Polscy turyści skarżą się na odwołane loty. Sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Diana Wawrzusiszyn
06 czerwca 2022, 16:42 • 1 minuta czytania
Odwołany lub przełożony lot jest jednym z największych koszmarów turystów. Zwłaszcza gdy wybieramy się na urlop czy wakacje. Jednak w tym roku takich sytuacji na polskich lotniskach jest wyjątkowo dużo. Sprawdź, co robić, gdy twój lot zostanie odwołany albo znacząco opóźniony.
Co robić, gdy nasz lot jest opóźniony lub odwołany? Fot. franz12/123rf.com

Obserwuj naTemat w Wiadomościach Google


Pisaliśmy ostatnio o odwołanym locie do Chorwacji, który był powodem awantury na krakowskim lotnisku. Polacy samolotem linii Ryanair mieli polecieć do Zadaru, jednak ich lot został przełożony na kolejny dzień o 15.00, przez co wiele osób musiało rewidować swoje wakacyjne plany, niektórzy stracili część pieniędzy, które przeznaczyli na nocleg. Okazuje się, że tych sytuacji jest o wiele więcej. 

Lot odwołany 

Niedziela wieczorem, 5 czerwca. Na jednej z grup facebookowych pojawia się post pasażerki, która na lotnisku dowiedziała się, że jej lot do Grecji został odwołany. 

Właśnie Wizzair odwołał nam lot do Grecji, gdy byliśmy już na lotnisku i powiedziano, że następny lot będzie w środę. Wczasy mamy wykupione od dziś do przyszłej niedzieli. Brak jakichkolwiek połączeń na tę chwilę do Grecji. Urlop stracony. Jak można odzyskać poniesione koszty? – pyta. Pod postem pojawiło się wiele komentarzy osób, które miały podobną sytuację. 

Czy rzeczywiście takich sytuacji jest więcej w tym sezonie?

W tym roku sytuacja na rynku lotniczym jest niepokojąca. Najpierw przed majówką strajkowali kontrolerzy lotu. Co prawda udało się wypracować porozumienie z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, ale ich odejście mogło skutkować paraliżem ruchu lotniczego oraz odwołaniem 2/3 lotów na Lotnisku Chopina, a także ok. 90 proc. lotów z Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Nie ma pewności, że kontrolerzy nie powrócą w okresie wakacyjnym do strajków, bo porozumienie obowiązuje do 10 lipca. 

Dodatkowo wszystkie linie lotnicze borykają się z wysoką inflacją i wzrostem ceny paliw. Coraz częściej zaczyna brakować personelu lotniczego, a nawet pracowników fizycznych do sortowania i załadunku bagaży do samolotu. Powodem najczęściej są zbyt niskie wynagrodzenia. Dlatego linie lotnicze mają twardy orzech do zgryzienia, aby utrzymać dawną częstotliwość lotów przy zwiększonych cenach i problemach kadrowych. 

Łukasz Kuca z firmy AirCompensa, która wspiera pasażerów w uzyskaniu odszkodowania od przewoźnika lotniczego, przyznaje, że obecnie wyraźnie zauważalny jest wzrost odwołań lotów.  – Ostatnia większa liczba odwołanych lotów spowodowana jest brakami kadrowymi na lotniskach w zachodniej Europie. Przewoźnicy, chcąc uniknąć paraliżu, asekuracyjnie decydują się na odwołanie lotu. Sytuacja ta w mniejszym stopniu dotyczy polskich lotnisk. Dostrzegamy natomiast wzrost liczby odwołanych i opóźnionych lotów spowodowany problemami samych przewoźników lotniczych, co jest naturalną konsekwencją zwiększonej liczby połączeń - ocenił.

Konsekwencje odwołanego lotu

Odwołany lub przełożony lot jest jednym z największych koszmarów turystów. Zwłaszcza gdy wybieramy się na urlop czy wakacje. W takiej sytuacji zazwyczaj oprócz lotu mamy opłacone z góry miejsce noclegowe, bilety na różne atrakcje czy wynajem samochodu na miejscu. Konsekwencją odwołanego lub przełożonego lotu są również krótsze wakacje, a przecież nie każdy może sobie pozwolić na wydłużenie urlopu w pracy. 

Czytaj także: To może być wakacyjny hit roku. Ten kraj już czeka na turystów, Polacy masowo rezerwują wczasy

Co prawda linie lotnicze są zobowiązania do wypłacenia odszkodowania za odwołany lot, jednak straconego czasu i stresu nikt nam nie zrekompensuje. Z relacji podróżnych, którzy doświadczyli na własnej skórze sytuację z odwołanym lub przełożonym na inny dzień lotem, wynika, że bardzo często dowiadują się o tym już na lotnisku. Wówczas alternatywą jest szukanie zastępczego lotu u konkurencyjnych linii lub lotów przesiadkowych z innego lotniska. Jednak jest to często duży logistyczny wysiłek i dodatkowe koszty, nawet jeśli bierzemy pod uwagę, że część z nich zostanie zwróconych przez otrzymane odszkodowanie.

– Przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia posiłków i napojów w adekwatnych ilościach do czasu oczekiwania na nowy lot, a gdy lot został znienacka przesunięty na kolejny dzień, także hotelu. Pasażerom odwołanych i opóźnionych lotów o co najmniej 3 godziny przysługuje odszkodowanie, chyba że przewoźnik udowodni wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności, dlatego warto zweryfikować przyczynę zakłócenia lotu – tłumaczy Łukasz Kuca z AirCompensa.

Jak otrzymać odszkodowanie od linii lotniczych?

Każda linia lotnicza na mocy unijnego rozporządzenia ma obowiązek wprowadzić mechanizm odszkodowań za anulowany lub opóźniony lot. Takie odszkodowanie możliwe jest w przypadkach, gdy:

Rozporządzenie określa też dokładną kwotę, jaką linia lotnicza ma obowiązek zwrócić pasażerom, jeśli wniosek o odszkodowanie zostanie rozpatrzony pozytywnie. Wysokość odszkodowania zależy od odległości. Jeśli celem naszej podróży jest miejsce oddalone od lotniska, z którego wylataliśmy do 1500 km, to wówczas przysługuje nam odszkodowanie na poziomie 250 euro. Pomiędzy 1500-3500 km w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych – 400 euro. Przy lotach powyżej 3500 km odszkodowanie wzrasta do 600 euro. 

Większość linii zastrzega sobie, że jeśli zaoferują nowy lot i różnica między nową godziną przylotu a godziną podaną w rezerwacji nie przekracza czterech godzin, to kwota odszkodowanie zostanie zmniejszona o 50 proc

Czy łatwo jest otrzymać odszkodowanie?

W zamyśle ustawodawcy ujednolicone w całej UE procedury otrzymywania odszkodowań za opóźniony lub odwołany lot miały ułatwić pasażerom ubieganie się o pieniądze. Jednak wciąż zdarzają się sytuacje, że przewoźnicy starają się wykorzystać różne luki prawne, aby takiego odszkodowania nie wypłacić. Łukasz Kuca zwraca na to uwagę, że wszystko zależy od postawy przewoźnika.

– Część przewoźników dokonuje wypłat odszkodowania, część z zasady unika wypłaty wskazując powód, który nie zawsze odpowiada rzeczywistości, proponując jednocześnie ugodę. W wielu przypadkach spór dotyczy wykładni pojęcia nadzwyczajnych okoliczności, dlatego w takiej sytuacji proces ten staje się skomplikowany dla pasażera. Niezbędne jest podjęcie dodatkowych kroków, co zniechęca sporą część pasażerów, dlatego w takich sytuacjach wspieramy pasażerów. Do każdego przypadku należy podejść indywidualnie - zaznacza.

Lot "na własną rękę" czy z biurem podroży?

Widmo odwołanego lotu i formalności związanych z otrzymaniem odszkodowania sprawia, że Polacy coraz częściej wybierają biura podróży niż wyjazdy "na własną rękę". Większość wyjazdów z biurami podróży jest realizowana lotami czarterowymi, czyli samolotami rezerwowanymi specjalnie przez organizatorów. W tym wypadku poziom odwołań jest niewielki w porównaniu z lotami rejsowymi. Agata Biernat z biura podroży Wakacje.pl  zwraca uwagę, że w przypadku wycieczek realizowanych w oparciu o połączenia regularne, odwołanie lotu jest w pełni niezależne od biura podróży. – Nie oznacza to jednak, że klienci pozostaną bez wsparcia - zapewnia.

Podkreśla, że wycieczki zorganizowane to najbezpieczniejsza forma podróżowania, bo w przypadku pojawienia się nieprzewidzianych sytuacji biuro podróży zapewni nam wsparcie.

Jeśli decydujemy się na wyjazd zagraniczny z biurem podróży, to jemu powierzamy kompleksową organizację naszego urlopu – od wylotu, poprzez pobyt w hotelu, po powrót do kraju. Niezależnie więc od tego, czy na wakacje polecimy czarterem, czy samolotem rejsowym, to właśnie organizator będzie odpowiadał za naszą podróż i w przypadku pojawienia się nieprzewidzianych sytuacji zapewni nam wsparcie. Agata BiernatWakacje.pl

Agata Biernat tłumaczy, że jeśli dana linia lotnicza odwoła nasz lot, nie stracimy wpłaconych pieniędzy, bo organizator przedstawi nam alternatywy, takie jak: zmianę terminu wyjazdu lub lotniska wylotowego albo możliwość bezkosztowej rezygnacji i zwrot środków. 

– Sytuacja nie jest już tak oczywista przy samodzielnej rezerwacji poszczególnych usług – zauważa. – Jeśli na przykład osobno kupiliśmy bilety lotnicze, miejsce w hotelu i inne usługi, od linii lotniczej otrzymamy jedynie zwrot środków za niewykorzystany lot, ale już nie za opłacony nocleg czy inne wykupione na miejscu atrakcje - dodaje.

 

Czytaj także: https://natemat.pl/285695,na-wakacje-samodzielnie-czy-z-biurem-podrozy-co-sie-bardziej-oplaca