Jak zmienić świat? Oto rozmowy z artystami, którzy robią to każdego dnia
redakcja naTemat.pl
03 listopada 2022, 14:59·5 minut czytania
Publikacja artykułu: 03 listopada 2022, 14:59
Żyjesz w rzeczywistości, która nie do końca ci odpowiada? Zmień ją! W taki właśnie sposób do świata podchodzą twórcy zaproszeni do projektu “Where Next? Kreatorzy Zmian”. Znana ilustratorka, autorzy etycznej marki modowej, laureat Paszportu Polityki – to zaledwie część gości, którzy w rozmowach z Olivierem Janiakiem opowiadają o poszukiwaniu swojej drogi – zarówno artystycznej jak i tej życiowej.
Reklama.
Reklama.
Inspirujące dyskusje to tylko jedna z aktywności, jakie odbywają się pod szyldem “Where Next: Kreatorzy Zmian” kryją się jednak nie tylko inspirujące dyskusje.
To akcja, która – dosłownie – wychodzi poza standardowe ramy tego typu projektów, przenosząc pewne aktywności na zupełnie nową, ekscytującą platformę: Metaverse.
W wirtualnej strefie Glenfiddich (i tylko tam) można obejrzeć reportaż o życiu i twórczości Daniela Rycharskiego.
Marka Glenfiddich, pomysłodawca projektu, zadbała również o to, aby jej działania zostawiły trwały ślad: akcji towarzyszy sprzedaż dzieł stworzonych przez zaangażowanych w nią artystów.
Dochód ze sprzedaży plakatów Olki Osadzińskiej oraz designerskich nerek od Bohema Clothing zostanie przekazany na wsparcie młodych artystów.
Where Next?: Olivier Janiak i bezkompromisowi goście
W każdym z odcinków, udostępnianych co tydzień na platformie where-next.pl, pojawiają się wyjątkowe postaci. Zaproszeni goście będą dyskutować o przekraczaniu kolejnych granic, przełamywaniu schematów i kreowaniu nowych trendów.
Kogo zatem do owych rozmów zaprosiła marka Glenfiddich?
Daniel Rycharski artysta i grafik, laureat Paszportu Polityki w kategorii “Sztuki wizualne”, który spotyka się z Michałem Szpakiem. Dodajmy, iż w ramach projektu powstał także reportaż o życiu i twórczości Daniela Rycharskiego, czyli nietuzinkowego artysty, który propaguje sztukę miejską na obszarach wiejskich. Całość – jak przystało na tak niekonwencjonalne przedsięwzięcie – umieszczono w wirtualnej przestrzeni Glenfiddich, stworzonej w Metaversie (a dokładniej: w Decentralandzie).
Olka Osadzińska, dyrektor kreatywna, specjalistka strategii marek i komunikacji wizualnej. W ramach kampanii Where Next? Kreatorzy Zmian artystka stworzyła plakat będący jej interpretacją idei kampanii i brand hero marki Glenfiddich. Podczas spotkania z Olivierem Janiakiem współrozmówczynią Olki jest Agnieszka Dygant.
Wioletta Wiertel i Sebastian Szypuła – twórcy marki streetwearowej Bohema Clothing produkującej wegańskie obuwie i ubrania. W kolaboracji z Glenfiddich zaprojektowali nerkę nawiązującą do wartości i świata marki. Wraz z parą twórców na pytania Oliviera Janiaka odpowiada aktor Maciej Musiałowski.
Jakub Adamiak, autor muzyki do filmów krótkometrażowych, spektakli teatralnych, animacji, który w ramach kampanii stworzył – przy udziale sztucznej inteligencji – instalację audiowizualną inspirowaną światem marki. Razem z nim na kanapie zasiada Natalia Grosiak, wokalistka zespołu Mikromusic.
Bartek Śnieciński, laureat konkursu ogłoszonego w związku z kampanią "Where Next? Kreatorzy Zmian". Rzeźbiarstwem zainteresował się w pandemii. W połowie 2021 roku miał już na koncie kilkadziesiąt sprzedanych prac. Jego twórczość dotyka ważnych społecznie tematów, takich jak stygmatyzacja osób chorych psychicznie.
Kreatywni twórcy zmian
Jeśli zastanawiacie się, co trzeba w sobie mieć, aby trafić do grona kreatorów zmian, Olka Osadzińska spieszy z wyjaśnieniem. Jedna ze wskazówek brzmi: stwórz swój własny świat i pokaż innym, jak w nim funkcjonować:
– Ludzie od zawsze słuchając o moich pomysłach albo wizji świata mówią, że jestem naiwna lub zbytnio optymistyczna, ale przez lata wzmocniło mnie do tego stopnia, że do dziś potrafię ignorować opinie innych na mój temat, skupiając się na tworzeniu własnego świata i doświadczeń. Jestem chodzącym dowodem na to, że zmiany są nie tylko częścią życia, ale bardzo skutecznym narzędziem w zarządzaniu swoją rzeczywistością. Czy to zmiany studiów, czy miejsca zamieszkania, czy ścieżki kariery. Polecam! – komentuje Olka.
