Benefity w firmach to dziś podstawa. Jednak skończyły się czasy owocowych czwartków i kart sportowych jako jedynych korzyści pozapłacowych, na które liczą pracownicy. Co możesz im jeszcze zaproponować jako pracodawca? Oto 10 nieoczywistych, coraz popularniejszych benefitów, którymi z pewnością (pozytywnie) zaskoczysz swoich podwładnych.
Prywatne ubezpieczenia medyczne i ubezpieczenia na życie, szkolenia i kursy, karty sportowe, możliwość pracy zdalnej i elastyczny grafik, samochody i telefony służbowe, kawa, herbata i owoce w firmowej kuchni czy okolicznościowe bony podarunkowe – te benefity pozapłacowe są dzisiaj postrzegane przez większość jako absolutna podstawa, a nie atrakcyjny dodatek. W pandemii dołączyła do tego możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej, na którą podczas szukania pracy zwraca się dziś szczególną uwagę.
Szefowie, które nie oferują żadnych benefitów, tracą w oczach pracowników i mogą również zmagać się z brakiem motywacji swoich podwładnych. Benefity wpływają bowiem na satysfakcję z pracy oraz produktywność i są skuteczną formą docenienia oraz (pozapłacowego) wynagrodzenia pracownika, o czym w cyklu "zRÓWNOważeni" mówiła psycholożka i psychoterapeutka Zuzanna Butryn.
Dzisiaj odchodzi się już jednak od tych samych benefitów dla każdego. Warto dostosować je do preferencji każdego pracownika oraz pozwolić mu samodzielnie je wybrać. Czego oczekują dzisiaj pracownicy?
– Po przejrzeniu artykułów z 2022 roku na portalach branżowych możemy stwierdzić, że pracownicy mają potrzeby związane nie tylko z atrakcyjnym wynagrodzeniem (pracownicy oczekują, że ich wynagrodzenie będzie neutralizować w znacznej części rosnącą inflację) i poczuciem stabilności (ubezpieczenia zdrowotne, dodatkowe środki emerytalne, stypendia rozwojowe i edukacyjne dla dzieci pracowników, a także zadbanie o bezpieczeństwo finansowe rodziny pracownika w przypadku jego śmierci) – mówi w rozmowie z naTemat dr Monika Sońta z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym z Akademii Leona Koźmińskiego.
10 nieoczywistych benefitów, czyli jak zadbać o pracownika?
Coraz popularniejsze stają się nieoczywiste benefity dla pracowników. Nie muszą być one kosztowne, ale powinny odpowiadać na indywidualne potrzeby każdej osoby pracującej w firmie. Przykłady? Oto 10 benefitów, które zaspokoją oczekiwania podwładnych i które są coraz popularniejsze – również w polskich firmach.
1. E-usługi, czyli gratka dla domatorów
Coraz większą popularność zyskują e-usługi, czyli benefity online, którymi można cieszyć się w zaciszu własnego domu. To świetny pomysł (nie tylko) dla pracowników na home office, który pracodawcy chętnie wcielają w życie od początku pandemii. Mogą to być: dostęp do platform VOD, konta premium w muzycznych serwisach streamingowych, abonament do aplikacji z e-bookami i audiobookami czy prenumeraty wersji online dzienników i magazynów.
Dr Monika Sońta wymienia również "dostęp do aplikacji medytacyjnych np. ułatwiających regulowanie nawyków związanych ze snem albo możliwość uprzyjemnienia sobie pracy przez wybór odpowiedniej muzyki np. dostęp do aplikacji takich jak brain.fm".
Na uwagę zasługują także – szczególnie w firmach IT – e-karty dla fanów gier, na przykład: Xbox Game Pass, czyli dostęp do dziesiątek gier, karty przedpłacone Xbox Live czy subskrypcja PlayStation albo uzupełnienie e-portfela w PlayStation Store na określoną kwotę. Świetnym pomysłem są również karty podarunkowe do sklepów internetowych (np. Amazon), które są popularnym w firmach prezentem świątecznym.
