
Bukowiańskie Towarzystwo Geotermalne powstało w 2001 roku. W 2008 zostały otwarte Termy BUKOVINA – największy kompleks basenów geotermalnych w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w Europie. Dwa lata później pierwszych gości zaprosił 4-gwiazdkowy obiekt BUKOVINA Terma Hotel SPA. W tej 12-letniej historii jednej spółki najważniejszy jest jednak fakt, że wszystko udało się zrealizować dzięki inicjatywie i współpracy mieszkańców Bukowiny Tatrzańskiej. Mieszkańców, którzy nadal aktywnie wspierają rozwój całego regionu.
REKLAMA
Górale znani są z przywiązania do ziemi, z tego, że cenią swoją tradycję i kulturę. Widoczne to było już na początku XX wieku w Bukowinie Tatrzańskiej, która dzięki zaangażowaniu kilku rodzin uniknęła losu Zakopanego. Już w 1939 roku mieszkańcy, zaniepokojeni zbyt szybką sprzedażą gruntów, a także ich chaotyczną zabudową zwrócili się do ministerstwa z prośbą o przygotowanie odpowiedniego planu regulacyjnego. To także im zawdzięczamy budowę gościńca z Poronina, uruchomienie poczty, a także, podłączenie elektryczności czy telefonów. Współcześni górale z Bukowiny Tatrzańskiej doceniają tę spuściznę i kontynuują prace na rzecz rozwoju regionu, który nadal pozostał dla nich rzeczą najważniejszą.
Bukowiańskie Towarzystwo Geotermalne, właściciel marki BUKOVINA Terma Hotel SPA, zatrudnia obecnie ponad 300 osób i jest jednym z największych przedsiębiorstw na Podhalu. W dobie ciągle trwającego kryzysu ekonomicznego oraz stale rosnącego bezrobocia jest to wynik naprawdę imponujący.
Towarzystwo powstało 12 lat temu w ramach oddolnej inicjatywy mieszkańców Bukowiny Tatrzańskiej, którzy zdecydowali się wykorzystać miejscowe zasoby wód geotermalnych, aby pobudzić lokalną przedsiębiorczość. Zależało im także na zwiększeniu ruchu turystycznego. Spółka, w ramach której działalności powstał później również kompleks BUKOVINA, miała zagwarantować dynamiczny rozwój całego regionu. – Dzięki takim inwestycjom jak BUKOVINA Terma Hotel SPA zwiększa się ruch turystyczny, z czego korzyści czerpie całe Podhale. Dbamy także o promocję i rozwój regionu - wspieramy różne inicjatywy społeczne czy kulturalne, działamy także charytatywnie – mówi NaTemat.pl prezes spółki Edward Kuchta. – Nawiązujemy wiele kontaktów, także tych międzynarodowych – dodaje.
Pomysł wykorzystania naturalnych zasobów i lokalnych bogactw nie jest konceptem nowym. Natomiast w Bukowinie Tatrzańskiej przyjął on całkowicie innowacyjną formułę. Od początku udziałowcom zależało na tym, by sukces i powodzenie projektu oznaczał również wymierne korzyści dla całego Podhala. Dziś BUKOVINA zaangażowana jest w wiele inicjatyw, które promują region w Polsce, ale i zagranicą. Kompleks oferuje wiele atrakcji dla turystów, zarówno zimą jak i latem. –
Niekiedy naszym gościom trudno znaleźć czas na dodatkowe zajęcia poza obiektem. Baseny termalne, a jest ich u nas 20, to relaks, odprężenie i świetna zabawa dla całej rodziny
Dedykowane pakiety SPA, wieczorne programy rozrywkowe na Termach i w Hotelu, ekskluzywny świat saun także cieszą się ogromną popularnością. Dodatkowo proponujemy 3 razy dziennie aqua aerobic, wycieczki rowerowe czy nordic walking w zjawiskowym otoczeniu Tatrzańskiego Parku Narodowego. Oczywiście oferujemy naszym gościom znacznie więcej, promując jednocześnie walory naszego regionu. Organizujemy wycieczki m.in. dookoła Tatr, do Zakopanego, Morskiego Oka, czy Zamku w Niedzicy – wylicza prezes spółki.
