Żadna globalna firma nie jest w stanie doścignąć IKEA w jednym – uczeniu, jak mieć otwarte serce i głowę na to, czego potrzeba drugiemu człowiekowi. Niezależnie od wyznania i kultury, tego skąd się pochodzi i jaką ma się za sobą przeszłość. Oni patrzą zawsze w przód. Kierunek? Celebracja życia, czyli spokojna przyszłość dla nas i naszych dzieci w symbiozie z planetą. Ale jak oni to robią? Byłam na H22 City Expo w Helsingborgu i sprawdziłam.
Dom to najważniejsze miejsce na świecie, a IKEA wierzy, że wszyscy zasługujemy na dom, w którym możemy czuć się bezpiecznie
Grupa Inter IKEA i Grupa Ingka oraz IKEA Foundation pokazują światu, jak wyciągać rekę do potrzebujących i skupiać się na długotrwałych rozwiązaniach, a nie tylko pomocy z doskoku
Od 30 maja do 3 lipca w szwedzkim Helsingborgu odbywa się H22 City Expo. To wyjątkowe wydarzenie, którego miałam okazję doświadczyć na własnej skórze i własne oczy
To prawdziwa uczta dla zmysłów oraz inspiracja do tworzenia wspierającego i szczęśliwego społeczeństwa oraz inteligentniejszego i bardziej zrównoważonego miasta. Zobacz, co wymyślili
Jak pomagać z głową? Dać uchodźcom możliwość podjęcia pracy
Miliony ludzi na całym świecie zmuszone są do ucieczki ze swoich krajów z powodu wojen, prześladowań lub konfliktów. Od 2019 roku różne organizacje związane z IKEA systematycznie pracują nad tym, aby każdego dnia tworzyć lepsze i poprawić długoterminowe perspektywy dla jak największej liczby uchodźców.
Od początku wojny w UkrainieGrupa Inter IKEA i Grupa Ingka oraz IKEA Foundation, wraz z międzynarodowymi organizacjami humanitarnymi, podjęły już szereg inicjatyw, aby wesprzeć cierpiących ludzi. IKEA Foundation, organizacja charytatywna finansowana w całości przez Grupę Ingka, przekazała darowiznę w wysokości 20 mln euro na pomoc humanitarną dla osób, które zostały zmuszone do opuszczenia swoich domów w wyniku wojny.
Pod koniec maja Grupa Ingka ogłosiła, że wyszła z inicjatywą zwrócenia się do 500 firm, aby zainspirować sektor prywatny do przyspieszenia integracji uchodźców w środowisku pracy. Jesper Brodin, dyrektor generalny Ingka Group, oświadczył na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, że firma dzieli się swoimi doświadczeniami za pomocą zestawu narzędzi, aby pomóc i zainspirować więcej firm do znalezienia sposobów na godną pracę.
"Ludzka tragedia w Ukrainie zwróciła uwagę na globalny kryzys uchodźczy, który narasta od lat" – powiedział Brodin. IKEA wychodzi z założenia, że najważniejsze są działania, które wesprą uchodźców na dłuższą metę. Stworzono przewodnik ułatwiający otwieranie ścieżek do godnej pracy dla uchodźców. Zawiera 7-etapowy proces, wiedzę i wskazówki, które Ingka Group zebrała przez lata.
"Chociaż wiemy, że krótkoterminowa pomoc w nagłych wypadkach jest ważna i robimy, co w naszej mocy, naszym nadrzędnym celem jest wywarcie trwałego pozytywnego wpływu na wszystkich uchodźców, bez względu na to, skąd pochodzą. Długoterminowe zaangażowanie i partnerstwo mają kluczowe znaczenie, dlatego teraz zachęcamy więcej firm do dołączenia do nas" – podkreślił.
"Naszą ambicją jest przewodzić poprzez działanie i wiemy, że uchodźcy wnoszą szereg umiejętności, doświadczenia i perspektyw, które przynoszą korzyści społeczeństwu i przedsiębiorstwom. Pomaganie ludziom w znalezieniu pracy to nie tylko wysiłek humanitarny. To dobre dla biznesu" – dodał Brodin.
Do końca 2022 roku Ingka Group zobowiązała się wesprzeć 2500 uchodźców. Celem jest podniesienie ich umiejętności w celu zdobycia zatrudnienia w firmie lub poza nią. Uczestnicy otrzymują 3-6 miesięcy szkolenia. Następnie uchodźcy i osoby ubiegające się o azyl są proszeni o składanie wniosków na istniejące wakaty. Inicjatywa Umiejętności na rzecz zatrudnienia Ingka Group do tej pory wsparła ponad 1400 uchodźców w 24 krajach w zdobyciu nowych lokalnych umiejętności językowych i doświadczenia zawodowego, zarówno w IKEA, jak i w innych firmach.
"Teraz bardziej niż kiedykolwiek ważne jest, aby firmy, społeczeństwo i rządy współpracowały ze sobą, otwierając drzwi do miejsc pracy, co jest kluczowym aspektem integracji i rozwoju ludzi. Musimy podjąć działania już teraz. Razem możemy udowodnić, że wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu i pozytywny wpływ społeczny idą w parze" – zapewnił Brodin.
H22 City Expo: Do More - przestrzeń na bycie spełnionym człowiekiem
Pod koniec maja miałam okazję wziąć udział w serii wydarzeń organizowanych przez IKEA. H22 City Expo odbywa się w szwedzkim Helsingborgu. To impreza, festiwal, wystawa miejska i pokaz innowacji zarazem. H oznacza Helsingborg. 22 nawiązuje do roku 2022, kiedy to odbywa się H22 City Expo. H22 jest również aluzją do wcześniejszych ekspozycji H55 i H99.