O tym, że “kreowanie zmian” wymaga sporej dozy wiary w siebie i skupienia na określonym celu, mówią również twórcy wegańskiej marki streetwearowej Bohema Clothing – Wioletta Wiertel i Sebastian Szypuła:
– Od początku chcieliśmy wyznaczać nowe trendy w modzie i pokazywać, że alternatywa, którą proponujemy, jest rozwiązaniem, które poza designem i funkcjonalnością niesie za sobą przekaz, jakim jest dbałość o planetę, zwierzęta i ludzi - zaznacza Wioletta. Sebastian dodaje, że jego zdaniem proces kreacji wiąże się nierozerwalnie z destrukcją: – Kreator Zmian to ktoś, kto burzy zastaną rzeczywistość, by móc zbudować coś nowego i lepszego – zaznacza.
Pytanie – jak burzyć, a potem budować na nowo w świecie, w którym wszechobecna jest wtórność i naśladownictwo? Olka Osadzińska, jak już wspominała, jest optymistką:
– Wykładowcy w szkołach designu zastanawiają się czego uczyć studentów w czasach, w których "wszystko zostało już zaprojektowane". Mnie jednak wydaje się, że kreatywność to sposób bycia, życia, bawienia się rzeczywistością, myślenia, znajdowania rozwiązań dla codziennych zadań i wyzwań. To proces, bardziej niż jego efekt, styl życia bardziej niż produkt. Ważne jest jednak by oprócz tworzenia, poświęcić się też poznawaniu rzeczywistości – ten proces będzie wtedy sensowniejszy i bardziej wartościowy - tłumaczy.
Problemów, związanych ze zbaczaniem z utartych ścieżek i tworzeniu nowych rozwiązań, nie widzi również Sebastian:
– Od ponad 20 lat jestem weganinem i stworzenie marki było odpowiedzią na brak dobrej mody dla wegan. Chcieliśmy stworzyć markę, która będzie przede wszystkim wegańska i cruelty-free, ale przy tym wyróżni ją dobry design i najwyższa jakość naszych projektów. Zero kompromisów. Dzięki moim rodzicom ich doświadczeniu i rzemieślniczemu kunsztowi mieliśmy tworzyć takie produkty od początku – komentuje.
Znacznie szerzej o swojej pracy oraz filozofii, jaką kierują się na co dzień, twórcy opowiedzieli podczas rozmowy z Olivierem Janiakiem. To jednak niejedyny sposób, w jaki zdecydowali się zaangażować w akcję “Where Next: Kreatorzy Zmian”.
Olka Osadzińska stworzyła plakat będący interpretacją świata marki Glenfiddich:
– Ilustracja jest kolażem, który nawiązuje do spotu globalnego marki, zarówno kolorystycznie, jak i ideowo – przyszłość, podróż w nieznane, wychodzenie ze strefy komfortu, pokonywanie słabości – opowiada o swoim projekcie.
– Najważniejszym punktem odniesienia jest jednak natura, od której powinniśmy się uczyć. Pokazuje nam, że nic nie jest tylko w fazie wzrostu. Są cztery pory roku. W życiu też mamy momenty, w których jest łatwiej i takie, w których bywa ciężko. Są chwile stagnacji i bezradności, na które można spojrzeć jak na naturalną część procesu i życia – dodaje.
Bohema Clothing zaprojektowali natomiast nerkę-torebkę z wegańskich skór:
– Kiedy zaczęliśmy rozmowy o współpracy i obejrzeliśmy inspirujący spot marki, pomyśleliśmy, że projekt, który zostanie stworzony, musi być czymś, co będzie towarzyszyło użytkownikowi na co dzień, w jego drodze, ale będzie też uniwersalne pod względem rozmiaru. Właśnie dlatego stworzyliśmy nerkę inspirowaną kształtem butelki oraz nadaliśmy jej charakterystyczne cechy brand hero marki, czyli poroże – komentują.
– Symboliczne poroże, które przypomina nam o tym, że zmiana to proces, który w nas wyrasta i droga, którą musimy przebyć, by móc żyć w lepszym świecie. Cały projekt ubraliśmy w charakterystyczne dla naszej marki roślinne materiały, takie jak skóra z winogron i ananasa. To idealne połączenie cech, które mają przypominać użytkownikom, że każdy z nas może być kreatorem zmian – tłumaczą twórcy marki Bohema Clothing.
Where Next? Do kolejnych architektów przyszłości
Z jednej strony celem kampanii “Where Next? Kreatorzy Zmian” jest tworzenie opowieści o osobach zmieniających nasz świat oraz popularyzacja ich działań w przestrzeni publicznej. Z drugiej: chodzi tutaj o realne, wymierne wspieranie kolejnych odważnych i nie stroniących od kreatywnych wyzwań artystów – stąd współpraca z Fundacją Bęc Zmiana.
W sklepie Fundacji będzie można kupić plakaty Olki Osadzińskiej oraz nerki Bohema Clothing, natomiast dochód ze sprzedaży zostanie przekazany utalentowanym osobom, które znajdują się na początku swej drogi artystycznej.
Kampania “Where Next? Kreatorzy Zmian” wynosi sztukę na nowy poziom czyniąc ją jeszcze bardziej dostępną. Marka podążając z duchem czasu, wciąż poszukując i odważnie wdrażając innowacyjne rozwiązania z pewnością jeszcze nieraz nas zaskoczy.
Reklama.
Strona zawiera treści przeznaczone dla osób pełnoletnich
Wprowadź datę urodzenia, aby uzyskać dostęp do strony