nt_logo

Klapki, którym naprawdę zależy. Załóż kultowe Kuboty i... zapomnij o zaściankowej nietolerancji

redakcja naTemat

07 czerwca 2022, 08:59 · 3 minuty czytania
Czy podczas zakupów możesz realnie wpływać na świat, który cię otacza, przeciwstawiając się uprzedzeniom będącym wielką stratą dla naszego społeczeństwa? Zdecydowanie tak. Wystarczy, że postawisz na klapki, odzież i akcesoria tej polskiej firmy, z jednej strony troszczącej się o to, aby było modnie i wygodnie, natomiast z drugiej: walczącej o godne traktowanie osób LGBT+.


Klapki, którym naprawdę zależy. Załóż kultowe Kuboty i... zapomnij o zaściankowej nietolerancji

redakcja naTemat
07 czerwca 2022, 08:59 • 1 minuta czytania
Czy podczas zakupów możesz realnie wpływać na świat, który cię otacza, przeciwstawiając się uprzedzeniom będącym wielką stratą dla naszego społeczeństwa? Zdecydowanie tak. Wystarczy, że postawisz na klapki, odzież i akcesoria tej polskiej firmy, z jednej strony troszczącej się o to, aby było modnie i wygodnie, natomiast z drugiej: walczącej o godne traktowanie osób LGBT+.
Fot. mat. prasowe

Rok 2018: reaktywuje się marka, będąca jednym z największych symboli lat 90. ubiegłego wieku. Legendarne granatowe klapki z charakterystycznym zapięciem na rzep wkraczają z impetem nie tylko na plaże i baseny, ale i na modne ulice, salony oraz, a jakże, Instagrama.

Po niemal ćwierćwieczu od narodzin tego fenomenu (początki Kuboty sięgają roku 1994) otwiera się zupełnie nowy rozdział w historii obuwia, na punkcie którego oszalały miliony Polek i Polaków. 

Co bardzo, ale to bardzo istotne, nie mamy tutaj do czynienia wyłącznie z tzw. skokiem na kasę, gdyż wskrzeszenie marki nie ogranicza się do ponownego wypuszczenia na rynek słynnych klapków (dodajmy: dostępnych w coraz bogatszej kolorystyce; w ofercie pojawiają się także rozmaite akcesoria i ubrania).

Nad ową reaktywacją powiewa bowiem sztandar z napisem "Kubota to nie klapki, to styl życia". O co chodzi w tym sloganie? Zawarto w nim wartości istotne dla tej łódzkiej firmy: nie tylko poczucie humoru, autorefleksję i radość, lecz także tolerancję, poszanowanie najogólniej pojętej różnorodności.

Osoby LGBT+ stanowią 5 proc. naszego społeczeństwa. Aż 12 proc. z nich planowało wyjazd z kraju (w 1/3 przypadków motywacją było doświadczanie dyskryminacji), natomiast ponad 20 proc. osób LGBTA+ ze względu na swoją nieheteronormatywność straciło relację z bliską im osobą.

Oto zaledwie część przerażających statystyk ukazujących gigantyczny problem, z którym po prostu trzeba walczyć; nie odwracając głowy, lecz wydatnie zmieniając (i to jak najszybciej!) nadwiślańskie realia. 

Dlatego niezmiernie cieszy fakt, że w rewolucyjne zmiany – te, które polepszają jakość życia polskich lesbijek, gejów, osób biseksualnych, transpłciowych oraz interpłciowych – włącza się coraz więcej firm chcących "robić różnicę".

Przykładem wręcz idealnym jest tutaj Kubota, czyli marka, która, owszem, promuje luz, autodystans i niepodchodzenie do życia zbyt serio, lecz zarazem nie boi się tematów naprawdę poważnych. 

Co kluczowe, nie ogranicza się przy tym do czczych sloganów. Zabieranie głosu w istotnych kwestiach społecznych? Jak najbardziej. Jednak w tym przypadku za głoszeniem godnych poklasku wartości idą realne, wymierne działania. Jakie?

Gdy w roku 2019 w sklepach pojawiły się tęczowe klapki Premium KUBOTA x TAKAPARA, część dochodu z ich sprzedaży (5 zł od każdej pary) zasiliła Grupę Stonewall, walczącą z dyskryminacją i przemocą wobec osób LGBT+. 

Firma nie poprzestała na owej akcji, w latach 2020 i 2021 wspierając w podobny sposób Kampanię Przeciw Homofobii – sprzedaż każdego produktu wypuszczonego z okazji Pride Month wiązała się z przekazaniem pieniędzy na konto tej ogólnopolskiej organizacji pozarządowej.

W ten sposób narodziła się kampania #silateczy, do udziału w której marce Kubota udało się zaangażować również inne firmy (to m. in. Bolt, Yope, Myszojeleń, Gandalf, Your KAYA, Plantwear i Many Mornings). Siły biznesu zjednoczone w imię jedności z dyskryminowaną częścią społeczeństwa? Lubimy to!

Podkreślmy, że od roku 2020 wsparcie dla KPH jest działalnością regularną, gdyż na cele tej organizacji przeznaczane jest 5 proc. ze sprzedaży całego tęczowego asortymentu.

Jednak zaangażowanie firmy nie ogranicza się wyłącznie do pomocy osobom LGBT+. Kubota S.A. współpracuje także z Polskim Czerwonym Krzyżem, Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, kampanią Movember i Stowarzyszeniem Monar.

W roku 2021 doszła do tego inicjatywa Różowy Październik (w tym przypadku część dochodów ze sprzedaży produktów w kolorze różowym przekazana została Centrum Chorób Piersi Breast Unit DCO).

Czy w łódzkiej siedzibie tego wyjątkowego przedsiębiorstwa pojawiają się kolejne pomysły na to, jak zmieniać nasz kraj? To oczywiście pytanie retoryczne. 

W tym momencie Kubota rozpoczyna nową akcję, której hasło brzmi: "Jesteś tolerancyjny? Tak, ale... nie ma ale". Chodzi w niej o skupienie się na tym, jaką wielką stratą dla społeczeństwa jest utrzymywanie zaściankowego sposobu myślenia – pozornej tolerancji, za którą (niestety) skrywa się całe mnóstwo uprzedzeń.

Należysz do osób, które podczas zakupów chcą wpływać na rzeczywistość? Jarasz się pojęciami takimi jak "moda", "streetwear", tudzież "casual", lecz nie chcesz sprowadzać ich wyłącznie do czegoś powierzchownego, błahego i próżnego? A więc stań się elementem naprawdę wielkich przemian – Kubota zaprasza.