Rdzewienie elementów takich jak podłużnice, progi bądź też punkty mocowania zawieszenia oznacza nie tylko skomplikowaną, czasochłonną i bardzo drogą naprawę.
Warto pamiętać, iż ogniska korozji w takich miejscach mogą wręcz osłabić całą konstrukcję nośną (co będzie szczególnie groźne podczas kolizji), a także doprowadzić do wyrwania elementów zawieszenia podczas jazdy.
Z tych względów warto troszczyć się o podwozie, zabezpieczając je co 4 – 6 lat w odpowiedni sposób. Co istotne, dotyczy to również samochodów stosunkowo nowych, gdyż piach, kamienie, woda, śnieg i sól ścierają fabryczną warstwę ochronną.
Regularna konserwacja pozwala na wykrycie wczesnych oznak zużycia czy uszkodzenia elementów wozu, co umożliwia szybką interwencję i wymianę uszkodzonych części, zanim dojdzie do poważniejszych uszkodzeń. To z kolei minimalizuje koszty napraw oraz pozwala uniknąć kosztownych interwencji naprawczych.
Konserwacja podwozia będzie miała także wpływ na zachowanie odpowiednich właściwości jezdnych i stabilności pojazdu, skracając drogę hamowania oraz minimalizując ryzyko wypadku.
Regularnie konserwowany samochód ma większe szanse na długotrwałą pracę
Unikanie korozji, ochrona przed czynnikami atmosferycznymi oraz kontrola stanu technicznego elementów podwozia pozwala na utrzymanie pojazdu w dobrym stanie przez dłuższy czas. Oznacza to, że samochód może służyć właścicielowi przez wiele lat bez konieczności częstych inwestycji w naprawy czy wymianę części.
Podwozie jest kluczowym elementem wpływającym na komfort podróżowania. Prawidłowo działające zawieszenie i amortyzatory absorbują wstrząsy i nierówności drogi, co przekłada się na płynniejszą i bardziej komfortową jazdę. Regularna konserwacja podwozia pozwala utrzymać wysoki poziom komfortu jazdy, co jest szczególnie istotne w dłuższych podróżach.
Warto uwzględnić także fakt, iż regularna konserwacja podwozia może również wpłynąć na wartość rynkową pojazdu. Przecież taki samochód będzie znacznie bardziej atrakcyjny dla potencjalnych kupców.
Na czym polega konserwacja podwozia samochodu
Pierwszym etapem jest dokładne oczyszczenie go z brudu, błota, soli i innych zanieczyszczeń, które mogą przyczynić się do korozji. Czyszczenie może być wykonywane ręcznie lub za pomocą specjalnych urządzeń do mycia podwozia.
Specjalista dokona także inspekcji ogólnej, wyłapując ewentualne uszkodzenia czy też oznaki zużycia, zwracając uwagę również na tuleje, łączniki stabilizatora, przeguby, drążki kierownicze, amortyzatory oraz inne elementy zawieszenia.
Następnym krokiem będzie nałożenie odpowiednich środków antykorozyjnych, chroniących metalowe elementy przed działaniem wilgoci, soli oraz innych czynników korodujących. Może to obejmować na przykład nanoszenie wosków, smarów lub specjalnych powłok antykorozyjnych.
Co istotne, warstwa powinna być nie tylko szczelna, lecz także odpowiednio gruba (zazwyczaj to ok. 2 mm), aby chronić blachę zarówno przed wilgocią, jak i przed uszkodzeniami mechanicznymi.
Jeżeli istnieje taka konieczność, uszkodzone lub wyeksploatowane elementy podwozia zostaną wymienione na nowe, po czym nadejdzie czas na sprawdzenie geometrii kół, dzięki czemu unikniemy nierównomiernego zużycia opon oraz poprawimy stabilność i precyzję prowadzenia, co jest istotne zwłaszcza na polskich drogach, których kondycja często jest daleka od ideału.
Części ruchome podwozia (takie jak łączniki i przeguby) zostaną nasmarowane; tak, aby zminimalizować tarcie i zapewnić płynne działanie. Gumowe części podwozia (tuleje czy uszczelki) zostaną zakonserwowane przy użyciu odpowiednich środków zapobiegających starzeniu się i pękaniu.
Kompleksowa usługa może obejmować również kontrolę zawieszenia i wymianę płynów. Ile kosztuje zabezpieczenie podwozia? Oczywiście powyższy proces możemy przeprowadzić samodzielnie, korzystając z kanału lub podnośnika.
Jeżeli jednak zdecydujemy się na skorzystanie z usług specjalistów, zazwyczaj należy przygotować się na wydanie od kilkuset (mniejsze samochody osobowe) do tysiąca kilkuset złotych (np. duże pick-upy).