "Na tropie dinozaurów", "Tajemnice podwodnych wraków” i "Najniebezpieczniejsze drogi".