Fot. materiały prasowe

1 października to data, którą kawosze na całym świecie zakreślają w kalendarzu czerwonym kółkiem. Międzynarodowy Dzień Kawy to bowiem nie tylko pretekst, aby zaparzyć kolejną aromatyczną filiżankę, ale również – a może przede wszystkim – okazja do odkrycia nowego smaku.

Materiał reklamowy na zlecenie Tchibo

REKLAMA

Jeśli i wy macie ochotę, aby tego dnia odkryć smak kawy na nowo, świetnie się składa. Wraz z marką Tchibo przygotowaliśmy dla was kilka prostych sposobów na pyszne i aromatyczne eksperymenty z kawą w roli głównej. 

Kawa to nie tylko napój – to rytuał

O tym, że kawę – w wielu postaciach – uwielbia spora część z nas, świadczy choćby badanie przeprowadzone przez agencję Kantar na zlecenie Tchibo Warszawa*. Wynika z niego, że aż 87 proc. Polaków sięga po kawę każdego dnia, a 22 proc. z nas wypija przeciętnie aż trzy filiżanki.

Badacze zapytali nas również o to, w jakich okolicznościach sięgamy po małą czarną (lub mleczną). To już zależy od trybu życia. 

Jak zauważa socjolożka, Katarzyna Krzywicka-Zdunek, Socjolożki.pl, kawa to nie tylko smak, ale i rytuały społeczne, które zmieniają się w zależności od sytuacji czy nastroju:

– Raz preferujemy espresso, które dodaje nam energii do działania, innym razem wybieramy łagodniejsze cappuccino lub latte, sprzyjające relaksowi – wyjaśnia. I nie ma w tej różnorodności nic dziwnego.

Kawowe eksperymenty? To naturalne

Choć 37 proc. z nas pozostaje wiernym czarnej kawie, aż 54 proc. łączy ją z mlekiem – najczęściej krowim (77 proc.), ale coraz częściej także napojem roślinnym (19 proc.), takim jak owsiane, migdałowe, kokosowe czy sojowe (Kantar dla Tchibo Warszawa).

Warto jednak zauważyć, że nasze kawowe przyzwyczajenia powoli się zmieniają: oprócz klasycznego cappuccino czy latte, rośnie popularność kaw smakowych i sezonowych.

 – Ta zmienność jest również manifestacją indywidualnych potrzeb – tłumaczy Krzywicka-Zdunek.

– Do pewnych smaków dojrzewamy powoli; jedne zostają z nami na dłużej, inne nie, a jeszcze inne odkrywamy nagle i pozostajemy im wierni. Są też takie, do których wracamy „po latach”. To odzwierciedlenie natury ludzkiej – naszej chęci poznawania nowych smaków, ale też powrotu do tego, co znane i stabilne. To zupełnie naturalne – podkreśla.

Jeśli więc czujecie, że nadszedł czas, aby spróbować kawy w nowej odsłonie, możecie oczywiście udać się do sklepu z kawiarnią Tchibo i sprawdzić jedną z mniej znanych pozycji w menu. Ale równie dobrze aromatyczne eksperymenty możecie przeprowadzić we własnej kuchni.

Arabika czy Robusta? Ziarna mają znaczenie

Pierwszym krokiem może być wypróbowanie innych niż dotychczas ziaren. Pod względem gatunków kawowy świat dzieli się na dwie główne odmiany: Arabikę i Robustę.

Większość polskich kawoszy deklaruje sympatię do łagodnej i aromatycznej Arabiki, choć energiczna, goryczkowa Robusta również ma swoich fanów. Warto pamiętać, że ta druga zawiera nawet 2–3 razy więcej kofeiny.

Na smak ziaren wpływa także region ich pochodzenia: w asortymencie Tchibo znajdziemy ziarna uprawiane praktycznie wzdłuż całego tzw. „pasa kawowego”, a zatem i te z Ameryki Łacińskiej, jak również Afryki, czy Azji.

