Jak wynika z badania Deloitte "Gen Z &Millennial Survey 2025", sposobem na retencję pracowników z pokolenia Z jest wsparcie ich rozwoju zawodowego. Świetnym narzędziem do osiągnięcia tego celu są wewnętrzne hackathony.
Jak wynika z badania Deloitte "Gen Z &Millennial Survey 2025", sposobem na retencję pracowników z pokolenia Z jest wsparcie ich rozwoju zawodowego. Świetnym narzędziem do osiągnięcia tego celu są wewnętrzne hackathony. Materiały prasowe / Pexels.com

Co mieści się obecnie w ścisłej trójce czynników decydujących o wyborze pracodawcy przez pokolenie Z? Okazuje się, że młodzi pracownicy cenią sobie możliwość rozwoju i nauki poprzez regularne, najlepiej cotygodniowe zdobywanie nowych umiejętności. Dlatego dobrą zachętą dla nich są wewnętrzne hackathony.

REKLAMA

Jak nie tylko pozyskiwać pracowników z pokolenia Z, ale także zatrzymać ich na dłużej w swojej firmie? To jedno z pytań, które zadają sobie pracodawcy starający się tworzyć nowoczesne i przyjazne miejsca pracy. Jak wynika z badania Deloitte "Gen Z & Millennial Survey 2025", sposobem na retencję "Zetek" jest wsparcie ich rozwoju zawodowego.

O tym, co kryje się za tą ogólną wskazówką, można dowiedzieć się, zagłębiając się ponownie w opublikowane wyniki wspomnianego już badania. Otóż aż 70 proc. osób z generacji Z i 59 proc. millenialsów celuje w tych pracodawców, którzy są w stanie zapewnić im nawet cotygodniowe zdobywanie nowych umiejętności.

logo
Technologiczny Hub IT P&G w Warszawie. Materiały prasowe

Wysoko cenione przez młodych pracowników są również te firmy, których stać na to, by umożliwić im stały dostęp do mentora. Takie zapotrzebowanie wskazało aż 86 proc. zoomerów i 84 proc. millenialsów. Zasadnicze pytanie brzmi: w jaki sposób szefowie mogą wspomóc naukę i zaangażowanie, tak oczekiwane przez młodą kadrę?

Formułą, która świetnie sprawdza się w nieustannym rozwoju pracowników i urozmaicaniu ich codziennego trybu pracy, są hackathony. Są to kilkudniowe maratony kreatywnego i zespołowego działania (głównie programowania, ale nie tylko), które wspomagają rozwój kompetencji technicznych, komunikacyjnych i kooperacyjnych.

logo
Technologiczny Hub IT P&G w Warszawie. Materiały prasowe

Innymi słowy, młodzi specjaliści, pracując przy projektach, uczą się nowych rzeczy, mogą pozwolić sobie na "eksperymentowanie", a także nawiązują relacje ze współpracownikami (często z innych zespołów) i korzystają z wiedzy obecnych mentorów. A wszystko to w godzinach pracy, gdy mowa oczywiście o wewnętrznych hackathonach.

– Dla osób rozpoczynających pracę hackathony to okazja do nauki i zdobycia doświadczenia poprzez realizację projektu – od pomysłu po wdrożenie. Natomiast bardziej zaawansowani stażem i doświadczeniem uczestnicy mogą zmierzyć się z rolami i wyzwaniami, których nie napotykają w codziennej pracy – tłumaczy Przemysław Ordyszewski, Senior Director of Engineering, Hub Technologiczny IT P&G.

logo
Technologiczny Hub IT P&G w Warszawie. Materiały prasowe

Technologiczny Hub IT P&G w Warszawie to właśnie jeden z modelowych przykładów zarówno korzyści płynących z hackathonów, jak i koncepcji na to, jak organizować takie maratony, by docierać do serc i umysłów pracowników z pokolenia Z. Drugi co do wielkości ośrodek IT firmy Procter & Gamble na świecie ma w tym wprawę.

Podczas wewnętrznych hackathonów, jakie dla swoich pracowników organizuje warszawski Technologiczny Hub IT P&G, tworzone i testowane są nowe pomysły. Pojawia się też szansa eksperymentowania z nowymi technologiami, z których słynie międzynarodowy producent m.in. pieluszek, szamponów, żyletek i dezodorantów.

logo
Technologiczny Hub IT P&G w Warszawie. Materiały prasowe

Warto dodać, że projekty realizowane przez uczestników takich hackathonów nierzadko mają społecznie istotny wymiar, co pomaga pracownikom budować poczucie wspólnoty i solidarności. W tym roku Hub IT P&G opracował system do zarządzania magazynu Fundacji Krwinka, która wspiera dzieci z chorobami nowotworowymi.

W jednej z poprzednich edycji hackathonu stworzona została dla Fundacji Synapsis strona badambadam.pl, która służy do samodzielnego badania przesiewowego w kierunku autyzmu u dzieci. Jak widać, organizowane regularnie hackathony tworzą przestrzeń do ciągłego uczenia się, a to coś, na czym bardzo zależy "Zetkom".

W technologicznym Hubie IT Procter & Gamble można zatem przekonać się, jak hackthony zmieniają rzeczywistość w miejscu pracy i poza nim. Tym bardziej że mowa tu o rozwoju zawodowym w międzynarodowej dużej firmie, która w Polsce otworzyła też trzy fabryki, biuro handlowe, a ostatnio Europejskie Centrum Zarządzania Łańcuchem Dostaw.