
Bankowość prywatna to pakiet usług dedykowanych dla najzamożniejszych klientów. Ich rosnąca ilość może być zatem znakiem rozwijającej się gospodarki oraz świadczyć o bogaceniu się społeczeństwa, co potwierdza między innymi rosnące PKB na mieszkańca. Na czym polega bankowość prywatna? Jakim majątkiem należy dysponować, by móc korzystać z bankowości prywatnej? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Bankowość prywatna - na czym to polega?
Bankowość prywatna to segment usług bankowych dedykowanych wyłącznie dla najzamożniejszych klientów. Istotne w tym przypadku jest jednak to, że skupia się nie tylko wokół bieżącej obsługi bankowej danej osoby, czy posiadanej przez nią depozytów, ale polega także na kompleksowym zarządzaniu całym majątkiem klienta w długoterminowej perspektywie. Usługi bankowości prywatnej świadczone są przez najlepszych i najbardziej doświadczonych doradców bankowych, a klient może dodatkowo zyskać również wsparcie inwestycyjne, podatkowe, czy ubezpieczeniowe. Chodzi bowiem o to, by zapewnić mu możliwie najlepszą opiekę oraz dostarczyć rozwiązania maksymalnie dopasowane do potrzeb. Charakterystyczna w tym przypadku jest partnerska relacja klienta, który ostatecznie podejmuje decyzje z doradcą bankowym, który zajmując się jego finansami przez lata jest w stanie zaproponować rozwiązania umożliwiające systematyczne bogacenie oraz zabezpieczenie finansowe siebie i swoich najbliższych.
Bankowość prywatna kojarzy się wielu osobom z prestiżem, najlepszymi kartami kredytowymi, wizytami w niedostępnych dla zwykłych klientów gabinetach, czy dodatkowych przywilejach oferowanych najzamożniejszym klientom. Oczywiście jest to prawidłowe skojarzenie, ponieważ osoby korzystające z bankowości prywatnej to klienci rangi VIP, jednak należy mieć świadomość, że dodatkowe przywileje widoczne na zewnątrz to jedynie element większej całości. Bardziej istotna część oferty często szyta jest na miarę pod indywidualne potrzeby danego klienta, zarówno wielkość jego portfela, jak i preferowany profil ryzyka.
Jaki majątek należy posiadać, by móc korzystać z bankowości prywatnej?
Każdy bank samodzielnie określa wymagania w tym zakresie, a stosowne zapisy znajdują się w wewnętrznych regulaminach. Absolutnym minimum na dzień dzisiejszy jest posiadanie depozytów bankowych na poziomie 500 tys. złotych, jednak w przypadku większości instytucji finansowych należy dysponować dwukrotnie wyższym majątkiem, czyli w granicach 1 mln złotych. Co ważne, z bankowości prywatnej mogą korzystać nie tylko osoby posiadające wysoki majątek, ale również klienci posiadający wysokie i stabilne dochody, którzy posiadają wysokie kredyty hipoteczne. W takich sytuacjach kluczowe jest raczej pozyskiwanie finansowania na inwestycje, niż zarządzanie nadwyżkami.
Generalną regułą przy obsłudze segmentu bankowości prywatnej jest spora elastyczność oferty i pakietu usług w zależności od wysokości posiadanego majątku. Inne rozwiązania proponowane są bowiem osobom posiadającym depozyty bankowe na minimalnym poziomie wymaganym do tego, by być zaliczanym do segmentu bankowości prywatnej, a inne klientom dysponującym o wiele większym majątkiem. W pierwszym przypadku mogą to być bowiem atrakcyjne oferty lokat, czy dodatkowe przywileje dla osób zamożnych, a w drugim kompleksowe zarządzanie majątkiem, czyli czyli tzw. wealth management.
Jakie korzyści można osiągnąć dzięki korzystaniu z bankowości prywatnej?