2. Krótsze dni pracy w piątek, czyli żegnajcie korki!
A gdyby tak mieć weekend dłuższy o kilka godzin i ominąć piątkowe korki? To nieoczywisty benefit dla osób pracujących stacjonarnie. Możliwość wyjścia w piątki z biura 14 czy 15 jest nieocenionym ułatwieniem. Zwłaszcza, że z doświadczenia wiemy, że ostatnie godziny pracy w piątki bywają już mało produktywne.
Co daje krótszy dzień pracy w piątek? Można wyjechać wcześniej na weekendowy wyjazd, zrobić zakupy, zanim supermarkety nawiedzą tłumy czy spędzić z dziećmi miłe popołudnie. Wiele firm decyduje się również na tryb hybrydowy i umożliwia w piątki pracę zdalną, co także jest znakomitym pomysłem.
3. Benefity komunikacyjne, czyli dojazd do pracy bez przeszkód
Coraz częstszą propozycją dla zmotoryzowanych jest przedpłacona karta paliwowa, która umożliwia bezgotówkowe płacenie za paliwo. To benefit, który przyniesie ulgę dla domowego budżetu, zwłaszcza gdy pracownicy pokonują do i z pracy znaczne odległości.
Ciekawym pomysłem jest również darmowy parking dla każdego pracownika, który dojeżdża do pracy samochodem. Dzięki temu nie trzeba rano panicznie szukać miejsca do parkowania, co, jak wiemy, jest szczególnie problematyczne w dużych miastach. Oczywiście parking służbowy nie zawsze może pomieścić wszystkie osoby pracujące w firmie, dlatego warto zastosować zasadę "kto pierwszy, ten lepszy" lub każdej osobie przypisać miejsce parkingowe na konkretny dzień.
Coraz powszechniejsza jest również wersja ekologiczna, która przypadnie do gustu również tym osobom, które mają dość korków i szukania miejsca do parkowania. Jaka? Sfinansowanie komunikacji miejskiej, czyli karty miejskiej lub biletu miesięcznego. Skorzysta na tym również środowisko! Z kolei dla osób, który poruszają się rowerami, warto pomyśleć o parkingu rowerowym lub stojakach przed budynkiem firmy.
4. Wsparcie psychologiczne, czyli nie jesteś sam
Popularne prywatne ubezpieczenie medyczne pozwala zadbać o zdrowie fizyczne, ale nie można zapominać o zdrowiu psychicznym. Jeszcze kilka lat temu je lekceważono, ale dzisiaj pracodawcy są świadomi tego, jak arcyważna jest to kwestia. Znakomitym pomysłem jest więc zapewnienie pracownikom opieki psychologicznej.
W jakiej formie? Na przykład konsultacji z terapeutą czy obecności psychologa, który zawsze będzie dostępny dla pracowników na terenie firmy (co sprawdzi się szczególnie w dużych korporacjach). W dobie dużych kolejek do specjalistów oraz wysokich cen terapii będzie to wyjątkowy mile widziany benefit dla pracowników, szczególnie w dzisiejszych, niepewnych czasach.
5. Dzień wolny na urodziny, czyli wszystkiego najlepszego
Kto nie chciałby mieć dodatkowego dnia wolnego do wykorzystania? Świetnym pomysłem jest wolne w urodziny. Jako że ten dzień zdarza się tylko raz w roku, to nie będzie to raczej dla firmy duży koszt. Z kolei dla pracownika będzie to forma celebracji jego święta i dowód, że pracodawca naprawdę o niego dba. To dzisiaj jeden z najbardziej pożądanych benefitów w firmach.
Przed wprowadzeniem tego benefitu warto jednak szczegółowo ustalić jego zasady, tak aby dodatkowy dzień wolny nie zaburzył funkcjonowania firmy czy ciągłości procesów biznesowych oraz nie oznaczał dla pracownika góry zaległości na następny dzień. Pracodawca powinien też w razie konieczności zapewnić zastępstwo dla świętującego urodziny oraz zadbać, aby osoba, której urodziny przypadają w weekend czy święta, mogła odebrać przysługujące jej wolne w inny dzień.
