nt_logo

Jak zarządzać różnorodnością w zespole? To coś, czego powinien nauczyć się każdy manager

Konrad Bagiński

03 sierpnia 2022, 15:46 · 3 minuty czytania
- Zarządzanie różnorodnością wymaga od pracodawcy bycia otwartym na potrzeby wszystkich pracowników, ich uwagi i sugestie - mówi naTemat.pl Joanna Prygiel z FM Logistic. Dodaje, że różnorodność to nie tylko brak dyskryminacji, ale też pełna akceptacja drugiej osoby i brak przeszkód w efektywnej współpracy.


Jak zarządzać różnorodnością w zespole? To coś, czego powinien nauczyć się każdy manager

Konrad Bagiński
03 sierpnia 2022, 15:46 • 1 minuta czytania
- Zarządzanie różnorodnością wymaga od pracodawcy bycia otwartym na potrzeby wszystkich pracowników, ich uwagi i sugestie - mówi naTemat.pl Joanna Prygiel z FM Logistic. Dodaje, że różnorodność to nie tylko brak dyskryminacji, ale też pełna akceptacja drugiej osoby i brak przeszkód w efektywnej współpracy.
Różnorodność staje się dziś siłą wielu firm pexels.com

Artykuł jest częścią cyklu "zRÓWNOważeni", którego mecenasem jest InCredibles, program mentoringowy Sebastiana Kulczyka, a partnerem merytorycznym TechToTheRescue, start-up, który technologią stara się rozwiązywać współczesne problemy świata. Założeniem cyklu jest opis podejścia sektora informatycznego do kwestii zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności korporacyjnej.

- FM Logistic to globalny operator logistyczny, który prowadzi działalność na 3 kontynentach w 14 krajach, co siłą rzeczy oznacza, że mamy do czynienia z różnorodnością w każdym niemal aspekcie. Mimo globalnego zakresu działania FM Logistic to wciąż firma rodzinna, w której wartości spajające rodzinę, m.in. akceptacja dla różnorodności, są wpisane w jej DNA - mówi naTemat Joanna Prygiel Central Europe Compliance Officer, FM Logistic.

Jakie znaczenie ma różnorodność w firmie i jak można ją wspierać?

- Moim zdaniem różnorodność jest niezwykle ważna dla każdej organizacji. Pozwala ona bowiem stworzyć w miejscu pracy warunki, które będą odpowiednie dla każdej osoby, niezależnie od wieku, płci, pochodzenia czy poglądów, w którym pracownicy będą postrzegani wyłącznie przez pryzmat swoich kompetencji zawodowych. Przy czym moim zdaniem różnorodność to nie tylko brak dyskryminacji, ale też pełna akceptacja drugiej osoby, zgoda na to, że możemy się różnić pod wieloma względami, ale to nie przeszkadza nam razem efektywnie ze sobą współpracować - tłumaczy Joanna Prygiel.

- Zarządzanie różnorodnością wymaga od pracodawcy bycia otwartym na potrzeby wszystkich pracowników, ich uwagi i sugestie. W FM Logistic, jak w większości firm, istnieje oczywiście możliwość zgłaszania zastrzeżeń czy inicjatyw w tym zakresie, ale w tym roku dodatkowo przeprowadzimy globalną ankietę wśród wszystkich naszych pracowników. Zapytamy ich zarówno o to czy oni sami czują się w pełni akceptowani w firmie, jak i o to czy kadra zarządzająca posiada odpowiednie kompetencje do zarządzania różnorodnością i co możemy zrobić, żeby się ewentualnie poprawić. Takie badanie jest niezwykle ważne zarówno dla pracodawcy, jak i pracowników. Pierwszy może dzięki temu monitorować sytuację i wdrażać działania naprawcze, drudzy czują, że są słuchani i ich opinia ma znaczenie - dodaje.

Jakie praktyczne benefity dla firmy niesie ze sobą różnorodność? Różne organizacje starają się opracować wskaźniki, ale "mierzenie różnorodności" nie jest łatwe.

- Różnorodność to bardzo wiele korzyści dla organizacji i to już na etapie rekrutacji. Poczucie potencjalnych kandydatów, że dany podmiot dba o różnorodność w miejscu pracy, że nikt nie dyskryminuje pracowników czyni takiego pracodawcę bardziej atrakcyjnym i może zachęcić do aplikowania na stanowisko większą liczbę osób. W FM Logistic na przykład bardzo staramy się przekonać kobiety, że logistyka to branża nie tylko dla mężczyzn, co przynosi wymierne efekty. Ponad 50 proc. naszych pracowników to kobiety i to również na stanowiskach magazynowych. Odpowiednie zarządzanie różnorodnością wpływa również na integrację pracowniczą, zwiększa poczucie przynależności do grupy - mówi Joanna Prygiel.

Dodaje, że w aspekcie czysto biznesowym natomiast ma wpływ na zaangażowanie pracowników w realizowane zadania, a w efekcie też może przyczynić się do zwiększenia efektywności i innowacyjności projektów i proponowanych rozwiązań.

- Ponadto dbałość o różnorodność poprawia atmosferę w pracy (brak poczucia wykluczenia), wizerunek spółki w relacjach biznesowych (dojrzała organizacja niewykluczająca pracowników). O obiektywne wskaźniki rzeczywiście trudno, można je podawać przedstawiając udział procentowy różnych grup wśród pracowników np. kobiety, mężczyźni, obcokrajowcy itp. Można je też wypracować pytając o zdanie pracowników. Wspomniana już wcześniej ankieta, którą na pewno będziemy powtarzać cyklicznie, na pewno nam to umożliwi - tłumaczy.