Na Okęciu znów będzie remont. Pas startowy DS-3 ma problemy z niewydolnym systemem odprowadzania wody
Na Okęciu znów będzie remont. Pas startowy DS-3 ma problemy z niewydolnym systemem odprowadzania wody Fot. Jacek Łagowski / Agencja Gazeta

W minione wakacje na warszawskim Okęciu zakończył się remont pasa startowego RWY 15/33 (DS-3). Superstacja twierdzi, że pas wciąż sprawia problemy, ponieważ wyposażony jest w niewydolny system odprowadzania wody i zatrzymuje obecnie zbyt duże ilości tej substancji. Rzecznik lotniska uspokaja jednak, że nie ma żadnych poważnych problemów z drogą DS-3. – Sytuacja z zalegającą wodą ma miejsce tylko w przypadku intensywnych opadów deszczu, kiedy z nieba leją się dosłownie wiadra wody. To sporadyczne sytuacje – powiedział Przemysław Przybylski.

REKLAMA
Superstacja przypomniała, że pas startowy DS-3, jedna z dwóch dróg startowych warszawskiego Okęcia, był remontowany w tym roku. Według niej prace modernizacyjne nie rozwiązały jednak wszystkich kłopotów. Obecnie problemem ma być niewydolny system odprowadzania wody, przez który, gdy pada deszcz, na powierzchni pasa DS-3 gromadzą się zbyt duże ilości tej substancji.

Okęcie dementuje. "Nie ma problemów z drogą startową DS-3"

Rzecznik Lotniska Chopina w Warszawie Przemysław Przybylski zaprzeczył jednak doniesieniom mówiącym, że pas DS-3 wymaga poważnych prac modernizacyjnych.
– Nie ma mowy o żadnym dodatkowym remoncie. To absurd i bzdura. Nie ma takich planów, ani problemów z drogą startową. Gdyby były, to droga nie zostałaby dopuszczona do użytkowania. Sytuacja z zalegającą wodą ma miejsce tylko w przypadku intensywnych opadów deszczu, kiedy z nieba leją się dosłownie wiadra wody. To sporadyczne sytuacje – mówi naTemat rzecznik lotniska. Wtedy na płycie tworzy się warstwa wody, ale nie jest to problem, który wymagałby wielkiego remontu, co potwierdził w miniony piątek Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Przemysław Przybylski
Rzecznik Prasowy Lotniska Chopina w Warszawie

Zarządzający przekazał protokoły z pomiaru szczepności. Obrazują one spadek szczepności na DS. 15/33 przy dużych opadach. Zgodnie z procedurą, w momencie gdy stwierdzono spadek szczepności poniżej 0,34 droga startowa DS. 15/33 była zamykana (np. w dniu 17.09.2013 r., pokrycie opadami ok. 18 mm). Są to jedynie okresowe, krótkotrwałe spadki szczepności, które nie powodują konieczności podejmowania działań naprawczych nawierzchni (analogicznie do oblodzenia zimą).

Obecnie opublikowano NOTAM informujący pilotów o możliwości spadku szczepności podczas dużych opadów. W trakcie intensywnych opadów deszczu prowadzone są dodatkowe kontrole szczepności. W przypadku stwierdzenia obniżonej szczepności wyniki tych kontroli przekazuje się do TWR w celu publikacji w ATIS.

Zarządzający cyklicznie wykonuje pomiary szczepności, w celu monitorowania zmian w dłuższym okresie czasu. Ewentualne decyzje co do dalszych działań podjęte zostaną na podstawie wyników szczepności w trakcie okresu zimowego. Wykonywane działania zgodne są z procedurami obowiązującymi na lotnisku i wynikają z obowiązujących przepisów.

W odniesieniu do nośności drogi startowej 15/33 zarządzający opublikował wartości projektowe (PCN 82 F/C/X/T). Obecnie prowadzone są badania techniczne przez wyspecjalizowaną jednostkę badawczą. Kontrola potwierdziła, że posiadacz certyfikatu lotniska nadal spełnia ustalone przepisami prawa wymagania potrzebne dla wydania i utrzymania ważności certyfikatu.


Polskie lotniska nie mają szczęścia do pasów startowych. Najgłośniejszym przypadkiem jest ten z lotniska w Modlinie, który został zamknięty przez nadzór budowlany niedługo po oddaniu do użytku. Modliński pas przeszedł remont i ponownie może przyjmować samoloty, jednak kilkumiesięczny remont był poważnym ciosem dla całego portu, który w czasie jego trwania nie obsługiwał rejsowego ruchu lotniczego.
źródło: Superstacja