Unsplash.com, fot. Bench Accounting

Masz pomysł na e-biznes? Marzysz o własnym sklepie internetowym, który zapewni ci dobry dochód, jednak nie wiesz, od czego zacząć? Przeczytaj, co radzą specjaliści, zweryfikuj swoje oczekiwania i załóż dobrze prosperujący sklep online

REKLAMA

Co chcesz sprzedawać? Sprawdź popyt i konkurencję

Jeśli dysponujesz produktem, który chcesz sprzedawać, zanim założysz sklep internetowy, przeprowadź research. Sprawdź, czy jest popyt na twój towar, a także jak wygląda jego sprzedaż u konkurencji. Dowiedz się także, czy jesteś pierwszy na rynku, czy wiele innych firm oferuje ten sam przedmiot lub usługę.

Kiedy twoim założeniem jest po prostu sklep internetowy, w którym chcesz sprzedawać i czerpać z tego zyski, podejdź do zbadania rynku inaczej. Znajdź niszę, którą możesz zapełnić. Pamiętaj jednak, że sprzedaż produktu będącego nowością, początkowo spektakularna (jeśli uda ci się trafić w gust klientów), z czasem będzie spadać – przyczyni się do tego nasycenie rynku, ale także liczni naśladowcy.

Zakładając e-sklep, pomyśl również o innych kanałach sprzedaży

Jeżeli chcesz uruchomić twój pierwszy sklep internetowy, musisz liczyć się z tym, że początki mogą być trudne. Może upłynąć trochę czasu, zanim staniesz się widoczny w sieci, a twoje produkty znajdą nabywców. Dlatego dobrym pomysłem jest wspomaganie swojej sprzedaży przez marketplace’y. Dzięki nim zyskujesz natychmiast dostęp do wielu potencjalnych klientów i zwiększasz znacznie zasięg twoich produktów. Ponosisz oczywiście w związku z tym pewne koszty, jednak nie są one szczególnie wysokie. Na przykład na eBay prowizje wynoszą zwykle 11 %, a dla niektórych kategorii produktów (np. felgi i opony, telefony i akcesoria, komputery i tablety) jedynie 6,5 %.

Twój budżet na start

Choć sprzedaż w sklepie internetowym nie wymaga zwykle zaangażowania dużych środków w początkowej fazie, pewne koszty musisz ponieść jeszcze zanim zaczniesz zarabiać. Największe wydatki czekają cię, jeśli specyfika twojej branży wymaga nabycia i magazynowania produktów. Tę kwestię musisz rozstrzygnąć indywidualnie, ponieważ możliwości jest wiele – możesz przecież uzgodnić z hurtownikiem lub producentem dowolne warunki. Poza tym są również produkty, w przypadku których nie ponosisz żadnych kosztów przechowywania i transportu – np. e-booki czy kursy online.

Poza logistyką i magazynowaniem zastanów się także nad obsługą księgową twojego sklepu, koniecznością zakupu kasy fiskalnej czy zatrudnienia pracownika. Koszty związane z postawieniem sklepu, wykupem hostingu czy domeny mogą oczywiście sięgać kilku tysięcy złotych jeśli zdecydujesz się na indywidualną usługę, ale da się je zredukować do zaledwie kilkuset złotych, kiedy skorzystasz z gotowych rozwiązań.

Oprogramowanie sklepu internetowego

Żeby stworzyć e- sklep, potrzebujesz domeny, hostingu oraz wizualnej reprezentacji produktów wraz z obsługą sprzedaży. Znani na rynku dostawcy usług internetowych oferują nie tylko możliwość wykupu domeny, ale także hosting dedykowany właśnie dla sklepu online, a także gotowe szablony, które możesz uzupełnić w łatwy i szybki sposób.

Oczywiście „pudełkowy” produkt nie zawsze spełni twoje oczekiwania – niekiedy wystarczy drobna modyfikacja, którą za dodatkową opłatą przeprowadzi dostawca usług internetowych. Innym razem konieczne będzie zbudowanie sklepu od podstaw na indywidualne zlecenie – w takim przypadku należy liczyć się ze znacznie wyższymi kosztami.

Płatności i rozliczenia – daj klientom wybór

Każdy sklep internetowy musi zapewniać klientom możliwość zapłaty za towar. Żeby twój sklep był konkurencyjny, powinieneś zagwarantować użytkownikom najczęściej wybierane opcje:

  • szybki przelew;
  • blik;
  • płatność kartą debetową czy kredytową;
  • płatności za pobraniem.
  • Działając na rynkach zagranicznych, przydatny może być również PayPal. Ważne, żeby klient miał wybór – to zwiększa twoje szanse na pomyślną realizację zakupu.

    Magazynowanie i logistyka – bez pomyłek i terminowo

    Niezależnie od tego, czy usługę magazynowania i wysyłki zlecasz firmie zewnętrznej, czy wykonujesz ją osobiście, dla klienta najważniejsza jest terminowość dostawy oraz brak pomyłek. Otrzymanie kupionego przedmiotu z opóźnieniem jest równie denerwujące jak konstatacja po otwarciu opakowania, że otrzymałeś nie to, co zamówiłeś. Nawet jeśli zareagujesz szybko i pozytywnie, wiedz, że część klientów zniechęci się do twojego sklepu. Co więcej, takie pomyłki są dla ciebie dodatkowym kosztem, dlatego dopilnuj, żeby się nie zdarzały.