Rusza pierwszy powszechnie dostępny, polski i bezpłatny kanał tematyczny dla dzieci TVP ABC. Młodzi widzowie będą mogli obejrzeć najbardziej znane rodzime filmy animowane, seriale i Teatr Telewizji dla dzieci. Wróci "Wieczorynka", w dłuższym, godzinnym paśmie. Dlaczego cieszę się, że program rusza?
TVP ABC będzie emitować bajki z polskich wytwórni filmów animowanych, programy i magazyny edukacyjne, seriale, filmy i Teatr Telewizji dla dzieci, pojawi się: „Miś Uszatek”, „Bolek i Lolek”, „Miś Fantazy”, „Przygody Koziołka Matołka”, „Smerfy” i „Pszczółka Maja”. Codziennie od 19.00 do 20.00 będzie nadawana "Wieczorynka".
Na antenie mają się pojawić również „Domisie”, „Lippy & Messy” – bajka uczy angielskiego poprzez działania teatralne, plastyczne, muzyczne i ruchowe, popularno-naukowy „Dlaczego? Po co? Jak?” z doświadczeniami przeprowadzonymi przez animatorów Centrum Nauki Kopernik, propagujące czytanie „Moliki książkowe”, „Budzik” dla najmłodszych. Będzie „Jedynkowe przedszkole” i program „Sześciolatkowie – pierwsza klasa”. Hitem stacji może stać się powrót Tik-Taka z Ewą Chotomską, jako ciotką Klotką, Andrzejem Grabowskim jako Panem Tik Takiem i Profesorem Ciekawskim oraz Krzysztofem Marcem – Krzysiem i Zającem Poziomką.
Nowy kanał Telewizji Polskiej został dopasowany do wieku i możliwości odbiorców (dzieci od 3 do 12 roku życia, ale w szczególności w wieku 3-7 lat) i - jak reklamuje nową antenę TVP - "będzie dzięki temu swego rodzaju fabryką wyobraźni, która pobudzi dzieci do aktywności intelektualnej, zdobywania i rozwijania umiejętności oraz poszerzania horyzontów".
Telewizja Polska zapowiada dalszy rozwój TVP ABC: wieczorne pasmo dla rodziców z magazynem poradnikowym „Na kłopoty… ABC!”, mówiącym o wychowaniu, zdrowiu, sporcie, odżywianiu, lekturach. We współpracy z Lasami Państwowymi powstanie seria przyrodnicza dla dzieci „Przyjaciele lasu”. Ma się pojawić cotygodniowy magazyn informacyjny dla najmłodszych „Masz wiadomość!” oraz świetny serial Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo”.
TVP ABC dostępny będzie od 15 lutego (start o godz. 7.00) w naziemnej telewizji cyfrowej oraz w wybranych sieciach operatorów kablowych – m.in. UPC, Vectra, Toya i Netia. Telewizja Polska nie wynegocjowała jeszcze warunków z przedstawicielami platform cyfrowych. Początkowo program będzie nadawany od 7.00 do 21.00.
TVP ABC na pewno powalczy o rynek telewizji dla dzieci - największą część tortu wykrawał do tej pory kanał MiniMini+, Cartoon Network, Nick Jr. Przewaga TVP ABC wynikała będzie przede wszystkim z zasięgu - stacja będzie nadawać w ramach naziemnej telewizji cyfrowej, a zatem będzie jedyną bezpłatną telewizją dziecięcą (choć warto zwrócić uwagę, że sporą część młodszej widowni zagospodarowuje TV Puls i Puls 2).
Dlaczego z nadzieją patrzę na zmiany na rynku? TVP ABC ma szansę zapracować na miano anteny misyjnej. Oferta bajek i seriali sugeruje, że twórcy nowego programu idą w kierunku starannie sformatowanej propozycji (głównie dla najmłodszych widzów, do 7 roku życia). Tzw. odgrzewane kotlety (vide: Tik-Tak) wydają się być strzałem w dziesiątkę i uważam, że to właśnie "stare" produkcje zadecydują o powodzeniu projektu. Sądzę, że logo TVP ABC szybko zwiąże się z etykietą "stacji bezpiecznej", którą dzieci mogą oglądać bez kontroli rodziców i opiekunów.
Mam jednak dwie uwagi. Mimo bieżącej informacji o projekcie, nie pojawia się w komunikatach prasowych TVP choćby krótka wzmianka o backgroundzie - nie wiem, kto pokierują stroną merytoryczną projektu, nie wiemy także kogo zaproszono do współpracy przy konsultacjach psychologiczno - pedagogicznych (mam nadzieję, ze takowe były). Druga sprawa to zaplecze w postaci witryny internetowej - wydaje się, ze zakładka do na stronie głównej TVP, to zdecydowanie za mało, aby realizować spójny - merytoryczny i biznesowy - projekt. Mimo to, życzę TVP ABC powodzenia.