Profesjonalne wsparcie w dalszym pomnażaniu majątku
Osoby korzystające z bankowości prywatnej nie tylko mają zapewnione wsparcie dedykowanego doradcy bankowego, ale spotykają się z najlepszymi doradcami inwestycyjnymi, podatkowymi, walutowymi, czy ubezpieczeniowymi. Dostęp do profesjonalnych analiz oraz prognoz dotyczących sytuacji na rynku umożliwia skuteczne inwestowanie i dalsze pomnażanie majątku. Co ważne, rodzaj inwestycji zawsze musi być dopasowany do potrzeb danego klienta oraz poziomu akceptowalnego przez niego ryzyka. W przypadku bankowości prywatnej bezpieczeństwo jest bowiem z reguły zdecydowanie ważniejsze niż możliwość osiągnięcia maksymalnej stopy zwrotu.
Dostęp do dedykowanych ofert i produktów
Wiele banków przygotowuje dla klientów z segmentu bankowości prywatnej dedykowane oferty i produkty, z których mogą korzystać wyłącznie najzamożniejsi. Przykładem mogą być specjalne lokaty bankowe (w tym również produkty rentierskie), karty kredytowe z dodatkowymi usługami, czy kredyty hipoteczne z niższą marżą. Co więcej, w wielu przypadkach rozwiązania te tworzone są indywidualnie dla danego klienta, co umożliwia maksymalne dopasowanie usługi, czy produktu do specyficznych potrzeb.
Długoterminowa opieka
Bankowość prywatna to segment, który opiera się przede wszystkim na partnerskiej relacji. Ten sam doradca z reguły zajmuje się finansami danego klienta przez długie lata, a sam bank obsługuje kolejne pokolenia w danej rodzinie. Coraz częściej dotyczy to również przeprowadzania sukcesji w firmach, czy zabezpieczania finansowego kolejnych pokoleń. Kluczem jest w tym przypadku obustronne zaufanie, dzięki któremu doradca od bankowości prywatnej jest w stanie przedstawić najlepsze rozwiązania dla kompleksowego zarządzania majątkiem konkretnego klienta.
Bezpieczeństwo
Za korzystaniem z bankowości prywatnej przemawia również bezpieczeństwo, ponieważ zaufany doradca bankowy jest w wstanie wskazać rozwiązania pozwalające zabezpieczyć finansowo nie tylko klienta, ale również jego rodzinę. Co więcej, wykorzystane w tym celu mogą zostać nie tylko odpowiednio skonstruowane instrumenty finansowe, ale również różnego rodzaju ubezpieczenia.
Prestiż
Możliwość korzystania z bankowości prywatnej to z pewnością prestiż, a dla wielu klientów możliwość osiągnięcia kolejnego poziomu oraz podkreślenia swojego statusu społecznego. Istotne w tym przypadku jest także to, że dzięki korzystaniu z Uusługi dedykowaneych dla najzamożniejszych klientów pozwalają dołączyć do kręgu można zacząć obracać się w gronie osób bogatych nawiązywać relacje towarzyskie i cenne kontakty biznesowe.
Oszczędność czasu
Kto z reguły korzysta z bankowości prywatnej? Oczywiście osoby zamożne, jednak warto mieć świadomość, że polskich realiach są to głównie przedsiębiorcy, którzy nie mają czasu, by samodzielnie zarządzać własnym majątkiem. Zajmują się bowiem dalszym rozwojem firmy, a dzięki relacyjnej współpracy z dedykowanym opiekunem mogą być spokojni o to, że ich interesy są zabezpieczone, a posiadany kapitał jest nie tylko bezpieczny, ale również pracuje.
Dodatkowe usługi i przywileje
Bankowość prywatna to również dodatkowe usługi i przywileje, które nie tylko podkreślają status społeczny danej osoby, ale ułatwiają zamożnym klientom również codzienne funkcjonowanie. Przykładem mogą być w tym przypadku usługi Concierge, bezpłatne dodatkowe ubezpieczenie podróżne, czy pomoc w organizacji biletów na różnego rodzaju wydarzenia i imprezy. W efekcie pozwala to w pewnym sensie porównać doradcę bankowego do osobistego asystenta.
Bankowość prywatna symbolem rozwijającej się gospodarki
Rozwój segmentu bankowości prywatnej śmiało można uznać za symptom rozwijającej się gospodarki. W polskich warunkach bowiem większość korzystających z niej osób to przedsiębiorcy, którzy samodzielnie osiągnęli sukces w biznesie (przykładowo w USA wśród klientów bankowości prywatnej dominują osoby dziedziczące majątek). Im większe jest grono dysponujące kapitałem pozwalającym korzystać z bankowości prywatnej, tym lepsza kondycja krajowej gospodarki. Oczywiście segment bankowości prywatnej w Polsce istnieje od kilkudziesięciu lat, niemniej powoli zmienia się struktura klientów - banki coraz częściej uczestniczą w firmowych sukcesjach, czy przekazywaniu posiadanego majątku kolejnym pokoleniom.
Bankowość prywatna w ofercie banku Citi Handlowy
Usługi bankowości prywatnej oferuje w Polsce większość dużych banków, jednak warto mieć świadomość, że poziom świadczonych usług, czy ich zakres może znacznie się różnić. Godna uwagi jest w tym przypadku oferta banku Citi Handlowy, która pozwala nie tylko korzystać na relacyjnej współpracy z doświadczonym doradcą bankowym, ale również spotykać się z doradcami ubezpieczeniowymi czy ekspertami ds. rynków walutowych. Dodatkowo każdy Klient Citigold Private Client ma możliwość zweryfikowania lub zbudowania portfela inwestycyjnego, dopasowanego do własnych potrzeb i planów finansowych, przy uwzględnieniu akceptowalnego poziomu ryzyka. W 4-etapowym procesie świadczenia usługi doradztwa inwestycyjnego dobierane jest rozwiązania pozwalające określić i zrealizować indywidualne strategie inwestycyjne. Na każdym z tych etapów Klient wspierany jest przez osobistego opiekuna wraz z zespołem specjalistów inwestycyjnych, dzięki czemu otrzymuje usługi na najwyższym poziomie. Poza kompleksową obsługą istotny jest także dostęp do profesjonalnych analiz i prognoz rynkowych, co pozwala nie tylko skutecznie inwestować majątek, ale go również zabezpieczyć i odpowiednio nim zarządzać. Poza tym klientom oferowane są dodatkowe usługi i przywileje, które ułatwiają codzienne funkcjonowanie oraz są oznaką prestiżu i potwierdzeniem wysokiego statusu społecznego. Więcej informacji o ofercie Citi Handlowy pod linkiem: https://www.citibank.pl/private-banking/citigold-private-client.
Bank Handlowy w Warszawie S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Senatorska 16, 00-923 Warszawa, zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod nr. KRS 000 0001538; NIP: 526-030-02-91; wysokość kapitału zakładowego wynosi 522.638.400 złotych; kapitał został w pełni opłacony. Znaki Citi oraz Citi Handlowy stanowią zarejestrowane znaki towarowe Citigroup Inc., używane na podstawie licencji. Spółce Citigroup Inc. oraz jej spółkom. Konta Osobiste Citigold i Citgold Private Client to rachunki płatnicze. Szczegółowe informacje na temat opłat i prowizji dla Kont Osobistych typu Citigold i Citigold Private Client są dostępne w Tabeli Opłat i Prowizji: Konta oraz Linia kredytowa dla Klientów indywidualnych na stronie citibank.pl/dokumenty/. Materiał nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego.
Produkty inwestycyjne są dostępne wyłącznie dla posiadaczy rachunku bankowego w Banku. Produkty ubezpieczeniowe z elementem inwestycyjnym i oszczędnościowym są dostępne wyłącznie dla posiadaczy rachunku bankowego w Banku, a wybrane produkty także dla posiadaczy głównej karty kredytowej Citibank.
