U wybrzeży wyspy Giglio rozpoczęła się rano akcja podnoszenia wraku statku wycieczkowego Costa Concordia. który rozbił się i częściowo zatonął 13 stycznia 2012 roku. Wrak ma zostać przywrócony do pozycji pionowej w ciągu najbliższych kilkunastu godzin. Później, opierając się na specjalnych zbiornikach, Costa Concordia popłynie do portu, by ostatecznie trafić na złom.
Akcja podnoszenia wraku rozpoczęła się z 3-godzinnym opóźnieniem, o godzinie 09:00 czasu miejscowego. Prace rozpoczęto później, niż planowano, ponieważ nad wyspę Giglio nadciągnęła akurat burza. Costa Concordia leży obecnie na pochyłym fragmencie dna, dlatego stworzono w wodzie specjalną, przymocowaną do skalnego podłoża platformę, która ma zapobiec osunięciu się wraku, gdy ten zostanie już sprowadzony do pozycji pionowej (wrak ma na niej stanąć).
Podniesienie wraku będzie możliwe dzięki linom, które z jednej strony przymocowane są do kadłuba, a z drugiej – do platformy. Liny będą powoli wciągane przy pomocy zamontowanych na platformie urządzeń. Dodatkowo do odsłoniętej strony wraku, tej samej, do której przyczepiono liny, przymocowano zbiorniki (kesony). Są one napełniane wodą. Jej waga ma ułatwić sprowadzenie wraku do pionu.
Kiedy Costa Concordia osiądzie na zbudowanej platformie, kesony zostaną przymocowane (i napełnione wodą) także z drugiej strony, aby ustabilizować statek. Następnie ze wszystkich kesonów zostanie wypompowana woda, a powietrze, które ją zastąpi, wypchnie wrak, dzięki czemu oderwie się on od platformy i zyska pływalność. Costa Concordia popłynie do jednego z pobliskich portów, gdzie zostanie zezłomowana.
Operacja usuwania wraku stwarza pewne ryzyko dla środowiska. Wciąż znajdują się w nim potencjalnie niebezpieczne substancje, a nawet zabrane w ostatni rejs zapasy jedzenia. Podniesienie i odesłanie wraku do portu wiąże się także z dużymi kosztami. Akcja, w której uczestniczą eksperci z 26 państw, ma pochłonąć co najmniej 530 mln dolarów.
Costa Concordia była nowym statkiem, pływała od 30 czerwca 2006 roku, zabierając w rejs do 3 700 pasażerów i ponad 1000 członków załogi. Długość całkowita statku wynosi 291 metrów.