Przyznano Węże 2022. Najwięcej "polskich Złotych Malin" otrzymała wyjątkowo żenująca komedia
Obserwuj naTemat w Wiadomościach Google
Węże, odpowiednik amerykańskich Złotych Malin, to anty-nagrody przyznawane najgorszym polskim filmom. Przyznaje je Popkulturowa Akademia Wszystkiego, która składa się z grona krytyków i pasjonatów kina. "Nagrody", które w minionych latach przypadły m.in. filmom "365 dni" (2021), "Futro z misia" (2020), "Studniówk@" (2019), "Botoks" (2018) i "Smoleńsk" (2017), mają na celu "zwrócenie uwagi na kondycję polskiego filmu".
Czytaj także: Węże 2021. Zwycięzca mógł być tylko jeden [LISTA LAUREATÓW]
Węże 2022
W tym roku odbyła się 11. edycja Węży, a laureatów ogłoszono 13 kwietnia. Wielkim "wygranym" okazała się "Ściema po polsku", komedia w reżyserii Mariusza Pujszo. Film został mianowany najgorszym polskim filmem roku, co przewidziała już Alicja Cembrowska z naTemat. "'Ściema po polsku'" wyznaczy chyba nową kategorię w "filmach bardzo złych" – stwierdziła.
"Dwóch tak zwanych 'januszy biznesu' i znany komik postanawiają zarobić duże pieniądze i wkraczają do branży filmowej. Przeprowadzają casting, na którym pojawia się sporo kobiet marzących o sławie. I teoretycznie ekipa zaczyna kręcić film, a widzowie mogą śledzić te niełatwe zmagania (...)" – opisywała recenzentka naTemat.
Węże 2022 otrzymał też sam Pujszo:, twórca "Ściemy po polsku": za reżyserię, scenariusz i rolę męską. Nagrody aktorskie przypadły też m.in. Małgorzacie Kożuchowskiej za "Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie" czy Andrzejowi Grabowskiemu za "Pitbulla".
Węże 2022: zwycięzcy [PEŁNA LISTA]
Wielki Wąż
- "Ściema po polsku" reż. Mariusz Pujszo, producenci Mariusz Pujszo, Consuella Pujszo - za kwintesencję taniego złego kina
- "Druga połowa" reż. Łukasz Wiśniewski, producent Grzegorz Olkowski - "za komedię o piłce nożnej, której za brak humoru, jak i piłki nożnej, należy się czerwona kartka"
- "Fisheye" reż. Michał Szcześniak, producent Ewa Szwarc - "za pozbawiony napięcia i sensu voyeurystyczny thriller, na którym idzie usnąć z nudów"
- "Lokal zamknięty" reż. Krzysztof Jankowski, producenci Luiza Zygmunt Sosnowska, Krzysztof Jankowski, Konrad Sosnowski - "za idiotyczne odcinanie kuponów od pandemii"
- "Pitbull" reż. Patryk Vega, producent Patryk Vega - "za skrzyżowanie uwspółcześnionej ekranizacji biblijnej Księgi Wyjścia z reklamą cinkciarz.pl"
Najgorsza reżyseria
- Krzysztof Jankowski - "Lokal zamknięty"
- Mariusz Pujszo - "Ściema po polsku"
- Tadeusz Syka - "Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie"
- Patryk Vega - "Pitbull"
- Łukasz Wiśniewski - "Druga połowa"
Najgorszy scenariusz
- Szymon Bogacz, Michał Szcześniak, Piotr Tołoczko - "Fisheye"
- Adam Cioczek, Tomasz Mandes, Robert Ziębiński - "The End"
- Marcin Mastalerek, Sebastian Staszewski, Jarosław Stróżyk - "Druga połowa"
- Mariusz Pujszo - "Ściema po polsku"
- Patryk Vega - "Pitbull"
Najgorsza rola żeńska
- Ada Chlebicka - "Miłość do kwadratu"
- Małgorzata Kożuchowska - "To musi być miłość"
- Małgorzata Kożuchowska - "Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie"
- Borys Szyc - "Magnezja"
- Julia Wieniawa - "Small World"
Najgorsza rola męska
- Przemysław Bluszcz - "Pitbull"
- Tomasz Karolak - "The End"
- Bartłomiej Kotschedoff- "Bo We Mnie Jest Seks"
- Józef Pawłowski - "Bartkowiak"
- Mariusz Pujszo - "Ściema po polsku"
- Ksawery Szlenkier - "Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie"
Występ poniżej talentu
- Mirosław Baka - "Miłość do kwadratu"
- Przemysław Bluszcz - "Pitbull"
- Andrzej Grabowski - "Druga połowa"
- Andrzej Grabowski - "Pitbull"
- Bartłomiej Topa - "Bartkowiak"
Najgorszy duet
- Piotr Adamczuk i Mariusz Pujszo - "Ściema po polsku"
- Bartosz Bielenia i Borys Szyc - "Magnezja"
- Andrzej Grabowski i audiobook - "Pitbull"
- Bartłomiej Kotschedoff i futro - "Bo We Mnie Jest Seks"
- Małgorzata Kożuchowska i Ksawery Szlenkier - "Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie"
Żenująca scena
- Finałowy mecz bez jednego ujęcia na mecz - "Druga połowa"
- Gwałt knura (Jacek Beler) - "Wesele"
- Komendant policji, który bzyka owcę rozjechany przez automobil prowadzony przez Borysa Szyca, który jest kobietą (Mariusz Drężek, Borys Szyc) - "Magnezja"
- Scena seksu (Bartosz Bielenia, Borys Szyc) - "Magnezja"
- Układ taneczny w SPATIFie - "Bo we mnie jest seks"
Najgorszy przekład tytułu zagranicznego
- "Cwaniaki z Hollywood" - "The Comeback Trail"
- "Miłość na przekór wszystkim" - "Running for Grace"
- "Piękna i rzeźnik" - "Freaky"
- "Piotruś Pan i Alicja z Krainy Czarów" - "Come Away"
- "Wszystko zostaje w rodzinie" - "Lacci"
Najgorszy teledysk
- "Ściema po polsku"
- "To musi być miłość"
- "Wyszyński"
- "Żużel"
- "Dziewczyny z Dubaju"
Najgorszy plakat
- "Druga połowa"
- "Ściema po polsku"
- "Śniegu już nigdy nie będzie"
- "Wesele"
- "Wyszyński. Zemsta czy przebaczenie"