
Na szklanych ściankach butelki widnieje dłoń z palcami ułożonymi w znak zwycięstwa. W Polsce gest ten jednoznacznie kojarzony jest z odzyskaniem wolności po ’89 roku, z pierwszym nie komunistycznym premierem Tadeuszem Mazowieckim i pierwszym demokratycznie wybranym prezydentem Lechem Wałęsą. To symbol wolności, niezależności i radości.
Ekonomia24 o nowej butelce
Pernod Ricard wprowadza na polski rynek limitowaną edycję swojej flagowej marki. Po raz pierwszy specjalne opakowania dotyczy jednego kraju CZYTAJ WIĘCEJ
Związany z urban artem artysta został wybrany do roli ambasadora projektu przez Absoluta jako twórca na wskroś współczesny, oddający w swoich pracach ducha „wolności i niezależności”, znany z otwartości w patrzeniu na świat i nowatorskiego podejścia do sztuki.
Magazyn Brief o butelce
Po raz pierwszy w historii edycji Absolut honoruje cały naród. To ukłon w stronę Polski i Polaków. CZYTAJ WIĘCEJ
Marka znana jest ze współpracy z najciekawszymi artystami na świecie. Chętnie wiąże się się z twórcami niepokornymi, awangardowymi, będącymi wyrazicielami idei swoich czasów. To zazwyczaj artyści nietuzinkowi i oryginalni w swoich wizjach.
Absolut absolutnie po mistrzowsku rozgrywa kwestię kreowania zapotrzebowania na swoje produkty. Pracuje z artystami, którzy naprawdę są pożądani, albo uderza w czułe nuty patriotyzmu. Ktoś, kto lubi danego artystę, albo ma silne poczucie identyfikacji z własną dzielnicą (jak w przypadku Brooklynu), miasta (np. Nowy Orleanu) czy kraju (Absolut Polakom) poczuje się mile doceniony i wyróżniony, chętniej więc sięgnie po produkt, który odbiera jako adresowany do siebie.
Ważnym elementem współpracy Absoluta z twórcami reprezentującymi rozmaite dziedziny sztuki, jest powierzenie im zadania zaprojektowania kultowej butelki, którą mogą wykorzystać, jak swego rodzaju trójwymiarowe płótno. Dzięki temu każdy wielbiciel artystów na całym świecie może pozwolić sobie na obcowanie z twórczością swojego idola i posiadanie w swojej kolekcji pracy zaprojektowanej właśnie przez niego.
Zaprojektowane przez artystów butelki, ukazują się w zazwyczaj w limitowanych edycjach. To specjalność Absoluta, który przygotował m.in. butelkę ubraną w skórzane wdzianko nabijane ćwiekami (Absolut Rock – projekt Natalii Brilli powstał z okazji 40 rocznicy festiwalu Woodstock), butelkę zamienioną w dyskotekową mirror ball (Absolut Disco, którą po opróżnieniu można było wykorzystać jako błyszczący akcent pomieszczenia do tańca), czy przyodzianą w karnawałowy krwisto czerwony cekinowy kombinezon (Absolut Masquerade ozdobiony dokładnie 3238 błyszczącymi cekinami). Do lokalnego patriotyzmu odnosiła się seria Absolut Cities, która podkreślała wyjątkowy charakter wybranych 10 miast i ręką artystów przedstawiała ich graficzną interpretację.
Dla kolekcjonera każdy limitowany przedmiot, który mieści się w kręgu jego zainteresowań kolekcjonerskich, jest wartościowy z definicji. Limitowane serie, tworzone przez znanych i ciekawych artystów są kwintesencją takich kolekcji, bo oprócz rzadkości cechuje je artyzm. Taka butelka zaprojektowana przez Swanskiego to też forma dobrego snobizmu, który przejawia się chęcią obcowania z wyjątkowymi przedmiotami i produktami.
W tej właśnie serii autorska wizję butelki przygotował m.in. Jamie Hewlett, rysownik, twórca animowanych postaci z zespołu Gorillaz, który stworzył opakowanie wódki Absolut London. Na flaszce znalazły się narysowane typową dla artysty kreską charakterystyczne budynki oraz siedem komiksowych postaci, reprezentujących 200 lat historii brytyjskiej mody – jest osiemnastowieczny dandys, dżentelmen w stylu Dickensa, dziewczyna z lat 60., a także punkowcy z lat 80.
Bardzo ważny jest w tym przypadku wybór artysty, który ma reprezentować nasz kraj. Świetnie, że zdecydowano sie na twórcę związanego ze street artem – dziedziną współczesnej sztuki, wciąż przez wielu traktowaną nie tak powaznie, jak na to zasługuje.
Butelkę Absolut Brooklyn z kolei szwedzka marka przygotowała we współpracy z kultowym amerykańskim reżyserem Spikiem Lee, kojarzonym nierozerwalnie ze słynną dzielnicą Nowego Jorku i znanym z lokalnego patriotyzmu.
Ci, którzy dużo podróżują z pewnością natknęli się na lotniskach na Abslout Watkins, „podróżniczą” butelkę (dostępną tylko w sklepach bezcłowych) zaprojektowaną przez Liselotte Watkins, artystkę współpracująca m.in. z magazynem „Vogue” oraz markami Miu Miu i Barney’s, która w swoim projekcie zaprezentowała własną wizję podróży w stylu glamour.
Wirtualna Polska o nowym projekcie butelki
Marka Absolut postanowiła uhonorować polski naród i przygotowała specjalną limitowaną butelkę. Do jej stworzenia zaprosiła polskiego artystę, Swanskiego. Kolekcjonerska butelka właśnie trafiła do polskiego odbiorcy. CZYTAJ WIĘCEJ
Wielbicieli sztuki współczesnej ucieszyły z kolei butelki zaprojektowane przez kontrowersyjnego i niepokornego twórcę popartowego Rona Englisha, który nie tylko zaprojektował butelkę ale przygotował razem z Absolutem szalenie efektowne murale w Mediolanie i Rzymie w 2010 roku.
Wyjątkowym rarytasem dla kolekcjonerów była zaś butelka przygotowana przez niemieckiego artystę Philippa Pleina, który do ozdobienia butelki wykorzystał kryształki Swarovskiego. Butelkę pokrytą diamencikami i czaszkami wyprodukowano w ilości jedynie 100 sztuk
Tygodnik Wprost o wizerunku Polski na butelce
Victoria to gest symbolizujący „pozytywne nastawienie” CZYTAJ WIĘCEJ
Z punktu widzenia kolekcjonerskiego butelka zaprojektowana przez artystę jest ciekawa o tyle, że zaspokaja tkwiącą w nas głęboko potrzebę obcowania z mitycznym gestem artysty. Chcemy mieć na własność cząstkę jego pracy – czy to na koszulce, plakcie, czy właśnie butelce. Fan Rona Englisha, Jamiego Hewletta, czy Swanskiego z pewnością zainteresuje się ich pracami – bez względu na to na jakim „płótnie” zostaną przygotowane – tlumaczy krytyk sztuki Aleksander Hudzik. To sygnał wysyłany w miedzynarową przestrzeń, że to jest własnie to, co stanowi o naszej artystycznej sile. Swanski znalazł się w doborowym gronie twórców związanych z Absolutem, obok chociażby Mirosława Bałki. To duże wyróznienie – zapewnia krytyk sztuki Aleksander Hudzik. Limitowana butelka zaprojektowna przez Swanskiego trafiła do sklepów na poczatku grudnia.