
Przygotowywane zmiany prawa w tym zakresie zatrzymały się na etapie uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Dalsze ich przedłużanie może skutkować ograniczeniem przez przedsiębiorców skali prowadzonych bądź planowanych prac geologicznych oraz nakładów inwestycyjnych ponoszonych na taką działalność , a także zmniejszeniem z ich strony zainteresowania poszukiwaniem złóż gazu z łupków w Polsce. CZYTAJ WIĘCEJ
W czerwcu 2012 roku Rada Ministrów ustanowiła wprawdzie "Pełnomocnika Rządu do spraw rozwoju wydobywania węglowodorów", ale nikogo na tym stanowisku nie obsadziła. Nie lepiej prezentują się prace nad dokładnym oszacowaniem wielkości polskich zasobów gazu łupkowego. Według NIK zgromadzone do tej pory dane nie wystarczają do dokonania wiarygodnej oceny.
Niewielka zrealizowana dotychczas liczba odwiertów poszukiwawczych oraz braki w wynikach badań pobranych próbek geologicznych nie pozwalają na zlokalizowanie i wiarygodne oszacowanie wielkości zasobu złóż gazu łupkowego w Polsce. By tego dokonać pożądane byłoby wykonanie ok. 200 odwiertów. Osiągnięcie tej liczby odwiertów przy zachowaniu dotychczasowego tempa wierceń zajmie ok. 12 lat. CZYTAJ WIĘCEJ
"Wysokie zagrożenie korupcją"
Wiele krytycznych uwag NIK skierowała także pod adresem Ministerstwa Środowiska, które "nie potrafiło właściwie zorganizować prac resortu, tak by zadania deklarowane jako priorytetowe były realizowane stosownie do ich rzeczywistego znaczenia dla państwa".
Np. w Departamencie Geologii i Koncesji Geologicznych sprawami dotyczącymi koncesjonowania poszukiwań złóż gazu z łupków zajmowały się w latach 2007-2012 jedynie trzy osoby.
Nierzetelnie i przewlekle prowadzone były przez Ministra Środowiska postępowania administracyjne w sprawie udzielenia (zmiany, przeniesienia) koncesji na poszukiwanie i (lub) rozpoznawanie gazu z łupków. Decyzje wydawane były ze znacznym przekroczeniem terminów określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego (średnio 132 dni przy wymaganych prawem 30).
Dopuszczano do nierównego traktowania wnioskodawców oraz do rozpatrywania wniosków niekompletnych, oraz takich, które nie pozwalały w pełni na sprawdzenie wiarygodności ekonomicznej wnioskodawcy. W uzasadnieniach wydanych decyzji nie wskazywano istotnych faktów i dowodów stanowiących podstawę rozpatrzenia wniosku.
Występujące nieprawidłowości przy udzielaniu koncesji, polegające na dowolności postępowania i nierównym traktowaniu wnioskodawców, mogą świadczyć o wysokim zagrożeniu korupcją. CZYTAJ WIĘCEJ
Nieprawidłowości występowały także po stronie przedsiębiorców, którzy otrzymali koncesje na prowadzenia poszukiwań gazu łupkowego. Nierzadko zdarzało się, że prace geologiczne były prowadzone przez właściciela koncesji z wielomiesięcznym opóźnieniem. Często niewłaściwie naliczano przy tym opłaty koncesyjne oraz nieefektywnie komunikowano się z Ministerstwem Środowiska.
źródło: NIK