Tour de Pologne
To największa i najbardziej znana impreza sportowa w Polsce. Wyścig kolarski po raz pierwszy rozegrany we wrześniu 1928 roku, obecnie należy do elitarnego grona UCI World Tour, obok tak znanych imprez jak Tour de France czy Giro d`Italia. BUKOVINA Terma Hotel SPA od 4 lat jest partnerem wydarzenia, a również jednym ze współorganizatorów Tour de Pologne Amatorów. Wyścig, którego trasa przebiega przez niemal całe Podhale, to doskonała okazja, by także zagraniczni goście mogli poznać uroki regionu. To również wielkie wydarzenie dla całej społeczności lokalnej, która wspiera organizatorów, jak i kolarzy, kibicując im przez kilka dni. Dzięki Tour de Pologne Bukowina Tatrzańska nawiązała współpracę z włoską gminą Primiero, która w tym roku zdecydowała się przekazać betlejemską szopkę do miejscowej parafii.
Społeczeństwo
Bukowiańskie Towarzystwo Geotermalne wspiera wiele inicjatyw społecznych i charytatywnych, a także występuje w roli mecenasa sztuki i kultury Podhala. Spółka, dba o kultywowanie tradycji góralskiej, patronuje więc najważniejszym imprezom odbywającym się w Bukowinie Tatrzańskiej: Sabałowym Bajaniom czy Górskiemu Karnawałowi. Od kilku lat jest także ofiarodawcą bożonarodzeniowej choinki, która stoi pod Oknem Papieskim w Krakowie – jest to kontynuacja tradycji przekazywania przez górali Papieżowi Janowi Pawłowi II świątecznego drzewka.
Środowisko
Środowisko
Tatrzańska przyroda i natura to jedno z największych bogactw regionu, dlatego również górale z Bukowiny Tatrzańskiej dbają o nią. Planując działania biznesowe, myślą i o ekonomii, i o ekologii. Dlatego do eksploatacji podziemnych złóż bukowiańskiej wody termalnej Towarzystwo zdecydowało się wykorzystywać rozwiązania, które gwarantują bezpieczeństwo środowisku naturalnemu. Ponieważ w momencie wydobycia odwiertu woda termalna jest zbyt gorąca (ma ponad 60 stopni C), by trafiła do basenów, najpierw wykorzystywana jest do celów grzewczych. Natomiast całkowicie ochłodzona trafia do pobliskiego potoku Poroniec. Dodatkowo, woda termalna jest uzdatniana chlorem uzyskiwanym w specjalistycznym urządzeniu ze zwykłej soli, dzięki czemu nie jest on szkodliwy dla środowiska.
Prezes spółki na pytanie, czy zgadza się z opinią, że Górale blokują projekty i imprezy sportowe, odpowiada – Wyjątkowość Podhala zobowiązuje nas do podejmowania mądrych decyzji. Wierzę jednak we współpracę mieszkańców na rzecz regionu, bo jest on naszym dziedzictwem. To nasi przodkowie razem starali się o poprawę bytu mieszkańców. Do dziś ten etos wspólnych działań, ale i wspólnej odpowiedzialności, pielęgnujemy w Bukowinie Tatrzańskiej. Jednak najlepszym przykładem na to, że Górale potrafią i chcą współpracować jest nasz obiekt oraz Towarzystwo Geotermalne, które powstało właśnie z inicjatywy mieszkańców.
Choć coraz więcej przedsiębiorstw ma ambicje globalne, nie powinny one przestawać działać i myśleć lokalnie. Niezwykle ważne jest, by pamiętać, skąd firma się wywodzi oraz dbać, doceniać swój region – to gwarancja sukcesu oraz wsparcia ludzi, a dziś to oni są najważniejsi w budowaniu siły i znaczenia każdej marki. Czy powstaną zatem kolejne takie ośrodki, jak BUKOVINA Terma Hotel SPA ? Edward Kuchta odpowiada, że póki co skupia się na czym innym. – W tym momencie najważniejszy jest dla nas dynamiczny rozwój kompleksu BUKOVINY. Planujemy wprowadzić kilka nowych rozwiązań, tak by spełniać oczekiwania najbardziej wymagających klientów. To dla nas bardzo ważne, by goście kompleksu zawsze wyjeżdżali z BUKOVINY zadowoleni i chętnie do nas wracali.
