Od lat w Polsce utrzymuje się dobra passa stałego wzrostu gospodarczego. Wraz z pozytywnym trendem ekonomicznym szybciej rozwijają się również polskie firmy. Niektóre z nich to już dziś światowi liderzy w swoich dziedzinach. Jest wiele firm, które mogą w najbliższym czasie stać dużymi międzynarodowymi producentami.
Solaris podsumował niedawno miniony rok. Po raz pierwszy firma przekroczyła sprzedaż 1200 pojazdów, będąc tym samym jednym z liderów europejskich w swojej klasie. Marka funkcjonuje na takich rynkach jak niemiecki, turecki czy fiński. Solarisa kupić można również w Arabii Saudyjskiej. W Polsce jest niezaprzeczalnym liderem mając 53 proc. udziałów w rynku, wyprzedzając przy tym drugiego Mercedesa o 37 proc. Przychody spółki wyniosły w tym okresie ponad półtora miliarda złotych.
Firma nie spoczywa jednak na laurach. W zeszłym roku rozpoczęła ekspansję na rynku pojazdów szynowych wprowadzając do sprzedaży tramwaje Tramino. W swojej ofercie ma również autobusy elektryczne (Urban electric).
Nie tylko Solaris
Producentowi z wielkopolski wtóruje inny krajowy wytwórca - Autosan. Firma do niedawna traktowana jako popeerelowski relikt, dzisiaj poszerza swoją ofertę o nowe konstrukcje i z roku na rok powiększa sprzedaż. Zeszłoroczna premiera niskopodłogowego modelu Sancity 10LF w branży uważana jest za jedno z najważniejszych wydarzeń minionego roku. W 2011 roku do producenta z Sanoka należało 9 proc. polskiego rynku autobusowego. Poza autobusami firma produkuje również ciężarowe konstrukcje dla wojska, oraz podzespoły do pojazdów szynowych.
Tramwaje miejskie
Dzięki funduszom unijnym w ostatnich latach znacząco rozwinęła się w Polsce również branża kolejowa. Chodzi tu przede wszystkim o producentów tramwajów miejskich. Oprócz wspomnianego już Solarisa, na polskim rynku przoduje bydgoska Pesa. Firma z długą tradycją największy sukces odniosła wraz z pojawieniem się na rynku modelu Swing. Tramwaje z tej serii jeżdżą dzisiaj w Warszawie, Gdańsku, Szczecinie. Niedługo trafią również do Bydgoszczy. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych podzespołów takich jak system odzyskiwania energii przy hamowaniu, oświetlenie diodami LED, klimatyzacja, nowoczesne zawieszenie czy konstrukcja modułowa, polskie produkty są często wybieranymi opcjami, nie tylko w kraju, ale i na świecie.
Jachty i łodzie
Na świecie triumfy święcą również polscy producenci jachtów i łodzie. Małe stocznie stanowią światową czołówkę producentów takich konstrukcji. Są zarazem chętnie wybieranym obiektem inwestycji zagranicy inwestorów.
Straszyńska firma Galeon jest europejskim liderem produkcji jachtów o długości do 25 metrów. Nie są to zwykłem łodzie, ale super-ekskluzywne motorówki oraz jachty, ustalające trendy w swojej klasie. Firma zatrudnia ponad 500 pracowników, dysponując przy tym halami produkcyjnymi o powierzchni 26 tysięcy metrów kwadratowych.
Równie ciekawa w tej dziedzinie jest polska firma Sunreef. Zlokalizowana w samym sercu stoczni Gdańskiej jest bezwzględnie światowym liderem projektowania oraz produkcji katamaranów żaglowych, motorowych oraz dużych luksusowych jachtów o długości od 60 do 200 stóp (dane producenta). Oferuje przy tym usługę "custom made", czyli produkcję łodzi według wytycznych klienta.
Orka
Firma równie dobrze rokująca na przyszłość, co wspomniani już producenci, ale działająca w branży lotniczej to zakłady Margański & Mysłowski. Producent niedawno, dzięki unijnemu dofinansowaniu, rozpoczął produkcję lekkich samolotów dyspozycyjnych. W ofercie firmy jest już czteroosobowy samolot dwusilnikowy z chowanym podwoziem. Konstrukcja bardzo dobrze oceniana przez specjalistów i ma szansę stać się popularnym wyborem wśród pilotów szukających małego modelu do prywatnego użytku. Orka kosztuje 430 tysięcy euro. Producent planuje przygotowanie na bazie już posiadanej oferty całą gamę modeli o podobnej wielkości, ale innej specjalizacji.
Według producenta wnętrze samolotu wykonane jest jak dobrej klasy limuzyna. Przy tym imponuje on zasięgiem wynoszącym 1700 kilometrów.