Nurtem przewodnim H22 są innowacje na rzecz inteligentniejszego i bardziej zrównoważonego miasta. Pod tym hasłem kryje się coś dla wszystkich grup wiekowych i gustów – mieszkalnictwo i design, międzynarodowe konferencje, jedzenie i kultura, rozrywka i zajęcia rodzinne.
Podczas H22 zaprezentowano także przestrzeń DM, to skrót od Do More, czyli Rób Więcej. Z pozoru może wydawać się, że takie miejsca powinny istnieć wszędzie i nie ma w tym nic odkrywczego. A jednak.
Do More to nowa marka obsługiwana przez Ingka Group, która ma na celu przetestowanie nowego modelu biznesowego zaangażowania społeczności, który działa jako wielofunkcyjny rynek ze sklepami, miejską farmą, strefą gastronomiczną, wydarzeniami, zajęciami szkolnymi i miejscem spotkań. Będzie działać także po zakończeniu H22 City Expo.
Do More to trochę gigantyczny ogródek działkowy, trochę bazarek, gdzie można kupić lokalne produkty, trochę plac zabaw i strefa pikniku, gdzie można wpaść z rodziną i przyjaciółmi, aby spędzić wspólnie czas i zjeść posiłek w miłej atmosferze. To miejsce przeznaczone dla wszystkich, aby integrować się społecznie i robić więcej tego, na co masz zwyczajnie ochotę.
Są szklarnie, gdzie już najmłodsi mogą nauczyć się, jak sadzić rośliny. Jest przestrzeń na to, żeby dobrze się bawić, ale i popełniać błędy. "Tylko podczas snu, nikt nie popełnia błędów" – zwykł mawiać sam Ingvar Kamprad, założyciel i wieloletni prezes IKEA.
W DM spotkamy panie ogrodniczki, które chętnie pokażą i opowiedzą, jak samemu wyhodować sałatę, kiełki, zioła, warzywa i owoce - czyli wszystko, czego potrzebujemy do przeżycia. To niezwykle ważne, że szwedzka społeczność pokazuje dzieciom, jak żyć w zgodzie z naturą i poradzić sobie na własną rękę.
DM jest zlokalizowany w ubogim społecznie obszarze w północno-wschodniej części Helsingborga zwanym Drottninghög, aby integrować społeczności i dać mieszkającym tam ludziom, którzy z kilku powodów są daleko od lokalnego rynku pracy, możliwość wykorzystania DM jako trampoliny do zatrudnienia, zatrudnienia ich oraz promowanie samozatrudnienia i przedsiębiorczości.
Jego model przychodowy dzieli się na: DM Market (rynek), DM Äta (żywność), DM Odla (gospodarstwo miejskie) oraz DM Recruit (możliwości zatrudnienia). Inicjatywy te wygenerowały już ponad 50 miejsc pracy w DM i sklepie IKEA Helsingborg. To zatrudnienie dla ludzi, którzy ze względu na to, że są uchodźcami lub wcześniej mieli problemy z prawem, nie mogli znaleźć pracy.
"Mamy nadzieję, że DM wraz z innymi naszymi punktami spotkań będzie pozytywną siłą w lokalnej społeczności, tworząc miejsca pracy i dając mieszkańcom możliwość tworzenia i wspólnoty. Dzięki tym inicjatywom zrekrutowaliśmy około 50 nowych współpracowników, którzy z różnych powodów byli daleko od szwedzkiego rynku pracy, 12 z nich pracuje w DM" – pochwalił się Fredrik Håkansson Lundh, Area Manager, IKEA Retail Sweden.
W DM faktycznie czuć po atmosferze i widać w oczach pracujących tam ludzi, że każdy z nich jest szczęśliwy i spełniony. Ma motywację do tego, żeby codziennie wstawać i iść do miejsca, gdzie jest doceniany i szanowany. Każdy troszczy się tam o wspólną przestrzeń i jest wdzięczny za to, że może godnie zarabiać pieniądze.
Najbardziej urzekła mnie historia kobiety, która siedem lat temu przeprowadziła się z Egiptu do Szwecji. Nigdy przedtem nie miała płatnej pracy, choć zajmowała się wyprawianiem ogromnych przyjęć weselnych. Potrafi pysznie gotować i jest multizadaniowa.
Zarządcy DM postanowili to docenić i wykorzystać. Dostała zatrudnienie po siedmiu latach starań o jakąkolwiek pracę w mieście. Jest szefową kuchni całego DM. Menadżerka, która zajmuje się działem HR, podkreśliła z dumą, że przyczyniają się do tego, aby kobiety miały równe prawa do zarobkowania i dawały przykład swoim dzieciom, spełniając się w pracy, która zwyczajnie daje im radość. Gdybyśmy brali przykład z takich inicjatyw, świat naprawdę byłby lepszym miejscem.
Redaktorka, reporterka, koordynatorka działu show-biznes. Tematy tabu? Nie ma takich. Są tylko ludzie, którzy się boją. Szczera rozmowa potrafi otworzyć furtkę do najbardziej skrytych zakamarków świadomości i rozjaśnić umysł. Kocham kolorowych i uśmiechniętych ludzi, którzy chcą zmieniać szarą Polskę. Chcę być jedną z tych osób.