Rzecznik Praw Pacjenta może nam pomóc jeśli np. nie możemy dostać się do lekarza lub nie możemy dostać skierowania do specjalisty.
Rzecznik Praw Pacjenta może nam pomóc jeśli np. nie możemy dostać się do lekarza lub nie możemy dostać skierowania do specjalisty. Fot. Piotr Kamionka / Reporter / East News

Rzecznik Praw Pacjenta to nie tylko zwykły urzędnik ale też ktoś, kto może nam pomóc, kiedy mamy problemy z systemem ochrony zdrowia. W praktyce np. z dostaniem się do lekarza, z otrzymaniem skierowania do specjalisty, a nawet wtedy, gdy pani w rejestracji zachowuje się niegrzecznie – tłumaczy w podcaście "Zdrowie bez cenzury" Jakub Gołąb, dyrektor Departamentu Dialogu Społecznego i Komunikacji w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta.

REKLAMA

Obserwuj naTemat w Wiadomościach Google

Jest wiele obszarów, w których może nam pomóc Rzecznik Praw Pacjenta.

– Mamy taką wspólną infolinię z Narodowym Funduszem Zdrowia (800 190 590). Choć pacjenci kontaktują się z nami za pomocą różnych kanałów, nie tylko tej infolinii ale też za pomocą czatów, social mediów. Za pośrednictwem wspomnianej infolinii w okresie od 1 lutego do 28 marca mieliśmy pond 10 tys. zgłoszeń. 20 proc. z nich dotyczyło problemów z podstawową opieką zdrowotną, 16 proc. z leczeniem szpitalnym, 17 proc. zwalczania i zapobiegania COVID-19, a 12 proc. ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – informuje Jakub Gołąb.

Zgłoszenia, jak tłumaczy, dotyczą najczęściej odmowy rejestracji do lekarza, odmowy przyjęcia pacjenta lub odmowy udzielenia pomocy, leczenia w innej formie niż żądane przez pacjenta, czyli proponowanie teleporady i nie zgadzania się z argumentacją pacjenta, że powinien być osobiście przyjęty przez lekarza.

– Na teleporadę nie trzeba długo czekać, natomiast kiedy chcemy być przyjęci osobiście przez lekarza, wówczas pojawią się długie terminy i wtedy pojawia też się kwestia interwencji Rzecznika Praw Pacjenta, w uzasadnionych przypadkach oczywiście – mówi dyrektor Gołąb.

Jeśli chodzi o wspomniane zgłoszenia, to najczęściej konsultanci udzielili odpowiedzi i wyjaśnień przez telefon. Jednak na podstawie tylko tych zgłoszeń, we wspomnianym czasie, podjęli też ok. 300 interwencji.

– Te interwencje były podejmowane w sytuacjach kiedy był problem z dostaniem się do lekarza, odmówiono pacjentowi skierowania do specjalisty, była źle zorganizowana praca w placówce np. nie można było się dodzwonić do rejestracji. Bywały też odmowy wystawiania zaświadczeń, zwolnień lekarskich. Oczywiście interweniowaliśmy też w sytuacjach odmowy pomocy w przypadku nagłego pogorszenia się zdrowia – wyjaśnia nasz rozmówca.

I dodaje: – Ostatnio np. znajoma z organizacji pacjentów, czyli osoba, która umie się poruszać i zna polski system ochrony zdrowia, pisała w mediach społecznościowych, że odmówiono jej bezpośredniego kontaktu z lekarzem dla 11 syna, którego stan zdrowia nagle się pogarszał. Zadzwoniła na pogotowie. Pogotowie też odmówiło przyjazdu. W końcu wezwała karetkę na swój koszt. Ta sytuacja niestety nie jest odosobniona, z podobnymi spotykamy się w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta na co dzień.

W ostatnim czasie, jak mówi dyrektor Gołąb, pojawiły się też skargi dotyczące uchodźców z Ukrainy. Niestety głównie są to niczym nie poparte domysły, że uchodźcy mają specjalne warunki.

– Chciałbym podkreślić, że jest to nieprawda, a decyzja lekarza o przyjęciu lub nie pacjenta jest podyktowana jedynie jego stanem zdrowia, a nie narodowością czy statusem.

Rzecznik Praw Pacjenta Interweniował również w sytuacjach, kiedy pacjenci przebywający w szpitalu mieli utrudniony kontakt z rodziną. W pandemii prawa pacjenta mogą być czasowo ograniczone i zrozumiały jest brak odwiedzin, kiedy na oddziale mamy ognisko covidowe. Niestety zdarzały się szpitale, które nadużywały stosowanie braku odwiedzin. Wtedy interweniował RPP.

Rzecznik Praw Pacjenta interweniuje nie tylko w sprawach indywidualnych, które są zgłaszane poprzez infolinię, czat czy social media. Również działa w tych dotyczących całych grup pacjentów.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej w jakich sprawach pacjentom może pomóc Rzecznik Praw Pacjenta, to zapraszam do obejrzenia podcastu „Zdrowie bez cenzury”. Gościem tego odcinka jest Jakub Gołąb, dyrektor Departamentu Dialogu Społecznego i Komunikacji w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta. Prowadzi Anna Kaczmarek.

OBEJRZYJ: