Z raportu "Global Mobile Consumer Surver" Ipsos Moi i Deloitte wynika, że większość rodaków posiada przynajmniej jedno urządzenie mobilne i chętnie z niego korzysta.
Marcin Kosedowski - odpuściłem sobie studia i etat, żeby prowadzić małą firmę. Prowadzę kilka własnych projektów związanych z marketingiem internetowym.
Jak się okazuje laptopa ma już 85% polskiego społeczeństwa, smartfona 80%, a tablet 51%. Tylko 1% respondentów zadeklarowało w badaniu, że nie posiada żadnego urządzenia mobilnego i nie korzysta nawet z telefonu komórkowego.
Smartfon zawsze pod ręką
Telefon stał się już nieodłącznym towarzyszem w ciągu dnia. Wiele osób pierwsze co robi po przebudzeniu to patrzy właśnie na ekran smartfona. Podobnie jest przy zasypianiu. Psychologowie nazywają to zjawisko smarfonizacją. Przyzwyczajenie to jest silniejsze wśród młodych ludzi w wieku 18-24 lat. To oni zerkają na ekran telefonu bardzo często, nawet jeśli nie dzwoni, nie wibruje i nie informuje o przyjściu wiadomości.
Polacy najczęściej korzystają ze smarfona w pracy (45%), podczas podróży komunikacją miejską (40%), spaceru (32%) i zakupów (26%). Ale niespodzianką jest to, że ponad połowa zerka na ekran smartfona podczas spotkania z rodziną lub ze znajomymi. Skoro wszyscy tak chętnie korzystają ze swoich telefonów, do czego dokładnie ich używają?
Komunikacja z całym światem
Smartfon już dawno przestał służyć jedynie do dzwonienia lub smsowania. 63 proc. badanych używa go do czytania newsów, 46 proc. do oglądania krótkich form wideo, a 32 proc. do słuchania radia. Co ciekawe, inaczej ze smarfona korzystają kobiety i inaczej mężczyźni. Kobiety przede wszystkim sprawdzają wiadomości SMS i aktualności w mediach społecznościowych. Z kolei mężczyźni przeważają w sprawdzaniu wiadomości e-mail. Podstawową funkcją, jaką powinien posiadać smartfon jest dostęp do internetu i usług z nim związanych. Oprócz szukania informacji i sprawdzania newsów w sieci, smartfon służy również do robienia zakupów. Myślisz, że częściej mobilnie kupują kobiety? Nic bardziej mylnego!
Profil kupującego przez smartfona
Przy rozwijającym się rynku urządzeń mobilnych, dla właścicieli sklepów internetowych, marketingowców i wszystkich prowadzących biznes w internecie ważne jest określenie odbiorcy. Najczęściej używanym urządzeniem do zakupów mobilnych jest smartfon. Zatem kim jest konsument robiący zakupy przez smartfona? Częściej jest to mężczyzna. Oczywiście kobiety również kupują przez smartfona, jednak preferują laptopy i tablety. To mężczyźni dominują w transakcjach mobilnych. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że częściej mobilnie kupują ludzie młodzi w wieku od 15 do 24 lat. Konsumenci w tym wieku znacznie rzadziej robią zakupy poprzez komputer stacjonarny, czy laptop. Prawie każdy z nich posiada smartfona, który zastępuje inne urządzenia. Bardzo aktywną grupą konsumentów mobilnych są ludzie w wieku 25 - 34 lat, jednak częściej kupują przez smartfona młodsi.
Co jest ważne dla mobilnych konsumentów?
Odpowiedź jest prosta, przede wszystkim strona dostosowana do urządzenia mobilnego i płatności mobilne. Dla powracających klientów znaczenie ma pierwsze wrażenie jakie wywarł na nich sklep. 4 na 5 klientów dokonuje następnego zakupu, jeżeli pierwszy przebiegł bez problemów. Dlatego tak ważne jest uproszczenie ścieżki zakupowej, a płatności mobilne powinny być intuicyjne i bezproblemowe.
Tak naprawdę w dobie smartfonizacji konsumenci oczekują podstawowych rzeczy. Dobrego smarfona z dostępem do internetu, responsywnych stron internetowych i intuicyjnych płatności mobilnych. Czy Twój sklep internetowy posiada wszystkie te cechy?