
Reklama.
Warszawa, dnia 7 maja 2015 r.
Janusz Palikot
Poseł na Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej
VII kadencji
Szanowny Pan
Borys Budka
Minister Sprawiedliwości
Poseł na Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej
VII kadencji
Szanowny Pan
Borys Budka
Minister Sprawiedliwości
I n t e r p e l a c j a
w sprawie dotyczącej dopuszczalności wykorzystania konopi indyjskich w celach leczniczych w związku z prowadzonym przeciwko Panu Jakubowi Gajewskiemu postępowaniem karnym
Szanowny Panie Ministrze,
na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 09 maja 1996r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 7, poz. 29) w zw. z art. 191 i art. 192 ust. 1 i 2 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tj. M.P. z 2009r. Nr 5, poz. 47) niniejszym wnoszę interpelację w sprawie dotyczącej dopuszczalności przewozu i nabycia oleju RSO z kwiatów konopi indyjskich przeznaczonego do użytku leczniczego w związku z prowadzonym przeciwko Panu Jakubowi Gajewskiemu postępowaniem karnym przez Prokuraturę Rejonową w Jeleniej Górze.
Pan Jakub Gajewski, wiceprezes Stowarzyszenia Wolne Konopie stanął pod zarzutem wewnątrzwspólnotowego nabycia środków odurzających w znacznej ilości.
Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, iż zamówione przez Jakuba Gajewskiego substancje były użytkowane do terapii opartej na metodach ziołoleczniczych oraz medycynie naturalnej, którą stosowali m.in. rodzice Jakuba Gajewskiego w toku leczenia choroby nowotworowej i które to środki Jakub Gajewski zamawiał w celu pomocy chorym.
Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, iż zamówione przez Jakuba Gajewskiego substancje były użytkowane do terapii opartej na metodach ziołoleczniczych oraz medycynie naturalnej, którą stosowali m.in. rodzice Jakuba Gajewskiego w toku leczenia choroby nowotworowej i które to środki Jakub Gajewski zamawiał w celu pomocy chorym.
W oświadczeniu opublikowanym na portalu społecznościom facebook, Jakub Gajewski wskazał, że zabezpieczone przez funkcjonariuszy Straży Granicznej środki to olej RSO (Rick Simpson Oil), który od lat wykorzystywany jest m.in. w Stanach Zjednoczonych do leczenia zaburzeń neurologicznych, autoimmunologicznych czy również wykorzystywana jako wspomagająca substancja przy chemioterapii. W żadnym zaś wypadku olej ten nie może służyć odurzaniu, nie ma bowiem takich właściwości.
Potencjalne zastosowanie marihuany oraz kannabinoidów w medycynie jest przedmiotem wielu publikacji naukowych, w tym artykułu naukowego, pt. „Potencjalne wykorzystanie marihuany i kannabinoidów w medycynie” opublikowanego przez pracowników naukowych Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, którzy w swym artykule zebrali dotychczasowy dorobek naukowy w tym zakresie, wskazując na bardzo obiecujące rezultaty kuracji eksperymentalnych z zastosowaniem ziela i żywicy konopi innych niż włókniste w leczeniu chorób ustrojowych, terapii bólu, leczeniu schorzeń onkologicznych oraz neurologicznych.
Powyższe, zorganizowane działania Straży Granicznej oraz Prokuratury Rejonowej w Jeleniej Górze budzą uzasadnione wątpliwości co do ich legalności, prawidłowości i dopuszczalności w kontekście wydanego przez Trybunał Konstytucyjny wyroku z dnia 4 listopada 2014 roku (sygn. akt SK 55/13), w którym Trybunał wskazał na rzeczywisty problem polegający niemożności wykorzystania ziela oraz żywicy konopi innych niż włókniste oraz jej przetworów w celach medycznych – np. leczeniu chorób ustrojowych, również jako medyczny suplement w stanach terminalnych. Zagadnienie to nie znajduje jednakże, co zauważa Trybunał Konstytucyjny, uregulowania w porządku prawnym co stanowi lukę systemową, której usunięcie wymaga pilnej i niezwłocznej interwencji ustawowej celem zapewnienia spójności systemu prawnego mającego na celu realizację m.in. prawa do ochrony zdrowia (art. 68 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W ustnym uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt SK 55/13) Sędzia Piotr Tuleja wskazał, że ,,brak jest w zasadzie uzasadnienia dla wprowadzenia zakazu posiadania i używania marihuany wtedy, gdy byłoby to uzasadnione względami medycznymi’’, wyjaśnił, że chodzi na przykład o problem leczenia w stanach terminalnych.
W konsekwencji Trybunał Konstytucyjny postanowieniem z dnia 17 marca 2015 roku (sygn.akt S 3/15) w trybie art. 4 ust 2 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym przedstawił Sejmowi RP uwagi dotyczące celowości podjęcia działań ustawodawczych, zmierzających do uregulowania kwestii medycznego wykorzystania marihuany.
Jak wynika natomiast z doniesień medialnych, po zatrzymaniu Jakuba Gajewskiego wiele osób stanęło w jego obronie. Wśród nich jest wiele osób, które osobiście lub których bliscy, w większości nielegalnie, korzystają z wyrobów zawierających substancje THC i CBD w celach leczenia wielu schorzeń. W przestrzeni opinii publicznej coraz głośniejsza staje się dyskusja dotycząca ułatwienia chorym dostępu do leczenia za pomocą leków na bazie marihuany. Wskazać choćby można na przykład lekarzy Kliniki Neurologii i Epileptologii Instytutu "Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka”, którzy dla kilkorga swoich pacjentów uzyskali zgodę na tzw. import docelowy leków na bazie marihuany, zawierający przede wszystkim dwie zasadnicze substancje THC i CBD, z czego jak wskazują badania medyczne to właśnie CBD zasadniczo łagodzi objawy m.in. padaczki.
