Z analizy ekonomisty i medioznawcy prof. Tadeusza Kowalskiego wynika, że spółki skarbu państwa wydały w ubiegłym roku na reklamę 1,238 mld złotych. Jak się okazuje, szczególnie chętnie reklamowały się w mediach drukowanych. Najwięcej korzyści przypadło prorządowej "Gazecie Polskiej Codziennie". Sporo zyskał też tygodnik "Sieci" czy tytuły Polska Press. Jeśli chodzi o telewizję, największym beneficjentem była TVP.
W gazetach poziom wydatków reklamowych wyniósł 134 mln zł, w magazynach zaś 128,4 mln zł. Za to w telewizji wydano 587 mln zł
Pieniądze spółek skarbu państwa płynęły głównie do TVP, tygodnika "Sieci", "Gazety Polskiej" czy "Do Rzeczy"
W 2021 roku wydatki reklamowe spółek skarbu państwa zwiększyły się o 7,6 proc. do 1,238 mld złotych – wynika z analizy prof. UW Tadeusza Kowalskiego, na podstawie monitoringu firmy Kantar Media.
Analiza ekonomisty objęła wydatki reklamowe w sumie 122 spółek skarbu państwa (lub z dominującym udziałem skarbu państwa) od stycznia do końca grudnia 2021 roku oraz 70 ministerstw i urzędów centralnych. Podkreślmy, że w raporcie nie uwzględniono finansowania reklamy w internecie.
Liderami wydatków reklamowych w gronie spółek skarbu państwa niezmiennie okazali się: Totalizator Sportowy, PKN Orlen i Polfa Warszawa oraz Pekao. Totalizator Sportowy wydał na reklamy w mediach 288,2 mln zł, PKN Orlen 212,5 mln zł, Polfa Warszawa 118,1 mln zł, a bank Pekao 112,9 mln zł.
Kancelaria Premiera coraz więcej wydaje na reklamę
Jeśli zaś chodzi o ministerstwa i urzędy centralne, to największym reklamodawcą w tej grupie był KPRM, który na ten cel wydał w 2021 roku 241,1 mln zł (45 proc. łącznego budżetu rządu i urzędów centralnych).
– Warto przy tym zauważyć, że Kancelaria Premiera stała się w istocie drugim co do wielkości reklamodawcą w szeroko rozumianym sektorze publicznym, ustępując tylko Totalizatorowi Sportowemu. Odmienne są jednak cele i charakter tych wydatków, Totalizator jest instytucją komercyjną, KPRM służy przede wszystkim propagandzie politycznej – wskazał prof. Tadeusz Kowalski, którego komentarz przytoczył portal Wirtualne Media.
Jak wynika z analizy, spółki skarbu państwa szczególnie chętnie reklamowały się w ubiegłym roku w mediach drukowanych. Najwięcej korzyści przypadło prorządowej "Gazecie Polskiej Codziennie", która reklamowym wydatkom spółek zawdzięczała w 2021 roku blisko 29 proc. przychodów. Mocno na reklamach ze spółek skarbu państwa zaczęły też zarabiać tytuły przejętej przez Orlen Polska Press.
Spośród magazynów, największych beneficjantem reklam SSP w 2021 roku były: tygodnik braci Karnowskich "Sieci", a także "Do Rzeczy", "Teletydzień" i "Gazeta Polska".
Spółki skarbu państwa wydały na reklamę w telewizji 587,5 mln zł
Spółki skarbu państwa w 2021 roku reklamowały się też oczywiście w telewizji, na co wydały 587,5 mln zł. Największym beneficjentem była prorządowa TVP, aż 53,6 proc. środków trafiało do tego nadawcy. Najwięcej zyskały dwie stacje: TVP1 (116,3 mln. zł) oraz TVP2 (105,4 mln. zł).
Według prof. Kowalskiego liczne z wymienionych mediów są w znacznym stopniu zależne od środków pochodzących ze źródeł publicznych, co stawia pod znakiem zapytania kwestie ich niezależności programowej oraz przyszłości w sytuacji możliwej zmiany władzy.
– Zjawisko to należy uznać za niepokojące także mając na uwadze konsekwencje polaryzacji i zawłaszczania mediów, jakie można było zaobserwować w Rosji i na Węgrzech – podkreślił ekonomista.