
Zastanawiałeś się kiedyś, jak będzie wyglądał świat w niedalekiej przyszłości? Czy sztuczna inteligencja przejmie kontrolę, a widok człowieka zamiast robota będzie budził ogromne zdziwienie? Podczas IV edycji konferencji Masters&Robots, która rozpocznie się 22 września br. odpowiedzi na te i inne pytania udzielą światowej sławy eksperci. Jeśli jednak nie chcesz już dłużej czekać to już dzisiaj zabiorę Cię w podróż, w trakcie której na własne oczy przekonasz się jak będzie wyglądała rzeczywistość przyszłości. Gotowy? Starujemy? Tylko pamiętaj, przyszłość może być na tyle skomplikowana, że naszą wędrówkę będziemy musieli rozłożyć w czasie. Zatem… ruszajmy.
REKLAMA
Jest kwiecień 2026 roku. Zimny, deszczowy dzień w Chicago. Tego dnia umówiłeś się z mamą, ale podczas autonomicznej przejażdżki do miasta Uberem uświadamiasz sobie, że zapomniałeś płaszcza. Szybkie wyszukiwanie online i … voila! Sklep sprzedający nowe, ekologiczne i wegańskie kurtki skórzane, o których tak wiele słyszałeś. Skóra wyrosła z komórek macierzystych, więc żadne zwierzęta nie ucierpiały podczas jej produkcji. Na ekranie swojego smartphona klikasz przycisk „zainteresowany” po czym wsuwasz telefon z powrotem do kieszeni i zapominasz o temacie. AI sklepu łączy się z AI Twojego smartfona i automatycznie przekierowuje Ubera pod wskazany adres. Po przyjeździe zdajesz sobie sprawę, że stoisz przed sklepem, w którym nadal zatrudniają prawdziwych ludzi. Kobieta o imieniu Silvia podchodzi do Ciebie z wybranym przez Ciebie skórzanym, wegańskim płaszczem. To że kurtka pasuje idealnie, nie jest dla Ciebie żadnym zaskoczeniem, przecież kilka miesięcy temu użyłeś modyfikowanego czujnika Wii w telefonie, aby dokładnie zmapować swoje ciało. Czujniki masy i ciężaru ciała to teraz standardowy element przy doborze większości butów. Mapa ciała dostosowuje się automatycznie wraz ze zmianą rozmiarów.
Na długo przed wejściem do tego sklepu zarówno telefon, jak i komputer sklepu znały już Twój kształt i rozmiar. Nie czekasz w kolejce, aby zapłacić za przedmiot. Różnorodne kamery i czujniki śledzą Ciebie i kurtkę, więc gdy wychodzisz, środki są natychmiast potrącane z Twojego konta bankowego, a być może nawet z konta kryptowalutowego. Czujniki wiedzą, że jest to Twoja pierwsza wizyta w sklepie, ale nie dasz się skusić jednemu cyfrowemu kuponowi, który odliczy 25% od następnego zakupu. Jednocześnie w trakcie rozliczenia transakcji czujniki wbudowane w wieszak, na którym wisiała kurtka, przesyłają informację do AI sklepu. Sztuczna inteligencja zamawia od producenta kolejną kurtkę i wysyła SMS-a do pracownika, aby uzupełnił pusty wieszak. Okazuje się, że jest to trzecia wegańska kurtka skórzana sprzedana w ciągu dwóch dni, więc system kontroli zapasów dostrzega trend i na wszelki wypadek zamawia kilka sztuk więcej w popularnych rozmiarach.
Wracamy do teraźniejszości. Jest wrzesień, rok 2020. Ta wycieczka wydaje Ci się nieprawdopodobna? Powyższy scenariusz wcale nie jest tak odległy jak Ci się wydaje. W rzeczywistości wymaga niewiele więcej pracy niż podłączenia coraz większej liczby urządzeń do Internetu. Według badań przeprowadzonych przez McKinsey do 2025 r. wartość Internetu Rzeczy w handlu detalicznym wzrośnie z około 410 miliardów dolarów do 1,2 miliarda dolarów. Dużo, prawda? Czy wiesz, że wyżej opisana technologia już do nas dotarła? Samoobsługowa kasa jest przecież coraz bardziej popularna. Wydaje się nieprawdopodobne, że wynalazek ten został po raz pierwszy zaprezentowany w styczniu 2018 roku podczas otwarcia pierwszego sklepu Amazon Go w Seattle. W następnym roku Amazon Go otworzył kolejne 7 sklepów i ma plany na 3000 kolejnych do 2022 roku. Nawet w The New York Times znajdziesz wypowiedź na ten temat. Moment przechodzenia przez bramki tego sklepu określono tam jako „podobne do wejścia do metra z doświadczeniem w sklepie, które jest bardziej zbliżone do kradzieży sklepowej”.
