ArteKino Festival: Amanda (2022)
Najlepszy film europejskiego młodego twórcy wybiorą widzowie Fot. Kadr z filmu "Amanda"

Trwa festiwal młodego kina europejskiego ArteKino. Przez cały grudzień na platformie można bezpłatnie zobaczyć 12 filmów młodych twórców z Grecji, Czech, Portugalii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji, Holandii oraz Ukrainy, które były pokazywane na prestiżowych festiwalach i poruszają aktualne tematy społeczne, kulturowe i egzystencjalne. O tym, który film zdobędzie Europejską Nagrodę Publiczności, zdecydują widzowie z całej Europy. Wybraliśmy cztery tytuły, które naprawdę warto zobaczyć.

REKLAMA

ArteKino Festival to platforma dla nowych talentów i refleksji nad różnorodnością tożsamości Europy. Jest organizowany już po raz dziewiąty.

– Nasza selekcja filmów jest wyrazem uznania dla młodych twórców o wyjątkowym spojrzeniu, poruszających w swoich dziełach zarówno zawirowania geopolityczne, jak i osobiste dramaty. Przenosząc się między dokumentem a fikcją, filmy oferują zarówno melancholijną, jak i pełną nadziei wizję współczesnego świata – mówi Olivier Père, dyrektor artystyczny ArteKino.

Łącznie w konkursie bierze udział dwanaścioro młodych twórców z Grecji, Czech, Portugalii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji, Holandii oraz Ukrainy. Większość z prezentowanych filmów zdobyła uznanie na najważniejszych festiwalach filmowych, a niektóre są światowymi premierami.

Wszystkie filmy festiwalowe są dostępne bezpłatnie online na platformie ARTE.tv w 32 krajach europejskich, z napisami w sześciu językach: francuskim, niemieckim, angielskim, hiszpańskim, polskim i włoskim. Nowością w tegorocznej edycji są napisy dla osób niesłyszących i niedosłyszących w języku polskim.

Festiwal ArteKino na ARTE.tv: cztery filmy europejskich młodych twórców, które trzeba obejrzeć

Wybraliśmy cztery filmy z festiwalowej oferty, które są szczególnie warte uwagi. Obejrzycie je w całości pod spodem lub na ARTE.tv. Wszystkie tytuły można oglądać do 31 grudnia, a na najlepszy głosować tutaj. O tym, który film zdobędzie Europejską Nagrodę Publiczności, zdecydują europejscy widzowie.

  • Reż. Carolina Cavalli
  • Włochy, 2022, 93 min
  • Festiwal Filmowy w Wenecji – Orizzonti Extra 2022
  • Film niedostępny w: Wielkiej Brytanii, Irlandii, Chorwacji, Słowenii, Bułgarii, Włoszech, Estonii, Łotwie, Litwie, anglojęzycznej Malcie.
  • Dwudziestoczteroletnia Amanda odkąd pamięta, nie miała przyjaciół. A jest to przecież rzecz, której pragnie najbardziej. Gdy odkrywa, że w dzieciństwie spędzała dużo czasu z Rebeccą, Amanda stawia sobie za cel przekonanie jej, że nadal są najlepszymi przyjaciółkami. 

    Carolina Cavalli jest scenarzystką i współscenarzystką niezależnych filmów i seriali. Otrzymała wsparcie między innymi ze strony włoskiego Ministerstwa Kultury, programu MEDIA Creative Europe oraz funduszu rozwoju kina Rai. W 2021 roku wyreżyserowała swój pierwszy film fabularny "Amanda". Jesienią 2022 r. opublikowała swoją pierwszą powieść "Metropolitania".

    Czarny kamień (Black Stone) 

  • Reż. Spiros Jacovides
  • Grecja, 2023, 87 min
  • Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Salonikach 2023
  • Film niedostępny w Grecji, na Cyprze, w Irlandii i Wielkiej Brytanii
  • Podczas kręcenia dokumentu o "nieobecnych" urzędnikach państwowych w Grecji, dwójka filmowców spotyka Charoulę, nadopiekuńczą matkę desperacko poszukującą swojego zaginionego syna. Gdy jednak jego nazwisko pojawia się w kontekście oszustw rządowych, Charoula próbuje oczyścić go z zarzutów, wykorzystując do tego celu swojego drugiego niepełnosprawnego syna, Lefterisa. 

    Spiros Jacovides urodził się w Londynie. Studiował reżyserię w London College of Printing (LCP) i Stavrakou Film School w Atenach. Uczył się również w Berlińskiej Akademii Filmowej (DFFB). Napisał scenariusze i wyreżyserował trzy filmy krótkometrażowe i jeden pełnometrażowy. 

    Pożar byłby lepszy (Kdyby radši hořelo)

  • Reż. Adam Koloman Rybanský
  • Czechy, 2022, 85 min
  • Berlinale Panorama 2022
  • W pewnej czeskiej wiosce Standa i Bronya pracują jako członkowie ochotniczej straży pożarnej – jeden z nich z niecierpliwością oczekuje narodzin syna, a drugi, nieco starszy, właśnie stracił żonę. Kiedy na lokalnym festynie samochód wjeżdża w tłum, raniąc jedną osobę, życie obu bohaterów gwałtownie się zmienia: Bronya jest przekonany, że to atak terrorystyczny, zaś Standa widzi to zupełnie inaczej... 

    Czeski reżyser i scenarzysta Adam Koloman Rybanský urodził się w 1994 roku w Hradec Králové. Podczas studiów na FAMU w Pradze napisał i wyreżyserował kilka filmów krótkometrażowych, które były pokazywane na międzynarodowych festiwalach. Po ukończeniu studiów w 2021 roku wyreżyserował swój pierwszy film fabularny "Pożar byłby lepszy". W swoich filmach przedstawia sceny z życia codziennego w charakterystycznym stylu absurdalnego komediodramatu.

    The Worst Man in London (O Pior Homem de Londres)

  • Reż. Rodrigo Areias
  • Portugalia, 2024, 127 min.
  • Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Rotterdamie 2024 – Big Screen Competition
  • Film niedostępny w Portugalii
  • W wiktoriańskiej Anglii malarze z nurtu prerafaelitów żyli i uprawiali sztukę w atmosferze dużej swobody obyczajowej... Jednym z nich był enigmatyczny Charles Augustus Howell, opisany przez Arthura Conan Doyle’a jako "najgorszy człowiek w Londynie". 

    Reżyser i producent Rodrigo Areias rozpoczynał karierę jako muzyk i producent muzyczny. Jest reżyserem ośmiu filmów pełnometrażowych i kilku krótkometrażowych, które zdobyły nagrody na około czterdziestu festiwalach. Jego najnowszy film dokumentalny "Blue Breath" miał premierę w ramach pokazu First Look na festiwalu Locarno i zdobył nagrody na festiwalach w Ismailii, Prisztinie i Kalajoki.

    Czytaj także: