Ten artykuł ma przede wszystkim zainspirować i przedstawić kilka „biznesowych pewniaków”
21 dni – tyle potrzebuje kura, żeby wysiedzieć jajka. Tyle również potrzebujemy na wyrobienie nowego nawyku – spróbuj i wyrób w sobie nawyk rozwiązywania problemów.
Zgodnie z moją teorią przedsiębiorca to człowiek, który rozwiązuje problemy za pieniądze. Idąc tym tropem, jeśli zarabiasz niewystarczającą ilość pieniędzy, to albo rozwiązujesz zbyt małe problemy albo są to problemy znikomej liczby ludzi. Dosłownie chwilę zajmie Ci na to, żeby zatrzymać się i zauważyć, że wokół są same problemy. Zastanów się, które z nich chcesz i jesteś w stanie rozwiązać?
W domu – nieposprzątane, zimno, mało funkcjonalnie, stare meble itd. Który z tych problemów jesteś w stanie wyeliminować?
W pracy – problemy to pewnie chleb powszedni? Zacznij koncentrować się na sposobach rozwiązywania problemów niż na ich roztrząsaniu.
W sąsiedztwie – skup się na tym, co nowego przydałoby się w Twojej okolicy. Czy jest to restauracja z kuchnią wegańską, czy może księgarnia?
Widziałeś pewnie nie jeden przykład biznesu, który miał niepewne początki, ale po rozwiązaniu występujących problemów odnosił sukces. Może jest jakiś sposób na to, abyś mógł udoskonalać jeszcze bardziej takie firmy?
Jedno z powiedzeń mówi, że Włosi wymyślili pizzę, ale to Amerykanie sprawili, że świat o niej usłyszał. W moim pobliskim sąsiedztwie zaczęły powstawać ostatnio restauracje wegańskie, gabinety psychodietetyków oraz cateringi dietetyczne. Jak zatem ulepszyć każdą ze wspomnianych firm, tak by wrażenia klientów przekroczyły ich najśmielsze oczekiwania?
Zapewnianie coraz lepszych doznań klientowi to droga do sukcesu. Według mnie to najlepsza inspiracja jaką powinieneś sobie przyswoić.
Przykład? Ludzie od ponad 100 lat jeździli taksówkami, jednak Uber potrafił to udoskonalić. Pytanie – kto udoskonali Ubera?
Zmień niszę
Lepiej być wielką rybą w stawie niż taką samą rybą w oceanie. Wyżej wspomniałem o Uberze. Wiedz, że znalazł się już ktoś, kto podpatrzył ten model biznesowy i wymyślił Rebel – polską aplikację na telefon, która prowadzi do kawiarni z historią.
Ten sam model, inna nisza. Ucz się od innych, podpatruj, inspiruj się i spróbuj przenieść to na inny obszar. Szereg pomysłów znajdziesz na półkach z prasą. Jeśli opłacalne jest wydawanie czasopisma dotyczącego danej dziedziny, to oznacza, że występuje tam duża grupa odbiorców dla małego biznesu. Z drugiej strony grupa ta jest na tyle mała, by duzi gracze przeszli bokiem obok takiej okazji.
Internet to kopalnia wiedzy – idealne miejsce do szukania inspiracji
O to czy masz konto na Facebooku nawet nie będę pytał. Jednak ciekawi mnie, czy jesteś członkiem grup tematycznych na tym portalu. Jeśli nie to zapisz się już dziś do jednej z nich o tematyce, która Cię interesuje. Często zdarza się, że ludzie zadają tam pytania tj.
- „dlaczego nie ma…,
- dlaczego nikt jeszcze nie stworzył…”
Czyż nie jest to idealne miejsce do zgarniania pomysłów? Warto też skorzystać z bezpłatnej usługi Google Alerts – dzięki temu będziesz powiadamiany za każdym razem, kiedy ktoś zapyta:
- „gdzie można kupić…”
- „gdzie znajdę…”
- „jak zrobić…”
Kolejnym źródłem informacji będą wszelkie portale aukcyjne: Allegro, Alibaba, Ebay itd. Sprawdź najlepiej sprzedające się produkty i sprawdź, co opłaca się sprowadzić do naszego kraju.