Nabywane przez Klienta za pośrednictwem Banku produkty ubezpieczeniowe, produkty inwestycyjne, w tym fundusze inwestycyjne, nie są depozytem, zobowiązaniem ani nie są gwarantowane przez Bank, ani żaden z podmiotów zależnych od i powiązanych z Citigroup, z wyłączeniem produktów inwestycyjnych, gdzie emitentem jest Bank albo podmiot powiązany z Citigroup. W przypadku produktów inwestycyjnych ochrona kapitału i/lub gwarancja odsetek, jeśli dotyczy, są zobowiązaniem emitenta produktu inwestycyjnego. Znajdujące się w ofercie Banku produkty inwestycyjne oraz produkty ubezpieczeniowe z elementem inwestycyjnym nie są gwarantowane przez Skarb Państwa, Bankowy Fundusz Gwarancyjny (za wyjątkiem należności z bankowych papierów wartościowych oraz inwestycji dwuwalutowej objętych obowiązkowym systemem gwarantowania środków pieniężnych stosownie do treści Ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji z dnia 10 czerwca 2016 r.), ani jakiekolwiek inne instytucje rządowe. Produkty inwestycyjne są obarczone ryzykiem inwestycyjnym włącznie z możliwością utraty zainwestowanego kapitału. Klient podejmując decyzję o zakupie lub sprzedaży produktu inwestycyjnego lub ubezpieczeniowego z elementem inwestycyjnym powinien wziąć pod uwagę fakt występowania ryzyka, które wiąże się z podjęciem decyzji inwestycyjnej, a w szczególności możliwości zmiany ceny instrumentów finansowych będących przedmiotem tej decyzji, wbrew oczekiwaniom Klienta i w związku z tym nieuzyskania założonych przez Klienta zysków. Dotychczasowe wyniki produktów inwestycyjnych, portfeli inwestycyjnych, indeksów giełdowych, kursów walutowych oraz ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych, od których zależy rentowność inwestycji, nie stanowią gwarancji ich przyszłych wyników.
Bank świadczy usługę doradztwa inwestycyjnego wyłącznie Klientom, którzy zawarli z Bankiem umowę o świadczenie tej usługi. Usługa doradztwa inwestycyjnego świadczona jest przez Bank wyłącznie w zakresie: • Jednostek Funduszy Inwestycyjnych dla których Bank świadczy usługę przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia, z wyłączeniem planów systematycznego inwestowania oraz indywidualnego konta emerytalnego w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (z późn. zm.) lub typów Jednostek Funduszy Inwestycyjnych w odniesieniu do których Klient nie uzyskał pozytywnego wyniku Oceny Wiedzy i Doświadczenia; • Certyfikatów Inwestycyjnych, których nabycie jest możliwe za pośrednictwem Banku lub Domu Maklerskiego Banku Handlowego S.A. • Obligacji Strukturyzowanych, których nabycie jest możliwe za pośrednictwem Banku, a których emitentami są podmioty należące do tej samej co Bank grupy kapitałowej (grupa Citi) lub inne podmioty nie należące do niej; • Obligacji Skarbowych, których nabycie jest możliwe za pośrednictwem Banku lub Domu Maklerskiego Banku Handlowego S.A.
Produkty inwestycyjne są obarczone ryzykiem inwestycyjnym włącznie z możliwością utraty zainwestowanego kapitału. Podjęcie decyzji o zakupie lub sprzedaży produktu inwestycyjnego lub ubezpieczeniowego z elementem inwestycyjnym wiąże się z ryzykiem a w szczególności ryzykiem możliwości zmiany ceny instrumentów finansowych będących przedmiotem decyzji co wiąże się z możliwością nieuzyskania założonych zysków.
Niniejszy materiał został wydany jedynie w celach informacyjnych i nie stanowi oferty w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego ani zachęty do składania zleceń, dokonywania transakcji kupna lub sprzedaży papierów wartościowych lub innych instrumentów finansowych.
Materiał nie stanowi analizy inwestycyjnej, analizy finansowej ani innej rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Nie stanowi również rekomendacji w zakresie produktów inwestycyjnych, „informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną”, ani „rekomendacji inwestycyjnej” w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku.
Niniejszy materiał nie stanowi „badania inwestycyjnego” lub „publikacji handlowej” w rozumieniu art. 36 Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tej dyrektywy.