TVP notuje straty. Mimo, iż znacząco zwiększyły się przychody telewizji publicznej z abonamentu.
TVP notuje straty. Mimo, iż znacząco zwiększyły się przychody telewizji publicznej z abonamentu. Fot. Wojciech Olkuśnik / Agencja Gazeta

Choć wpływy z abonamentu wzrosły w ubiegłym roku aż o 24 proc., a wielu pracowników Telewizji Polskiej dotknęły zwolnienia związane poszukiwaniem oszczędności, TVP wciąż notuje setki milionów straty.

REKLAMA
Za Telewizją Polską kolejny nieudany biznesowo rok. Publiczny nadawca wygenerował w ubiegłym roku aż 218,8 mln zł straty. Z przyjętego w środę przez zarząd TVP sprawozdania finansowego za rok 2012 wynika, że największe wydatki związane były z obsługą medialną Euro 2012. Olbrzymie koszty poniosło za sobą także nadawanie w systemie simulcast, które pozwala telewizji na jednoczesne nadawanie sygnału w technologii analogowej i cyfrowej, na którą sukcesywnie przestawia się TVP. Wszystko to kosztowało prawie 205 mln zł.
Jednocześnie telewizja publiczna w minionym roku nie mogła nawet marzyć o pokryciu gigantycznych wydatków z reklam nadawanych na należących do TVP anten. W roku 2012 TVP odnotowała spadek przychodów z reklam i sponsoringu na poziomie aż 177 mln zł. W ocenie szefostwa stacji z Woronicza, kiepskie wyniki reklamowe to efekt cyfryzacji, przez którą najpopularniejsze dotąd kanały musiały oddać część wpływów nowym dostępnym powszechnie stacjom. O wiele lepiej wyglądają natomiast dane dotyczące przychodów pochodzących z abonamentu. W porównaniu z rokiem 2011 wpływy tego typu zwiększyły się w TVP aż o 24 proc. Dzięki temu na konto telewizji publicznej wpłynęło od płacących abonament Polaków 254 mln zł.
Poprawie sytuacji finansowej TVP to jednak nie pomogło. Podobnie, jak obniżenie kosztów działalności operacyjnej o 200 mln zł i zakrojona na szeroką skalę redukcja etatów, która dotknęła pracowników stacji. W ciągu ubiegłego roku pracę na Woronicza straciły aż 162 osoby. W ten sposób szefostwo TVP zyskało na zmniejszeniu kosztów wynagrodzeń "zaledwie" 46 mln zł.
Stąd TVP szuka wciąż dalej idących oszczędności. Stworzony w tym celu plan restrukturyzacyjny zakłada sprzedaż należących do Telewizji Polskiej nieruchomości o wartości ok. 350 mln zł, a także kolejne ograniczanie kosztów związanych z działalnością operacyjną tak, by w tym roku zyskać ponad 50 mln zł.
Źródło: Press.pl