– Jeśli chcemy spróbować czegoś nowego, szlachetnego, polecam mieszanki z linii Privat Kaffee lub limitowanych edycji Raritat. To właśnie w nich można najwyraźniej wyczuć te nuty, których szukają specjaliści: aksamitność smaku oraz wytworną cierpkość – sugeruje Helena Frankowska, trenerka i baristka Tchibo.

logo
Fot. Unsplash.com / Janko Ferlič

Temperatura, młynek – szczegóły mają znaczenie

Spora część z nas wciąż stosuje tradycyjne metody parzenia – lubimy naszą „zalewajkę”. Ale czy wiecie, że wystarczy nieco zmienić sposób przygotowania, aby odkryć zupełnie nowy wymiar smaku?

Kluczowa jest dbałość o szczegóły: odpowiednia temperatura wody (nie wrzątek – optymalna to 90–96°C), czas ekstrakcji i proporcje. To właśnie te drobiazgi pozwolą wydobyć z kawy to, co najlepsze.

Warto również sprawdzić, jak na smak wpływa grubość mielenia ziaren. Jeśli dysponujecie młynkiem (albo ekspresem automatycznym), możecie spokojnie przeprowadzić taki eksperyment.

– Odkryjecie z pewnością, że drobniej zmielone ziarna sprawią, iż kawa będzie zdecydowanie intensywniejsza. Grubsze mielenie natomiast spowoduje, że woda przepłynie przez nie szybciej, a co za tym idzie – napar będzie lżejszy, bardziej kwasowy – podpowiada Helena Frankowska, trenerka i baristka Tchibo.

logo
French press to doskonała alternatywa dla "zalewajki" Fot. Unsplash.com / Clay Banks

A może nowy sprzęt?

Do smakowych eksperymentów można podejść również z nowym sprzętem i akcesoriami pod ręką.

– Pewnie każdy z nas po pierwszej aromatycznej „nutce” rozpozna kawę zaparzoną w ekspresie ciśnieniowym. Będzie intensywna, z aksamitną cremą na powierzchni – zauważa Helena Frankowska, dodając, że warto dla porównania spróbować też innych metod parzenia:

– Ekspres przelewowy to sposób na kawę delikatną i klarowną, o wręcz „herbacianej” konsystencji. To właśnie dzięki tej metodzie mamy szansę poczuć owocowe czy kwiatowe nuty kryjące się w ziarnach – podpowiada trenerka i baristka Tchibo.

Dobrą alternatywą dla „zalewajki” jest też french press:

– Metalowy tłok przepuszcza olejki i drobinki kawy, które filtr papierowy by zatrzymał. W efekcie otrzymujemy smak bogaty, nieco cięższy niż z ekspresu przelewowego. Kawa z „frencha” to świetna opcja na cięższe poranki – dodaje Helena Frankowska.

Zanurz się w kawowym świecie

Tchibo, które już od 75 lat dostarcza kawę do domów milionów Europejczyków, oferuje nam coś więcej niż tylko perfekcyjnie zaparzone espresso czy aksamitne latte.

Międzynarodowy Dzień Kawy, który celebrujemy wraz z marką, jest więc zaproszeniem do zabawy, eksperymentów i odkrywania nowych smaków. Tchibo przez cały miesiąc inspiruje nas na Instagramie, a także kusi atrakcyjnymi ofertami.

Od 29.09 do 13.10 w sklepach Tchibo i na www.tchibo.pl obowiązuje promocja -30 proc. na wszystkie kawy i akcesoria Tchibo. Promocja na asortyment Tchibo będzie obowiązywała również w pozostałych punktach sprzedaży, takich jak hipermarkety czy sklepy, przez cały październik. 

Dajcie się zaprosić do świata Tchibo i poszukajcie mieszanki ziaren, która autentycznie zaskoczy was aromatem. Spróbujcie zmielić je inaczej niż dotychczas albo zastosujcie mniej oczywistą metodę parzenia. Kawa może smakować na setki różnych sposobów. Znajdźcie ten, który najbardziej do was przemawia.

*Badanie "Coffee U&A" zostało przeprowadzone w okresie 12.05-8.06.2022 na reprezentatywnej grupie respondentów, deklarujących spożywanie napojów kawowych, w dwóch modułach: moduł I n=3000 respondentów; moduł II n=1800 respondentów. Uczestnicy badania byli w wieku 16-69 lat, pochodzili z Polski. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza online.