Rynek e-commerce stale się rozwija, a zakupy w sklepach internetowych robi w Polsce ponad 50 proc. internautów. Nic dziwnego, że właściciele e-sklepów szukają sposobów na zwiększanie zysków i docieranie do jak największego grona klientów. Okazuje się, że branża e-commerce bardzo dobrze odnajduje się też w działalności charytatywnej.
Znana niemal na całym świecie marka Toms ma jasną misję: za każdym razem, gdy kupujesz jedną rzecz, drugą dostaje potrzebująca osoba. Początkowym założeniem była druga para butów dla dzieci, których na to nie stać. Teraz Toms daje coś więcej - dba o zdrowie i edukację dzieci, rozwija programy poprawiające przyszłość dzieci, ich rodzin i potrzebujących społeczności. Marka ma w swojej ofercie również okulary, torby, akcesoria czy nawet kawę, której zakup zapewnia 140 litrów wody pitnej dla osób w potrzebie.
Podobnymi zasadami kieruje się sklep z okularami Warby Parker. Ich hasłem przewodnim jest “Buy a Pair, Give a Pair”. W praktyce oznacza to, że po każdym zakupie pary okularów, druga trafi do osoby z krajów rozwijających się. Założyciele marki wierzą, że para okularów pozwoli tym ludziom zdobyć pracę i poprawić ich obecne życie.
Jak pomaga rodzimy e-commerce?
W Polsce również możemy znaleźć przykłady sklepów internetowych, wspierających działalność dobroczynną. Przykładem jest platforma internetowa Transparent Shopping Collective, działająca na zasadach transparentności. Kupując w jednym ze sklepów należących do platformy (Elementy i Balagan), wspieramy inicjatywy społeczne. Na rzecz działań prospołecznych przeznacza się od 3 do 5% ceny każdego produktu. Wśród wspieranych inicjatyw znajdują się Królowa Wioski (edukacyjny projekt w południowej Ghanie), MiastoDwa (promowanie projektantów, artystów i rzemieślników dbających o przestrzeń publiczną Warszawy) oraz KIBUC Warszawa (inicjowanie dialogu międzykulturowego i walka z dyskryminacją).
Twórcy projektu wyszli z założenia, że pokazanie realnej ceny produktu - z podziałem na koszt materiału, produkcję, koszty stałe, podatek i sumę przeznaczaną na cele charytatywne - pozwoli klientowi podjąć świadomą decyzję o jego zakupie.
Innym przykładem są sklepy wprowadzające do asortymentu konkretne produkty, których sprzedaż wspiera wskazany cel. Mowa na przykład o Koszulkowo. Wśród niezliczonej ilości wzorów w znanym sklepie z koszulkami znajdziemy również te, z których część dochodu trafi do odpowiedniej organizacji. T-shirty powstają we współpracy z fundacjami, których głównym celem jest niesienie pomocy innym. Znajdziemy je w kategorii “Charytatywne”.
Podobnie działają też takie sklepy jak Lilou czy Mustache. W pierwszym można kupić pozłacane lub srebrne zawieszki w kształcie puzzla, odwzorowujące logotyp Fundacji DKMS Polska, a także zawieszki w kształcie skrzydła - specjalny model stworzony dla Stowarzyszenia Piękne Anioły. 20 i 30 zł ze sprzedaży zawieszek trafia na pomoc osobom walczącym z białaczką oraz na remont pokoi najuboższych dzieci.
Mustache natomiast, we współpracy z marką Aloha from Deer, przygotował kolekcję bluz, koszul i t-shirtów. Cały dochód ze sprzedaży ubrań zostanie przekazany na budowę szkoły dla dzieci, którymi opiekuje się Omenaa Foundation.
Księgarnia internetowa TaniaKsiążka z kolei, cześć zysków od każdego sprzedanego produktu przekazuje na rzecz fundacji “Pomóż Im”, prowadzącą hospicjum dla dzieci.
Pomaganie przy okazji każdych e-zakupów
Pomaganie przy okazji zakupów nie musi wiązać się z jednorazową akcją czy zakupem konkretnej kategorii produktów. Pomagać można za każdym razem, gdy kupujemy sprzęt elektroniczny, ubrania, akcesoria do domu, upominki czy robiąc zakupy spożywcze. Serwis FaniMani.pl pozwala na robienie zakupów w ulubionych e-sklepach i wspieranie wybranej przez siebie organizacji czy inicjatywy non-profit bez wydawania dodatkowych pieniędzy.
Mamy do wyboru ponad 800 sklepów (w tym również wspomniane Koszukowo, Lilou czy Mustache) i ponad 2000 organizacji społecznych. Sami wybieramy więc co i w jakim sklepie kupujemy i komu pomagamy. Dany procent od zakupów trafi na wskazany cel. Jak sprawdzić, które sklepy są partnerem FaniMani? Można skorzystać z wyszukiwarki na stronie serwisu lub, co jest znacznie wygodniejsze, zainstalować rozszerzenie do przeglądarki (dostępne na Chrome, Firefox i Internet Explorer).
Polacy coraz chętniej robią zakupy w internecie, coraz bardziej też zwiększa się nasza wrażliwość na pomaganie innym. Połączenie możliwości robienia zakupów i wspierania wybranych organizacji czy inicjatyw daje więc szansę na zwiększenie świadomości społeczeństwa i pokazanie, że pomagać można o dowolnej porze i to bez wychodzenia z domu.