Wielka firma kończy z wypożyczaniem aut na godziny. Panek zawiesza tę usługę

Konrad Bagiński
14 marca 2025, 14:26 • 1 minuta czytania
Panek, firma wypożyczająca m.in. auta na godziny, zawiesza usługę tzw. car sharingu. Będzie można z niej korzystać jedynie do 28 marca. Potem nadal będzie można wypożyczać samochody od firmy Panek, ale na co najmniej dobę. Powodem zmiany są m.in. ogromne straty we flocie aut Panka.
Panek zawiesza wypożyczanie aut na godziny Fot. Wojtek Laski/East News

Tylko do 28 marca br. będzie można korzystać z tzw. car sharingu oferowanego przez Panek S.A. Zawieszenie tej usługi to kolejny etap restrukturyzacji spółki, której od 2000 roku głównym filarem działalności jest wypożyczanie samochodów na doby i na którym firma będzie koncentrowała się w Polsce i Europie w najbliższych latach.


Jako kluczowe powody odejścia od usługi współdzielenia pojazdów zarząd Panek S.A. podaje m.in. bardzo wysokie szkody związane z nieprawidłowym użytkowaniem pojazdów, brak ulg dla operatorów czy bardzo wysokie koszty ubezpieczeń pojazdów współdzielonych.

Zarząd Panek S.A. już w zeszłym roku zaczął analizować zawieszenie car sharingu. Jako jeden z głównych powodów firma wskazuje wysoką szkodowość użytkowników tej usługi. Dodatkowe koszty ponoszone przez firmę, związane m.in. z uszkodzeniem pojazdów czy kradzieżami wyposażenia, w przeliczeniu na jeden samochód wynosiły w wybranych miesiącach nawet ok. 3000 złotych (przy flocie 2700 samochodów w szczytowym momencie funkcjonowania Panek CarSharing).

Temu zaś towarzyszyły z jednej strony wyższe niż dla tradycyjnego najmu stawki ubezpieczeń, a z drugiej trudność w udowodnieniu klientom winy przy powstałej szkodzie. Istotną rolę w zawieszeniu car sharingu miał również brak ulg w strefach płatnego parkowania dla firm prowadzących tę działalność (koszty parkowania każdego pojazdu w 100 proc. ponosił operator).

Dodatkowym czynnikiem były wysokie ceny paliwa, którego zakupu dokonuje operator usługi oraz wzrost stóp procentowych, zwiększający koszty utrzymania floty.

Tzw. car sharing nie przyjął się w Polsce tak, jak zakładano

Usługa Panek CarSharing została udostępniona w lipcu 2017 roku. Początkowo w Warszawie, a potem w 250 innych miastach użytkownicy mogli współdzielić nawet 2700 samochodów. W całej historii funkcjonowania usługi ponad milion klientów przejechało niemal 200 milionów kilometrów. Przychody firmy w tej kategorii zaczęły maleć od czasu pandemii COVID-19

Jak wskazują przedstawiciele Panek S.A., trudna sytuacja w branży dotknęła zdecydowaną większość firm oferujących współdzielenie pojazdów w Polsce. Z kilkunastu firm działających przed 2022 rokiem, w obecnym tylko trzech operatorów (w tym Panek S.A.) pozostało aktywnych, przy czym największy z nich ograniczył liczbę dostępnych samochodów, a kolejny zmienił mocno model biznesowy i pozostawił w usłudze car sharing symboliczną liczbę pojazdów.

Ponadto od ponad pięciu lat żaden nowy operator nie zdecydował się na otwarcie usługi współdzielenia pojazdów w Polsce. Według przedstawicieli firmy podobnie sytuacja ma się na rynku globalnym. W ostatnich latach nie pojawił się bowiem żaden nowy operator z zauważalną liczbą samochodów, który realnie zmieniłby obraz rynku. Na bazie analiz Panek S.A. sytuacja jest wręcz odwrotna – operatorzy redukują liczbę pojazdów bądź zamykają swoje biznesy.

"Dziękujemy wszystkim, którzy przez ostatnie lata korzystali z naszej usługi Panek CarSharing. To dla nas trudny moment, bo od wielu lat idea współdzielenia była nam szczególnie bliska i z tym zakresem działalności wiązaliśmy duże nadzieje. Niestety nie przełożyły się one na realia biznesowe. Wygląda jednak na to, że nasze postrzeganie perspektyw dla rynku nie jest odosobnione" – mówi Maciej Panek, prezes Panek S.A.

Panek skoncentruje się na pierwotnej działalności

Mowa o Panek Rent a Car, usłudze dobowego wynajmu samochodów oraz usługach towarzyszących tej aktywności – przede wszystkim wynajmie samochodów na lotniskach, ale także najmie długoterminowym, podwykonawstwie w zakresie dostarczania aut zastępczych dla dilerów różnych marek czy współpracy z branżą hotelarską, gdzie samochody spod marki Panek wypożyczane są, za pośrednictwem hoteli, ich gościom. 

Panek S.A. oferuje obecnie usługi wynajmu dobowego aut w Polsce, Austrii, na Litwie, Łotwie i na Słowacji. Od lutego 2024 roku spółka znajduje się w restrukturyzacji, której celem jest poprawa jej sytuacji finansowej, spowodowanej m.in. sprzedażą przez niektórych byłych menedżerów aut poleasingowych po zaniżonych cenach. Sprawa od ponad roku znajduje się w prokuraturze.