nt_logo

Audioriver zadba o bardzo istotną kwestię. Na wielu festiwalach mają z tym problem

redakcja naTemat

15 czerwca 2022, 13:31 · 3 minuty czytania
Stempelek od strażaka, policjanta czy inspektora sanitarnego musi znaleźć się w papierach organizatora każdego festiwalu. Technikalia nie zawsze jednak przekładają się na osobiste poczucie bezpieczeństwa uczestników imprezy. O tę kwestię postanowili jednak zadbać organizatorzy Audioriver.


Audioriver zadba o bardzo istotną kwestię. Na wielu festiwalach mają z tym problem

redakcja naTemat
15 czerwca 2022, 13:31 • 1 minuta czytania
Stempelek od strażaka, policjanta czy inspektora sanitarnego musi znaleźć się w papierach organizatora każdego festiwalu. Technikalia nie zawsze jednak przekładają się na osobiste poczucie bezpieczeństwa uczestników imprezy. O tę kwestię postanowili jednak zadbać organizatorzy Audioriver.
Fot. materiały prasowe

Audiohome: #jesteśwdomu

Nie jest tajemnicą, że przygotowania do kolejnej edycji festiwalu zaczynają się właściwie jeszcze w czasie trwania tej bieżącej. I nie chodzi tu tylko o ustalanie line-upu czy dekoracji sceny.

Organizatorzy Audioriver już rok temu wystartowali z akcją, mająca na celu zwrócenie naszej uwagi na kwestie związane z bezpieczeństwem, tolerancją i wykluczeniami w społeczeństwie — zarówno podczas imprez, jak i na co dzień.

W trakcie kampanii Audiohome: #jesteśwdomu w mediach społecznościowych pojawiały się materiały z udziałem artystów, dziennikarzy oraz członków organizacji pozarządowych. Jarosław Jagura z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka w swoim materiale tłumaczył, czym jest dyskryminacja i jak możemy reagować na brak tolerancji w naszym najbliższym otoczeniu. Zwracał również uwagę na systemowe “dziury”, w które nieświadomie może wpaść każdy z nas:

— Osoba homoseksualna będzie chroniona przed nierównym traktowaniem w swoim zakładzie pracy, ale już na przykład już w dostępie do dóbr i usług ta ochrona będzie mniejsza — mówił w jednym z materiałów Jarosław Jagura – Helsińska Fundacja Praw Człowieka.

Innym problemem poruszanym w kampanii była również sytuacja osób niepełnosprawnych. Mariusz, przedstawiciel Fundacji Kultura Bez Barier, opowiedział między innymi o tym, jak dużym wyzwaniem jest logistyka związana z przyjazdem na festiwal.

— Na początku bałem się jechać na Audioriver, bo przecież tam jest plaża, piasek… Jak miałbym sobie poradzić? Przyjaciele mnie namówili, powiedzieli, że damy sobie radę. Przecież tam jest tyle ludzi, zawsze ktoś pomoże — wspominał pierwsze wyjazdy Mariusz.

Dzisiaj ma za sobą kilka edycji i osobiste sukcesy na koncie. To między innymi z jego inicjatywy organizatorzy wprowadzili ułatwienia w postaci specjalnych chodników, ułatwiających dostęp do sceny osobom niepełnosprawnym.

— Wychodzę z założenia, że jak jest problem, to trzeba pokazać go palcem. Organizator może w ogóle nie zdawać sobie sprawy, że problem istnieje. I tak było w tym przypadku — tłumaczył Mariusz.

Otwartość organizatorów to istotny czynnik, który sprawia, że przestrzeń festiwalowa staje się przyjazna. Innym istotnym aspektem jesteśmy my sami, uczestnicy, artyści — każda jedna osoba, która pojawia się na imprezie. Właśnie o tej kolektywnej odpowiedzialności i trosce za własne samopoczucie mówili uczestnicy spotu, przygotowanego w ramach kampanii:

– Festiwal to nasz wspólny dom, dlatego zależy nam, aby każdy z uczestników czuł się tam jak u siebie – bezpiecznie i swobodnie. Naszym zadaniem jest zadbać nie tylko o wspaniałą zabawę, ale i o pełny komfort naszej publiczności. Przestrzeń AUDIOHOME będzie przede wszystkim odpowiadać na bieżące potrzeby, a także pełnić funkcję strefy edukacyjnej, gdzie festiwalowicze mogą przyjść z pytaniami, których nie mają śmiałości zadawać przez cały rok – mówił Piotr Orlicz-Rabiega, szef festiwalu Audioriver.

Podczas festiwalu, który w tym roku odbędzie się 29 i 30 lipca, będzie więc można porozmawiać z psychologami i edukatorami, którzy w razie konieczności udzielą niezbędnej pomocy. Osoby pracujące w strefie AUDIOHOME będą przygotowane na to, aby zareagować adekwatnie niezależnie od charakteru czy skali problemu.