Posłowie KO Michał Szczerba i Dariusz Joński na Campusie Polska Przyszłości zaprezentowali wyniki swojej ostatniej kontroli – "Ostatni skok PiS-u", czyli plan zakończenia działalności Lotniska Chopina i wyprzedaży tamtejszych gruntów. Decyzja miała zapaść w maju na Radzie Ministrów.
Reklama.
Podobają Ci się moje artykuły? Możesz zostawić napiwek
Teraz możesz docenić pracę dziennikarzy i dziennikarek. Cała kwota trafi do nich. Wraz z napiwkiem możesz przekazać też krótką wiadomość.
– Rząd Prawa i Sprawiedliwości podejmuje ruchy legislacyjne, które mają doprowadzić do wyprowadzenia i wyprzedaży gigantycznego majątku, który należy do nas wszystkich – poinformowali posłowie KO Michał Szczerba i Dariusz Joński. Pokazali też dokumenty, które mają dowodzić tego, że PiSchce zlikwidować i sprzedać grunty Lotniska Chopina.
Szokujące ustalenia posłów KO ws. Lotniska Chopina
Jak tłumaczyli podczas swojego wystąpienia, "to od nas i od was zależy, czy ten ostatni skok PiS dojdzie do skutku, czy nie". – To ostatni skok PiS na klejnot w koronie polskiego majątku narodowego – wskazał Michał Szczerba. Z informacji posłów wynika, że PiS planuje wyprzedaż gruntów, obecnie należących do lotniska.
Na swojej prezentacji pokazanej na Campusie Polska Przyszłości mogliśmy zobaczyć też "Decyzję Komitetu Stałego Rady Ministerów z 25 maja 2023 roku" ws. likwidacji Lotniska Chopina. Jest ona jawna, ale jest mały haczyk. Chodzi o to, że informacja o tym, że taka decyzja zapadła, pojawia się dopiero w dokumencie "Polityka Rozwoju Lotnictwa Cywilnego do 2040 roku". To tam widać wzmiankę, która mówi o "zakończeniu działalności komercyjnej" lotniska.
Posłowie KO pokazali dowody ws. tego, co udało im się odkryć
Dariusz Joński i Michał Szczerba zdobyli także raport, w którym oszacowano w 2017 roku, że grunty po Lotnisku Chopina w momencie sprzedaży byłyby warte ok. 5 mld zł. Pieniądze te miałyby trafić do CPK.
Politycy pokazali także "Ustawę o usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK". Ona weszła w życie 2. października 2022 roku. – Ta ustawa zakłada, żeby te grunty skoncentrować. Ba, żeby Skarb Państwa wyposażył konkretną spółkę Porty Lotnicze w ten majątek – tłumaczył Szczerba. I dodał: – Okazało się, że w grudniu, styczniu i marcu wyposażyli spółki Porty Lotnicze w grunty Skarbu Państwa o wartości 3,2 mld zł.
Wyniki swojej kontroli posłowie KO zapowiadali już wcześniej. "Znacie nas i naszą pracę. Postanowiliśmy jutro przedstawić wam nową aferę PiS, nad którą pracowaliśmy kilka ostatnich miesięcy. Ostatni skok PiS-u! To jest to, co przesądzi o tym, jak spojrzycie na tę władzę!" – napisał Szczerba w weekend w serwisie X.
Jak informowaliśmy w InnPoland.pl, CPK ma zostać uruchomiony w 2028 roku. W tym samym czasie mają zostać oddane do użytku także węzeł kolejowy i odcinek Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.
Krytyka pod adresem nowego lotniska płynie nie tylko od mieszkańców, lecz także od przedstawicieli branży lotniczej. Szef Ryanaira Michael O'Leary uważa, że CPK to "strata pieniędzy" i jego zdaniem jest jeszcze czas, aby zrezygnować z tego projektu.
Absolwentka dziennikarstwa na UMCS i Uniwersytecie Warszawskim. Przez kilka lat związana z Polską Agencją Prasową. Obecnie reporterka newsowa w naTemat.pl.