6. Funkcjonalne i stylowe biuro, czyli praca w miłych warunkach
To nieoczywisty benefit, o którym nie należy jednak zapominać. Czasy linoleum, uschłych paprotek, zimnych jarzeniówek i sterylnej bieli są już dawno za nami, a większość pracowników zwraca uwagę na miejsce, w którym pracuje. Jest ono kluczowe dla atmosfery w firmie oraz zdrowia psychicznego pracujących w niej osób, a te z kolei przekładają się na kreatywność i produktywność. W stylowych, estetycznych i funkcjonalnych miejscach pracuje się i lepiej, i milej.
Jakie powinno być biuro marzeń? Wszystko zależy od pracowników, ale także od rodzaju firmy. Absolutne minimum to oczywiście odpowiednie oświetlenie, wygodne krzesła przy biurkach czy nowoczesny sprzęt do pracy. Coraz więcej firm decyduje się na "domowe" wnętrza: drewniane podłogi, regały z książkami, pojemne szafy oraz przestronną i słoneczną kuchnię z długimi stołami oraz mniejszymi stolikami dla osób łaknących samotności.
Wiele firm decyduje się również na przestrzeń wypoczynkową, w której zagoszczą wygodne fotele i kanapy. Coraz popularniejsze są również tzw. chillout roomy, czyli miejsca, w których można odreagować stres, rozerwać się w przerwie od obowiązków oraz spędzić miło czas ze współpracownikami. Mogą się w nich znaleźć konsole do gier wideo, piłkarzyki czy bilard.
Często spotykane (również w Polsce) są także pokoje, w których można się wyciszyć, pomedytować czy... chwilę się zdrzemnąć. Mile widziane w nich będą pufy, hamaki i miękkie poduszki, a także głośnik z cichą muzyka relaksacyjną. Olbrzymie znaczenie mają oczywiście kolory, które również budują klimat miejsca. Te w przestrzeni pracy powinny sprzyjać skupieniu i kreatywności, a w kąciku wypoczynkowym – wyciszać i uspokajać.
Nie powinno się zapominać również o roślinach, które nie tylko upiększają miejsce pracy, ale również poprawiają samopoczucie pracowników i mają szereg pozytywnych właściwości, m.in. na nasze zdrowie. Zielone biuro to niezwykły benefit dla pracowników, lecz należy oczywiście upewnić się, że będą one regularnie podlewane i pielęgnowane. Warto więc postawić na mało wymagające rośliny.
7. Żłobek lub przedszkole w firmie, czyli benefit pożądany przez rodziców
To coraz popularniejszy benefit, na który zwracają uwagę rodzice małych dzieci. Wiele matek i ojców nie ma możliwości powrotu do pracy po urlopie macierzyńskim i tacierzyńskim z prostego powodu: w publicznych żłobkach i przedszkolach brakuje miejsc, a nie każdego stać na placówkę prywatną czy nianię.
Wiele pracodawców wychodzi więc naprzeciw potrzebom rodziców i zapewnia dzieciom pracowników opiekę w oddziale żłobkowym i przedszkolnym na trenie firmy. To również dogodna opcja dla kobiet, które karmią dziecko piersią – warto wtedy zapewnić im spokojne i odosobnione miejsce do karmienia.
8. Firma otwarta dla zwierzaków, czyli pieski mile widziane
To kolejny nieoczywisty benefit, który jest mile widziany przez coraz więcej pracowników. Dzisiaj zwierzęta domowe są bowiem traktowane jak dzieci, z czego zdają sobie sprawę pracodawcy. Zwierzęta poprawiają również samopoczucie i odstresowują, co może też przełożyć się na produktywność.
Wielu właścicieli psów nie chce zostawiać swoich pupili samych na kilka godzin, dlatego firmy często otwierają podwoje dla czworonożnych przyjaciół (nie tylko piesków). W takim przypadku warto zadbać o przestrzeń bezpieczną dla zwierząt oraz odpowiednie wyposażenie, jak miski czy legowiska. Kawałek trawnika w pobliżu firmy również będzie mile widziany.
Zabieranie zwierząt do pracy wymaga jednak logistyki. Jeśli obawiacie się, że skupione w jednej przestrzeni psiaki rzucą się sobie do gardeł, warto wprowadzić zasadę, aby pracownik wcześniej informował o zamiarze zabrania zwierzaka do firmy danego dnia, co pozwoli rozplanować psie towarzystwo na dany dzień.
