Opony całoroczne – sprawdź, czy to optymalny wybór dla ciebie
Łagodne zimy sprawiają, że ostatnimi czasy "wielosezonówki" podbijają rynek. Zalety tego rozwiązania? Jest ich całe mnóstwo. Zacznijmy od twojego portfela: przecież nie musisz kupować dwóch zestawów opon, jeden w zupełności wystarczy.
Z pewnością docenisz również fakt, iż takie ogumienie pozwala zaoszczędzić także na montażu, serwisie i przechowywaniu opon.
Dodajmy do tego twój cenny czas: koniec ze staniem w wielogodzinnych kolejkach, które jesienią i wiosną ustawiają się przed serwisami wulkanizacyjnymi! Okresowe sprawdzenie i wyważenie opon? Rób to poza szczytem – szybko, sprawnie i wygodnie.
Brzmi kusząco, ale czy opony całoroczne są idealnym wyborem dla każdego? Zdaniem ekspertów powinniśmy zwrócić uwagę na dwa kluczowe aspekty.
Przede wszystkim: jeżeli wykonujesz bardzo duże przebiegi, a do tego zdarza ci się jeździć po mocno zróżnicowanych trasach (np. lubisz częste wypady w góry w zimie i poruszasz się po trudniejszych szlakach) oraz masz tzw. ciężką prawą stopę, zdecydowanie lepszym pomysłem będzie używanie dwóch kompletów opon, wyposażonych w rozwiązania dopasowane do warunków pogodowych panujących o danej porze roku.
Ogumienie wielosezonowe będzie natomiast idealne dla kogoś, kto w ciągu roku pokonuje maksymalnie ok. 15 tysięcy kilometrów, a do tego jeździ głównie po miejskich ulicach.
Opona wielosezonowa nazywana jest "oponą kompromisu" - jej zadaniem jest służyć zarówno przy wysokich temperaturach w lecie, jak i wówczas, gdy mróz, opady śniegu bądź deszczu utrudniają kierowcom życie. Powstaje pytanie, jak w jednej oponie zamknąć odpowiedź na tak zróżnicowane wymagania?
Kluczem do sukcesu jest tutaj imponujący oponiarski know-how oraz najbardziej zaawansowane technologie. To na przykład technologia Snow Grip, czyli specjalne lamele w centralnej części bieżnika, które odpowiadają za pewniejsze prowadzenie na śniegu.
Kolejne rozwiązanie to technologia Aqua Control - głębokie i szerokie rowki usprawniające odprowadzanie wody, które zapobiegają utracie przyczepności po wjechaniu np. w większą kałużę, co w motoryzacji jest określane jako zjawisko aquaplaningu, a także Dry Handling zapewniające znacznie lepsze hamowanie na suchej nawierzchni.
Takie technologie, dostępne w oponach Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, gwarantują bardzo przewidywalne zachowanie samochodu w każdych warunkach, włączając w to asfalt oblodzony bądź też ośnieżony.
To jeszcze nie wszystko. Opona całoroczna musi też oferować niskie opory toczenia, które przekładają się na niższe spalanie (co jest przecież i ekonomiczne, i ekologiczne) oraz wysoką trwałość opon.
Parametry Vector 4Seasons Gen-3 potwierdzone zostały nie tylko szeregiem homologacji OE. Ta linia opon Goodyear - tworzona i nieustannie ulepszana już od roku 1985 - przeszła bardzo wymagające testy, które dały producentowi prawo do umieszczenia na ściance bocznej opony symbolu trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF), potwierdzającego świetne zachowanie opony w warunkach zimowych. Drugi ważny symbol to najwyższa (‘A’) europejska kategoria pod względem oporów toczenia.
Jeśli zastanawiasz się, czy opona całoroczna jest dla ciebie, zastanów się, jakim typem kierowcy jesteś, po jakich drogach jeździsz najczęściej i zapamiętaj symbol trzech szczytów górskich jako znak gwarancji, że opona całoroczna – choćby taka jak Vector 4Seasons – nie zawiedzie cię na ośnieżonej drodze.
Teraz pozostaje wybrać model dopasowany do twojego auta, co nie będzie problemem - Goodyear ma w swoim portfolio opony Vector stworzone nie tylko w trzech liniach (dedykowanych samochodom osobowym, SUV-om oraz autom dostawczym), lecz także w aż siedemdziesięciu rozmiarach.