Janusz Piechociński, wicepremier, prezes PSL, poseł na Sejm I, II, IV, VI i VII kadencji
Posiedzenie podkomisji stałej ds. lotnictwa
Porządek dzienny:
Rozpatrzenie projektów dezyderatów:
- do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli w sprawie kontroli Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie przyznawania koncesji i sprawowania kontroli nad spółkami OLT EXPRESS sp. z o.o. i OLT REGIONS sp. z o.o.
- do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie publikacji Białej Ksiegi dotyczącej działań Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej i podległych mu organów wobec spółek OLT EXPRESS sp. z o.o. oraz OLT REGIONS sp. z o.o.
projekt
Dezyderat nr
Komisji Infrastruktury
uchwalony na posiedzeniu w dniu 2012 r.
do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie publikacji Białej Księgi dotyczącej działań Ministerstwa i podległych mu organów wobec spółek OLT EXPRESS sp. z o.o. oraz OLT REGIONS sp. z o.o.
Komisja Infrastruktury ocenia, że dopuszczenie do działalności w zakresie lotnictwa cywilnego spółek: OLT EXPRESS sp. z o. o. i OLT REGIONS sp. z o.o. przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, wobec szeregu wątpliwości dotyczących sytuacji finansowej tych firm, możliwości prowadzenia przez nie działalności lotniczej oraz sytuacji związanej z zarzutami stawianymi właścicielowi spółek, firmie AMBER GOLD sp. z o.o., wymaga szczegółowego i wyczerpującego wyjaśnienia.
Komisja Infrastruktury stwierdza, że konieczne jest pilne opublikowanie przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Białej Księgi, opisującej i wyjaśniającej procedury udzielania koncesji spółkom: OLT EXPRESS sp. z o.o. i OLT REGIONS sp. z o.o., przedstawianych przez te spółki w postępowaniu koncesyjnym przewidzianych prawem lotniczym i przepisami prawa europejskiego dokumentów oraz sprawowania kontroli wynikającej z koncesji działalności obu spółek.
projekt
Dezyderat nr
Komisji Infrastruktury
uchwalony na posiedzeniu w dniu 2012 r.
do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli
w sprawie kontroli Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie przyznawania koncesji i sprawowania kontroli nad spółkami
OLT EXPRESS sp. z o. o. i OLT REGIONS sp. z o.o.
Komisja Infrastruktury zaniepokojona sytuacją, w jakiej znalazła się linia lotnicza OLT EXPRESS sp. z o. o. i OLT REGIONS sp. z o.o. oraz niejasnościami, jakie wyniknęły w związku z jej działalnością zwraca się z wnioskiem do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli o rozważenie możliwości przeprowadzenia z własnej inicjatywy kontroli podmiotów nadzorujących funkcjonowanie OLT EXPRESS sp. z o.o. i OLT REGIONS sp. z o.o.
Działalność tej spółki od dłuższego czasu dostarczała informacji, które wzbudzały wątpliwości co do systemu finansowania wskazanych spółek przez swojego głównego inwestora tj. Amber Gold.. Spółka ta aktualnie jest w likwidacji, a jej prezes oskarżony o oszustwa i malwersacje finansowe.
Komisja stwierdza, że należy zbadać czy właściwe organy nadzoru lotów cywilnych tj. Urząd Lotnictwa Cywilnego, a także Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej dopełniły wszelkich starań przy przydzielaniu przewoźnikowi koncesji na wykonywanie przewozu lotniczego, a także czy zgodnie z obowiązującymi przepisami pełniły nad nim nadzór, ograniczając tym samym ryzyko narażenia potencjalnych klientów – pasażerów, a także innych kontrahentów /porty lotnicze/ na zaniechanie świadczenia usług przewozowych.