Upadłeś? Powstań i nie przestawaj szukać inspiracji
Życie bywa przewrotne..., jeśli spotkała Ciebie jakaś porażka, z której udało Ci się wyjść bez szwanku, to masz już sprawdzony sposób który działa (tzw. „lesson learned”). Jeśli podczas podnoszenia się wpadłeś na genialny pomysł, jak naprawić błąd, który doprowadził do porażki, bądź wymyśliłeś niekonwencjonalne metody ulepszające twój biznes, to wiedz, że gdzieś na świecie jest ktoś kto chciałby poznać twoje metody.
Co więcej, ta osoba będzie w stanie Ci za to zapłacić, żebyś podzielił się z nim tą wiedzą. Zastanów się więc nad swoją przeszłością i pomyśl jakie sukcesy odniosłeś. To główny motyw, dlaczego prowadzę firmę uczącą innych ludzi, jak prowadzić przedsiębiorstwo.
Kiedy otworzyliśmy salon kosmetyczny to prawie zbankrutowaliśmy. Byłem zmuszony do tego by wiele się nauczyć i przetestować to na własnej firmie. Dzisiaj to najlepiej działający salon kosmetyczny w mieście, a ja nauczam. Myślę, że i Ty możesz to robić.
Myślałeś w jaki sposób więcej zarabiać? Zostań ekspertem!
Dużo firm zostało założonych przez byłych pracowników większych firm czy korporacji. Pewnie dlatego, że dusili się, widzieli nowe rynki, mieli szerzy pogląd, ale nikt ich nie słuchał. Obecnie to eksperci w danych dziedzinach, którzy docierają tam, gdzie komuś się nie chciało albo tam, gdzie nikt nie widział szansy.
Zacznij już dziś specjalizować się w danym obszarze, bądź systematyczny i poświęcaj na to minimum 20 min dziennie – udowodniono, że po miesiącu można zdobyć podstawowy poziom poświęcając właśnie tyle czasu na rozwój nowych umiejętności. Lepiej być ekspertem w jednej dziedzinie niż przeciętnym w kilku dziedzinach.
Bierz przykład ze sprawdzonych pomysłów
Będąc w podróży zauważyłeś firmę, która nie narzeka na brak klientów? Zapytaj, czy nie chcieliby otworzyć swojego oddziału bądź podobnego biznesu w Polsce. Popularna franczyza to prawie każdy już sklep w galerii handlowej. Na stronie http://franchising.pl/ sprawdzisz jak wiele pomysłów można wprowadzić na rynek. Jeden z moich klientów ma sieć franczyzową Mobilnych Myjni Parowych GTLux Partner.
Zostań ajentem
Nie posiadasz pieniędzy na otworzenie działalności, ale nie jest Ci straszne przywództwo, zaangażowanie i uczenie się nowych rzeczy. Może w twoim przypadku sprawdzi się porozumienie z większym graczem rynkowym, który zechciałby żebyś poprowadził jeden z oddziałów? Sklep Żabka zapewne jest Ci znany. To właśnie przykład jednego z tych modeli.
Szukaj niedowartościowanych biznesów
Historia braci McDonald stanowi przykład takiej niedowartościowanej firmy i to działającej 30 lat. Koncepcja złotych łuków z dwóch frytek, idea taśmy produkcyjnej jak w fabryce Forda oraz hamburgerów robionych w 15 sekund – to cała ideologia, którą wymyślili bracia. Jednak nie mieli oni szczęścia do franczyzy. Potencjał wychwycił sprzedawca mikserów Ray Kroc, który kupił od nich w 1961 r za 2,7 mln dolarów licencję na wyłączność marki. Jeszcze wtedy pewnie nie był świadomy, że firma będzie wyceniana na 990 mln dolarów. Naturalnie to on zbudował imperium firmy McDonald, ale fundamentem był pomysł braci McDonald.
Wierzę, że zainspirowałem Cię do tego, abyś zaczął się zastanawiać na poważnie nad własną firmą.
Kocham biznes, ponieważ nie wymaga pieniędzy, potrafi dać szybki zysk i można go stworzyć od zera.
Wystarczy nauczyć się jak to zrobić. Wszystkiego zyskownego!