
Niska produktywność w pracy oznacza jedno - brak sukcesu. Czy pogoda ma wpływ na to jak pracujemy i czy jesteśmy wydajni? Ostatnio dużo osób narzeka na pogodę, w Polsce - bardzo wysokie temperatury, w Wielkiej Brytanii- ciągły deszcz.
REKLAMA
Każda pora roku ma w sobie "coś" co nie pozwala pracować nam efektywnie. Przesilenie wiosenne, zmęczenie z powodu braku słońca w sezonie jesiennym, męczące zimowe powroty do domu po pracy i zbyt gorące temperatury w okresie letniem. Czy pogoda ma wpływ na naszą motywację w pracy? A może w ten sposób tylko się usprawiedliwiamy?
Wiele badań zostało opublikowanych na temat tego zagadnienia. Jednak większość z nich przedstawia skrajne wyniki. Dla przykładu badania przedstawione przez careers.com wykazały, że nasza produktywność zależy od pogody i jest tym większa im lepsza pogoda za biurowym oknem. Inne badania przeprowadzone w Niemczech wykazały, że pogoda nie ma żadnego wpływu na wydajność pracowników. Każdy odbiera pogodę indywidualnie, tak samo jak jej wpływ na naszą wydajność w pracy. Niektórzy narzekają na deszczowe dni, inni zaś nie są w stanie skoncentrować się w wysokich temperaturach.
Jeśli czujesz się zmęczony, masz obniżoną aktywność, dokucza ci uczucie smutku, lęk lub nadmierna drażliwość to może oznaczać, że cierpisz na afektywną sezonową chorobę, zwana inaczej depresją sezonową głównie spowodowaną zmianami pogody. Zaburzenie to pojawia się każdego roku około października lub listopada i utrzymuje się przez zimę, aż do całkowitej remisji. Choroba ta dotyka cztery razy częściej kobiet niż mężczyzn, cierpią też na nią dzieci.
Brytyjskie badania CIPD (Charted Institute of Personal Development) wykazały, żę osoby cierpiące na depresję sezonową pracują mniej wydajnie podczas skrajnych zmian temperatur lub opadów deszczu i śniegu. Jednak nie tylko osoby cierpiące na depresję sezonową są wyczulone na zmiany atmosferyczne za oknem. CIPD uważa, że poszczególne warunki atmosferyczne mogą mieć również wpływ na samopoczucie pracowników nie cierpiących na tą chorobę, na przykład:
podczas słonecznej pogody- dla wielu pracowników słoneczne dni oznaczają wyższą produktywnośc niż w dni pochmurne
podczas deszczowych dni - zachmurzenie i deszcz w dużej mierze odbijają się negatywnie na wynikach produktywności, pracownicy są mniej zmotywowani, z mniejszą przychodzą do pracy
podczas zamieci śnieżnych i innych negatywnych warunków atmosferycznych- podczas snieżycy, opadu gradu pracownicy często nie przychodzą do pracy pod pretekstem złego samopoczucia, troska o własne bezpieczeństwo wygrywa nad chęcią przebywania w zakładzie pracy, wydajność pracowników spada z dwojoną siłą.
Oczywiście nie oznacza to, że każda osoba walcząca z brakiem motywacji w pracy podczas złych warunków atmosferycznych ma depresję sezonową. Aczkolwiek mało atrakcyjna pogoda za oknem sprawia, że pracujemy mniej. Czym mniej pracujemy tym pogoda ma bardziej negatywny wpływ na naszą wydajność. I w ten sposób koło się zamyka...
Niezależnie od naszych personalnych upodobań każdy z nas ma dni kiedy pracuje bardziej efektywnie. Jednym z odpowiedzi na zmianę samopoczucia pracowników w zamkniętych pomieszczeniach jest zmiana wystroju otoczenia, w którym pracują. Pracodawcy, którzy obawiają się braku efektywności podczas na przykład nagminnie deszczowej pogody wybierają pozytywne kolory, oferują elastyczny plan pracy lub inne aktywności.
Pogoda wpływa na naszą efektywność, wpływa na nas pozytywnie i negatywnie, co jednocześnie oznacza, że ma również wpływ na naszą motywację.
A jak jest z wami? Czy pogoda wpływa na waszą motywację, a co za tym idzie wydajność?