Następnie odwiedzający skanuje kod QR na swoim telefonie, a AI zajmuje się resztą. Kamery śledzą ruch klientów, a czujniki wagi wbudowane w półki, robią to samo w przypadku produktów. Po prostu weź co chcesz, wrzuć do plecaka i idź do domu. Podobnie, jak w przypadku naszej wycieczki do 2026 roku, koszt jest automatycznie naliczany na Twoim koncie Amazon po wyjściu ze sklepu. Unikamy więc stania w długich kolejkach, a zaoszczędzony w ten sposób czas wykorzystać zupełnie inaczej. Sklep jest pozbawiony nieprzyjemnych kasjerów, którzy są dodatkowym kosztem dla przedsiębiorców. Zmniejszając wymagania kadrowe jedynym pracownikiem sklepu Amazon Go jest osoba sprawdzająca pełnoletność osób, w pobliżu sekcji z alkoholami. McKinsey szacuje, że zautomatyzowane płatności pozwolą sprzedawcom zaoszczędzić do 2025 r. od 150 do 380 miliardów dolarów rocznie, dlatego Amazon nie jest jedyną firmą, która dąży do przyszłości bez kasjerów.
Startup z San Francisco v7Labs pomaga wszystkim sklepom w automatyzacji, podczas gdy bezgotówkowe sklepy należące do Alibaba - Hema - zostały przetestowane w Chinach na dwa lata przed Amazon. Dostępna jest już również inteligentna technologia półek, wykorzystująca znaczniki RFID (identyfikację częstotliwości radiowej) i czujniki wagi do wykrywania, kiedy przedmiot został usunięty z półki. Innowacja zapobiega więc kradzieży, pozwala na uzupełnianie zapasów i zapewnia, że poszczególne produkty są zawsze umieszczone w odpowiednim miejscu. Dziś wersja Intela ma ekran wbudowany w półkę. Jutro inteligentne półki będą wspomagane sztuczną inteligencją i będą mogły prowadzić rozmowę z klientami. Chcesz wiedzieć czy ten sweter można prać tylko na sucho? Po prostu zapytaj o to półkę, która odpowie na wszystkie Twoje pytania. Jak myślisz, jak zastosowanie nowoczesnych technologii wpłynie na rynek?
Być może największą zmianą w handlu detalicznym będzie zmiana wydajności, szczególnie w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw. W 2015 r. badanie przeprowadzone przez firmę Cisco wykazało, że szacowany wpływ rozwiązań IoT na ten sektor przekroczy 1,9 tryliona dolarów. Sztuczna inteligencja może znajdować w danych wzorce, których ludzie nie są w stanie dostrzec. Oznacza to, że każde ogniwo w łańcuchu dostaw - poziomy zapasów, jakość dostawcy, prognozowanie popytu, planowanie produkcji, zarządzanie transportem i inne zostaną zrewolucjonizowane. 70% firm detalicznych i produkcyjnych obecnie digitalizuje każdy aspekt swoich operacji logistycznych.
Nigdy więcej centrów handlowych – zakupy w 2029 roku
Ponownie przenosimy się w czasie. Tym razem jest 21 kwietnia 2029 roku, słoneczny dzień w Dallas. Idziesz jutro na lunch, podczas którego odbędzie się zbiórka funduszy, ale nie masz w co się ubrać. Ostatnią rzeczą na jaką masz ochotę, to spędzenie całego dnia w centrum handlowym. Nie martw się, dane obrazu twojego ciała są nadal aktualne, ponieważ zeskanowano cię zaledwie tydzień temu. Załóż gogle VR i rozmawiaj ze swoją sztuczną inteligencją, którą nazwałeś Jarvis. Czas kupić odpowiedni strój na jutrzejsze wydarzenie. Za chwilę zostaniesz przeniesiony do wirtualnego sklepu z odzieżą. Nie tracisz czasu na podróż, pozbywasz się kłopotów z parkowaniem lub wściekłych hord z wózkami dziecięcymi.
