Reklama.
Napisałem, że kryzys to głównie stan umysłu, ponieważ wszelkie negatywne informacje, które trafiają do ludzi sprawiają, że zaczynają być oni bardziej ostrożni. To z kolei powoduje ograniczenie decyzji zakupowych i zdecydowanie większą chęć oszczędzania, w wyniku czego rynek dotyka kryzys.
Czy możliwa jest zatem obrona przed kryzysem?
Czy prowadząc firmę możesz cokolwiek zrobić, by złagodzić jego skutki? Moja odpowiedź brzmi: TAK, MOŻESZ.
Jeśli dobrze pamiętam, to są to słowa Dariusza Miłka –prezesa CCC i jednego z najbogatszych Polaków, który korzystając ze swoich doświadczeń w kolarstwie powiedział: „Ucieczki kończą się sukcesem tylko wtedy, kiedy jest trudno i przychodzi kryzys!
Czym skutkuje kryzys ?
Przede wszystkim firmy zaczynają natychmiast ciąć koszty. Przestają się reklamować i zwalniają osoby, które najwięcej zarabiają. Skupiają się na utrzymaniu tego, co posiadają i minimalizują straty. Takie zachowanie podpowiada umysł, gdy wpadasz w pułapkę kryzysu na który nie jesteś przygotowany. Czy nie uważasz, że jest to olbrzymi błąd?
Zastanów się, gdybyś właśnie wtedy zaczął zatrudniać specjalistów i pracowników, którzy zostają bez pracy, to czy mógłbyś zaoszczędzić i zyskać wdzięczność przyszłych pracowników? Gdybyś właśnie w kryzysie przeznaczył kilka razy więcej środków na mądrą reklamę, to jak bardzo mógłbyś zostawić konkurencję z tyłu?
Oczywiście pojawia się pytanie jak to zrobić i skąd wziąć środki. Może poniższe pomysły zainspirują Cię do podjęcia kilku kroków już teraz.
1. Jak najszybciej oddziel pieniądze firmowe od prywatnych. Osobne konta, osobne karty, osobne portfele. To najskuteczniejsza droga do uzdrowienia Twoich finansów. Podczas spotkań z przedsiębiorcami z przerażeniem obserwuję kiedy zaledwie 3 osoby na ponad 30 podnoszą ręce, kiedy pytam: „Kto z was osobno prowadzi finanse firmy i finanse osobiste?”. Uważam, że brak tego podziału jest powodem największej liczby dramatów małych firm.
2. Zacznij prowadzić mądry budżet osobisty. Tutaj podaję darmowy przepis jak zarządzać własnymi finansami - kliknij i pobierz bezpłatnie.
3. Zacznij zapisywać i prowadzić budżet firmy (link do przykładu kliknij) i wszystkie decyzje podejmuj w oparciu o swój System Zarządzania Finansami (np. kliknj). W biznesie matematyka musi być po Twojej stronie, ale w tym celu najpierw musisz zaprzyjaźnić się z cyframi. Wiem, że możesz tego nie lubić, ale im prędzej to zastosujesz, tym lepiej.
4. Rozdziel koszty stałe od kosztów zmiennych i od inwestycji. Koszty stałe to te niezwiązane z obrotem. Staraj się minimalizować wszelkie koszty, a stałe zamieniaj na zmienne. Przykładem kosztu stałego jest Twój telefon, wynajem biura, księgowa, prawnik, samochód itd. Jeśli tylko możesz negocjuj tak, aby mieć jak najwięcej kosztów zmiennych, które zależą od obrotu. Im więcej sprzedasz, tym proporcjonalnie więcej zapłacisz.
5. Rozsądnie szacuj inwestycje. Skupiaj się raczej na tych, które związane są z przyszłym zyskiem, a nie Twoją wygodą. Koncentruj się na inwestycjach, które dadzą Ci przewagę konkurencyjną – czyli takich, które pozwolą Ci szybciej, taniej i łatwiej coś zrobić. Takich, które w odczuwalny i widoczny sposób podniosą ważną z punktu widzenia klienta jakość.
6. Prowadź swoje zestawienie finansowe, w którym co miesiąc policzysz wartość majątku. Dzięki temu będziesz mógł przeanalizować swoją sytuację i wiedzieć, czy rozsądnie zarządzasz firmą.
Budżet i zestawienie finansowe dadzą Ci z wyprzedzeniem wiedzę o sytuacji w Twojej małej firmie. Tak naprawdę to proste narzędzia, które dają każdemu przedsiębiorcy ponadprzeciętną wiedzę.
7. Jak najszybciej naucz się mądrego marketingu. W czasach gorszej koniunktury to właśnie marketing da Ci potężną dźwignię i pozwoli uciec konkurencji. Piszę o tym, ponieważ kilka lat temu sam prawie zbankrutowałem wydając ponad 50 000 zł na reklamę salonu kosmetycznego. Sam musiałem nauczyć się mądrego marketingu i dzisiaj rozumię jego ogromne znaczenie. Nikt poza Tobą tego nie zrobi, żadna agencja, żaden marketer. To Ty sam powinieneś najpierw określić kto jest Twoim idealnym klientem, jakie ma potrzeby i jak powinieneś je zaspokoić. Następnie dowiedz się w których momentach myśli o tym, co Ty masz do zaoferowania i dopiero wówczas zaplanuj reklamę. W kilku zdaniach pokazałem Ci kolejne kroki marketingu i powiem, że możesz się tego nauczyć. To proste, tylko mało kto to robi.
8. Określ jak powinien wyglądać Twój zespół. Zrób sobie listę ludzi, których potrzebujesz, wypisz dla nich zadania i zastanów się, gdzie oni dzisiaj są. Może masz kogoś konkretnego na myśli? Kiedy to zrobisz poczekaj, za kilka miesięcy będą do wzięcia.
9. Każdego dnia zainwestuj przynajmniej 30 minut na myślenie nad biznesem. Myśl o tym jak najlepiej przygotować swoją firmę na gorsze czasy. Ucz się zarządzania i przedsiębiorczości. Zainwestuj w swój umysł. Zgłębiaj wiedzę o swojej branży, o zarządzaniu finansami, o zarządzaniu firmą.

Przydatne linki (uwaga lokuję produkty☺)
- www.wolnoscfinansowa.gr8.com - budżet prywatny (materiał bezpłatny)
- nagranie z webinaru "Jak mądrze zarządzać finansami w małej firmie" - budżet w firmie i zarządzanie finansami (materiał częściowo płatny)
- System Zarządzania Finansami w małej firmie (materiał bezpłatny)

PS. Pozwoliłem sobie na umieszczenie kilku linków do przydatnych materiałów, które mogą Ci pomóc uporządkować finanse firmowe i popatrzeć z trochę innej perspektywy na swoją firmę.
logo

www.BiznesMBA.pl
kontakt@adamgrzesik.pl