Ważne również, aby właściciel wziął odpowiedzialność za swoje zwierzę i nie zapomniał o smyczy, która przyda się w przypadku szczególnie energicznych futrzaków. Niektóre firmy zapewniają nawet opiekuna dla psów i tzw. psią świetlicę, dzięki czemu ich właściciele (oraz ich współpracownicy) będą mogli bez przeszkód skupić się na pracy.
9. Dodatek do rozwijania swoich pasji, czyli hobby jest ważne
To stosunkowo rzadki jeszcze w polskich firmach benefit, ale warto zwrócić na niego uwagę. Zadbanie o pasję pracownika może wpłynąć bowiem na jego dobre samopoczucie, zdrowy work-life balance oraz satysfakcję z pracy. Jak pomóc podwładnym rozwijać swoje pasje? Można to zrobić poprzez dodatki finansowe do hobby, które zastąpią np. standardowe premie finansowe.
Przykłady? Wszystko zależy od preferencji pracownika, który sam powinien wybrać określony dodatek do pasji (do określonego pułapu cenowego). Można na przykład raz w roku sfinansować lub dofinansować: bilety lotnicze (dla osoby kochającej podróże), kurs językowy (dla fana języków obcych), warsztaty kulinarne (dla pracownika kochającego gotować), wyjazd jogowy (dla miłośnika wellness) czy bon podarunkowy do wykorzystania w księgarni (dla mola książkowego).
10. Imprezy, workcation i gry integracyjne, czyli poznajmy się
Atmosfera w pracy w olbrzymim stopniu wpływa na satysfakcję pracownika. Nie można więc zapominać o integracji. Wyjazdy integracyjne to oczywiście podstawa, ale warto pomyśleć również o innych jej formach, na przykład okresowych imprezach, nie tylko z okazji świąt.
Coraz popularniejsze w Polsce są również workation, o których wcześniej wspomniała dr Monika Sońta z Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym z Akademii Leona Koźmińskiego. To dwu-, trzydniowy wyjazd za miasto, który jest połączeniem pracy z integracją oraz wypoczynkiem na łonie natury.
Pamiętacie Dzień Precla w amerykańskim serialu "Biuro"? Świetnym pomysłem jest wprowadzenie własnych tradycji firmowych na dany dzień w kalendarzu, na przykład Dzień Czekolady czy Dzień Sportu. Intrygującą opcją są także gry integracyjne, podchody czy Mikołajki, w ramach których każdy pracownik kupuje wylosowanej osobie prezent. A może konkretnego dnia tygodnia wprowadzić zasadę, aby ubrać się w określonym kolorze?
Wszystkie te inicjatywy integracyjne nie tylko zbudują więzi między osobami w firmie, ale również urozmaicą pracę, poprawią samopoczucie oraz wpłyną na motywację. Są również świetną zabawą, a każdy z nas potrzebuje chwili oddechu i uśmiechu.
Pracownicy mają również potrzeby związane z: samopoczuciem (jeśli chodzi o pracę w biurze, to wszystko, co ułatwia nam relaks: strefy rekreacyjne, kuchnia z koszem owoców i dobrą kawą); poczuciem sensu i wpływu (ważny jest między innymi dostęp do nowoczesnych technologii oraz szkolenie pracowników w zakresie korzystania z nich, udostępnienie czasu na wolontariat czy poczucie przynależności do organizacji); utrzymaniem stylu życia przez dodatkowe udogodnienia (np. dopłaty do wakacji, dopłaty do kart sportowych, opieka medyczna, czy workation) i trybem pracy (możliwości decydowania o systemie pracy np. decydowanie o proporcjach między pracą w biurze a zdalną, wprowadzenie tzw. workation, urlopów regeneracyjnych, wydłużenie dni urlopowych związanych z rodzicielstwem, czterodniowy dzień pracy, system kafeteryjny i możliwość skomponowania własnych planów rozwojowych z przygotowanych elementów rozwojowych).
dr Monika Sońta
Katedra Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym z Akademii Leona Koźmińskiego