Zamiast tego wchodzisz do swojego osobistego sklepu odzieżowego. Wszystko jest dokładnie w Twoim rozmiarze i nie musisz się już martwić o to, że coś będzie za małe lub za duże. Sklep ma dostęp do prawie każdego projektanta i projektu na tej planecie. Poproś Jarvisa aby pokazał Ci co jest teraz modne w Szanghaju i niech przeniesie Cię na prestiżowy, błyskawiczny pokaz mody. Każdy model na wybiegu wygląda jak ty, tylko jest ubrany w najnowsze szanghajskie ubrania. Telefon dzwoni, to twój najlepszy przyjaciel. Dołącza do Ciebie w sklepie za pomocą własnego zestawu VR. Gdy rozmawiacie ze swoją sztuczną inteligencją, twoje komentarze stają się komendami. „Chciałbym, żeby czarne czółenka pasowały do mojej nowej sukienki” sprawia, że pojawiają się stojaki z idealnie dopasowanymi butami.
Jednak żaden z tych butów nie podoba Ci się. „Jak wyglądałaby ta sukienka z tymi satynowymi Jimmy Choos siedzącymi w Twojej szafie?” – słyszysz pytanie swojego przyjaciela. Nie ma problemu. Każda fizyczna część garderoby, którą posiadasz w prawdziwym świecie, ma cyfrowego bliźniaka dostępnego w wirtualnym. Pytasz i od razu je nosisz. Kiedy skończysz wybierać strój, sztuczna inteligencja opłaci rachunek. Podczas gdy Twoje nowe ubrania są drukowane w magazynie w 3D - zanim przyśpieszysz za pośrednictwem dostawy dronów do Twojego osobistego ekwipunku dodano wersję cyfrową do wykorzystania podczas przyszłych wirtualnych wydarzeń. Myślisz, ile to może kosztować? Bez pośredników mniej niż połowę tego, co zapłaciłeś w sklepach.
Wracamy do współczesności. Pozwól, że wytłumaczę Ci poszczególne etapy powyższej podróży. Jak pewnie się domyślasz, skanowanie ciała 3D jest już dostępne. W celu uzyskania dokładnej cyfrowej kopii powierzchni ciała zastosowano technologię wykrywania głębi i obrazowania w podczerwieni. Firmy takie jak Levi's i Bloomingdales mają już stoiska do obrazowania w wybranych sklepach, podczas gdy marki takie jak Nike, Boss i Armani nie pozostają daleko w tyle. Nie tylko duże marki wprowadzają nowoczesne rozwiązania.
Przykładem może być Bomb-fell. To modowa usługa subskrypcji codziennej odzieży męskiej, która łączy ekspertów mody z AI, wybierając spośród ponad 80 różnych marek. Sprzedawcy internetowi również powinni rozważyć zastosowanie nowoczesnych rozwiązań, ponieważ Amazon nabył w 2017 roku firmę Body Labs zajmującą się skanowaniem ciała w 3D, jako sposób na uczynienie „zamykania na zamówienie” tylko kolejną funkcją dostępną w najlepszej garderobie. Jeśli chodzi o doradcę modowego AI ci dwaj są tutaj dzięki uprzejmości Alibaba i Amazon. Podczas corocznego Festiwalu Zakupów z okazji Dnia Singla, koncepcyjny sklep Alibaba fashionAI wykorzystuje deep learning, aby przedstawiać sugestie w oparciu o porady ekspertów od mody i zapasów sklepów, generując znaczną część dziennej sprzedaży o wartości 25 miliardów dolarów. Podobnie algorytm zakupów Amazona przedstawia spersonalizowane zalecenia na podstawie preferencji użytkownika i zachowań w mediach społecznościowych.
A sam system VR? Cóż, w tej chwili na uwagę zasługuje Hololux - efekt współpracy między Microsoftem a London College of Fashion. Pozwól swojemu sklepowi pracować w rzeczywistości mieszanej w dowolnym miejscu na świecie. Chcesz sprawdzić sklep Prady przy High Street w Londynie? Nie ma żadnego problemu. Teraz rozumiesz?
To przyszłość, w której zakupy są zdematerializowane i zdelokalizowane i są nazywane „końcem centrów handlowych.” Oczywiście, jeśli poczekasz jeszcze kilka lat będziesz mógł wezwać autonomiczną, latającą taksówkę do Westfield's Destination 2028. Czy to oznacza, że koniec centrów handlowych nie nastąpi? By odpowiedzieć na to pytanie musimy jednak jeszcze trochę poczekać. Jedno jest pewne - całkowita transformacja świata sprzedaży detalicznej jest nieunikniona.