Konferencja zapowiadająca 10. edycję FashionPhilosophy Fashion Week Poland. Na zdjęciu Magda Christofi, Irmina Kubiak, Jacek Kłak oraz Monika Karolczak.
Konferencja zapowiadająca 10. edycję FashionPhilosophy Fashion Week Poland. Na zdjęciu Magda Christofi, Irmina Kubiak, Jacek Kłak oraz Monika Karolczak.
Reklama.
Jacek Kłak, szef projektu FashionPhilosophy Fashion Week Poland

Pierwsza edycja była wielką niewiadomą. Na wybiegu pojawiło się zaledwie kilkunastu polskich projektantów i miałem wrażenie, że wydobywamy ich niejako z podziemia. Zapraszaliśmy ich pocztą pantoflową, mało wiedzieliśmy na temat projektantów. Dziś wiadomo, że mamy ich w kraju ponad 300, od takich, którzy szyją tylko na zamówienie modę niemal haute couture, aż po takich, którzy prowadzą działalność gospodarczą.

I o tym chciałem też powiedzieć, ponieważ moda dzisiaj to po prostu przemysł. Myślenie o rozwoju mody również na poziomie projektanckim, to myślenie w kategorii biznesu. Jeśli nie będziemy uwzględniać tego aspektu biznesowego, a skupimy się tylko na stronie medialnej, to w przyszłości pogrzebiemy bardzo dobrze rozwijający się rynek. Jesteśmy w połowie drogi do sukcesu. W Polsce coraz większym trendem jest noszenie polskiego projektanta, a nie Burberry.


Co, gdzie, kiedy
Największą nowością jubileuszowej edycji będzie zmiana przestrzeni wystawienniczej – tydzień mody przenosi się bowiem do nowoczesnych wnętrz EXPO-Łódź. To w nich wiosenną edycję otworzą we wtorek, 6 maja, pokazy gości specjalnych: ukraińskich projektantek Olgi Churilovej i Alexandry Pronyutkiny, marki O'Blanc i Agathy Ruiz de la Prady.
Począwszy od czwartku, 8 maja, ramach Off Out of Schedule (wybieg mody awangardowej) swoje kolekcje zaprezentują Momi-ko, Zwyrd, Katarzyna Górecka, Ima Mad, Szpila, Paulina Ptashnik, Kaskryst. W głównej alei projektantów, nazywanej Designer Avenue, pokażą się: Sowik Matyga, Kubatek, Marylaw, Aleksandra Kmiecik, Kędziorek, Miguel Vieira, Malgrau, Maria Wiatrowska, Katarzyna Łęcka, Pjotr, Natalia Jaroszewska, Natasha Pavluchenko, Łukasz Jemioł Basic, Odio i Jakub Pieczarkowski, Aryton, Michał Szulc, Joanna Klimas, Nenukko i MMC Studio.
Nowym projektem jest Studio, czyli pokazy kolekcji wysoko ocenionych przez Radę Programową Polskiego Tygodnia Mody. Tutaj zobaczymy kolekcje: Magdy Floryszczyk, Jarosława Ewerta, Oli Bajer, Moniki Gromadzińskiej oraz Mixer Fashion. Nie zabraknie też elementów znanych z wcześniejszych edycji: stałej strefy wystawienniczej – Showroom. Na wystawie Young Fashion Photographers Now zobaczymy zdjęciami młodych, zdolnych fotografów mody.
Joanna Klimas: wracam z ciekawości
Jedną z projektantek, które zaprezentują swoją kolekcje w Alei Projektantów jest Joanna Klimas, która od samego początku kibicuje łódzkiej imprezie.
Joanna Klimas, projektantka mody

Byłam od początku wielką fanką tego projektu. Stwarza wszystkim równe szanse. Nigdy nie chciałam brać udziału w wyścigu, do kogo przyjdzie większa liczba celebrytów. Oburza mnie, że nikogo nie obchodzi tak naprawdę, jak wyglądają kolekcje, a liczy się tłum gwiazd. Z takim ambitnym przekonaniem spędziłam dwa lata w swoim butiku na Nowolipki i czekałam, aż świat to zrozumie. Świat nie zrozumiał. Więc sama musiałam się ogarnąć. Na fashion week chcę wrócić z ciekawości. Chcę się przekonać, jaka panuje tam teraz energia.


logo

Fashion Film Festival
Łódź to nie tylko miasto mody, ale także filmu – nic dziwnego, że imprezą towarzyszącą tygodniowi mody jest festiwal filmów o modzie.
W maju w Łodzi pokazane zostaną najlepsze krótkometrażowe filmy modowe 2013 roku wyselekcjonowane na takich festiwalach jak A Shaded View On Fashion Film (ASVOFF, Paryż), Berlin Fashion Film Festival, Copenhagen Fashion Film, Madrid FFF. Gościem honorowym będzie blogerka i największy autorytet w kwestii fashion film – Diane Pernet – założycielka festiwalu ASVOFF.

Łódź - stolicą polskiej mody?
Fashion week na dobre wpisał się w krajobraz Łodzi i zyskał wsparcie miasta.
Monika Karolczak, Urząd Miasta Łodzi

Na początku tego projektu sami nie zdawaliśmy sobie sprawy, jak cudownym przedsięwzięciem może być tydzień mody. Już pierwsza edycja pokazała, że zmienia się sposób postrzegania miasta. Zadecydowaliśmy więc, że moda „rozleje się” na miasto Łódź i to nie tylko na wiosnę, ale także jesienią. Dzięki współpracy z FashionPhilosophy Fashion Week Poland wspieramy wizerunek naszego miasta jako centrum przemysłów kreatywnych i stolicy mody. Myślę, że Łódź na ten tytuł zasługuje jak żadne inne polskie miasto. Łódź stała się platformą kreatywną dla młodych ludzi zaangażowanych w modę i design i staramy się stworzyć tym ludziom bardzo dobre warunki.