
Zatrzymany 29-letni policjant pracował w Wydziale Techniki Operacyjnej, czyli tajnej komórce odpowiedzialnej m.in. za obserwowanie podejrzanych i przestępców, czy zakładanie kamer oraz podsłuchów. Mężczyzna został zawieszony, a teraz oczekuje na wydalenie ze służby.
Prokuratura Krajowa postawiła 29-latkowi oraz jego koledze 24-latkowi zarzuty z art. 22a Kodeksu Karnego, czyli fałszywego zawiadomienia o zagrożeniu, które podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Dodatkowo postawiono im zarzut sprowadzenia bezpośredniego zagrożenia w ruchu lądowym.
Śledczy chcą udzielać informacji na temat zeznań podejrzanych. Nie wiadomo także, czy mężczyźni przyznali się do zarzucanych im czynów.
Z ustaleń policji wynika, że to z domu 29-letniego policjanta nadano sygnał radio-stop, który sparaliżował ruch na białostockiej kolei. Drugi zatrzymany, 24-latek, to mieszkaniec powiatu skierniewickiego. W momencie zatrzymania był pijany. W domu 29-latka policja zabezpieczyła krótkofalówki.
Rosyjski hymn na polskiej kolei
Przypomnijmy, że w nocy z piątku na sobotę z 25 na 26 sierpnia w internecie zaczęły pojawiać się nagrania, na których widać, jak pociągi stoją po nadaniu sygnału radio-stop. W tle na filmach słychać rosyjski hymn.
Również w sobotę 26 sierpnia podróżujący byli świadkami nadania sygnału radio-stop. Do zdarzenia doszło między godziną 18:00 a 20:00 na trasie Świdin-Worowo i na stacji kolejowej Runowo Pomorskie. Kolejarze ustalili, że nie było powodów, by nadać ten sygnał, więc składy mogły jechać dalej.
W niedzielę 27 sierpnia sygnał radio-stop zatrzymał dziewięć składów pociągów pod Białymstokiem. Pięć z nich było w trasie, a cztery stały na bocznicy. Pierwszy raz do zdarzenia doszło nad ranem, potem o 11:51 oraz o 11:59. Sprawę incydentów bada ABW, policja, Straż Ochrony Kolei i przewoźnicy.
Co to jest radio-stop?
Radio-stop to sygnał alarmowy, którego konsekwencją jest zatrzymanie pojazdów. Ma za zadanie ostrzegać przed zagrożeniem na trasach kolejowych. Co więcej, prowadzi do automatycznego hamowania. Jego zadaniem jest zapobieganie wypadkom.
Zobacz także