Jak wynika natomiast z doniesień medialnych, po zatrzymaniu Jakuba Gajewskiego wiele osób stanęło w jego obronie. Wśród nich jest wiele osób, które osobiście lub których bliscy, w większości nielegalnie, korzystają z wyrobów zawierających substancje THC i CBD w celach leczenia wielu schorzeń. W przestrzeni opinii publicznej coraz głośniejsza staje się dyskusja dotycząca ułatwienia chorym dostępu do leczenia za pomocą leków na bazie marihuany. Wskazać choćby można na przykład lekarzy Kliniki Neurologii i Epileptologii Instytutu "Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka”, którzy dla kilkorga swoich pacjentów uzyskali zgodę na tzw. import docelowy leków na bazie marihuany, zawierający przede wszystkim dwie zasadnicze substancje THC i CBD, z czego jak wskazują badania medyczne to właśnie CBD zasadniczo łagodzi objawy m.in. padaczki.
W związku z tym, uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
1/ czy w związku z istnieniem luki w naszym systemie prawnym, dopuszczalnym jest ściganie osób, które zajmują się pomaganiem chorym - często w stanach terminalnych w dostępie do leczenia substancjami zawierającym substancje THC i CBD, których posiadanie, nabywanie, przewóz stanowi przestępstwo zagrożone wysoką sankcją karną?
2/ czy dopuszczalnym jest w świetle prawa prowadzenie postępowania karnego przeciwko osobie, która powodowana współczuciem i w celu pomocy bliskim oraz chorym w stanach terminalnych nabywała środki lecznicze?
3/ czy kwestia wykorzystania marihuany w celach leczniczych jest regulowana przez przepisy prawa wspólnotowego, czy istnieją wytyczne w zakresie możliwości wykorzystania tej substancji w celach leczniczych i ułatwienia do niej dostępu pacjentom?
4/ czy Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt zmian ustawowych w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 listopada 2014r. sygn. akt SK 55/13?
5/ czy Ministerstwo wydało wytyczne dot. stosowania prawa w takich wypadkach jak przypadek Jakuba Gajewskiego?
Z poważaniem,
Janusz Palikot
---
Warszawa, dnia 7 maja 2015 r.
Janusz Palikot
Poseł na Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej
VII kadencji
Szanowny Pan
Bartosz Arłukowicz Minister Zdrowia
Poseł na Sejm
Rzeczypospolitej Polskiej
VII kadencji
Szanowny Pan
Bartosz Arłukowicz Minister Zdrowia
I n t e r p e l a c j a
w sprawie dotyczącej dopuszczalności wykorzystania konopi indyjskich w celach leczniczych oraz dostępu chorych do tych substancji w związku z postępowaniem karnym prowadzonym przeciwko Panu Jakubowi Gajewskiemu
w sprawie dotyczącej dopuszczalności wykorzystania konopi indyjskich w celach leczniczych oraz dostępu chorych do tych substancji w związku z postępowaniem karnym prowadzonym przeciwko Panu Jakubowi Gajewskiemu
Szanowny Panie Ministrze,
na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 09 maja 1996r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 7, poz. 29) w zw. z art. 191 i art. 192 ust. 1 i 2 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tj. M.P. z 2009r. Nr 5, poz. 47) niniejszym wnoszę interpelację w sprawie dotyczącej dopuszczalności przewozu i nabycia oleju RSO z kwiatów konopi indyjskich przeznaczonego do użytku leczniczego w związku z prowadzonym przeciwko Panu Jakubowi Gajewskiemu postępowaniem karnym przez Prokuraturę Rejonową w Jeleniej Górze.
Pan Jakub Gajewski, wiceprezes Stowarzyszenia Wolne Konopie stanął pod zarzutem wewnątrzwspólnotowego nabycia środków odurzających w znacznej ilości.
Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, iż zamówione przez Jakuba Gajewskiego substancje były użytkowane do terapii opartej na metodach ziołoleczniczych oraz medycynie naturalnej, którą stosowali m.in. rodzice Jakuba Gajewskiego w toku leczenia choroby nowotworowej i które to środki Jakub Gajewski zamawiał w celu pomocy chorym.
Z posiadanych przeze mnie informacji wynika, iż zamówione przez Jakuba Gajewskiego substancje były użytkowane do terapii opartej na metodach ziołoleczniczych oraz medycynie naturalnej, którą stosowali m.in. rodzice Jakuba Gajewskiego w toku leczenia choroby nowotworowej i które to środki Jakub Gajewski zamawiał w celu pomocy chorym.
W oświadczeniu opublikowanym na portalu społecznościom facebook Jakub Gajewski wskazał, że zabezpieczone przez funkcjonariuszy Straży Granicznej środki to olej RSO (Rick Simpson Oil), który od lat wykorzystywany jest m.in. w Stanach Zjednoczonych do leczenia zaburzeń neurologicznych, autoimmunologicznych czy również wykorzystywany jako substancja wspomagająca przy chemioterapii. W żadnym zaś wypadku olej ten nie może służyć odurzaniu, nie ma bowiem takich właściwości.
Potencjalne zastosowanie oleju konopnego oraz kannabinoidów w medycynie jest przedmiotem wielu publikacji naukowych, w tym artykułu naukowego, pt. „Potencjalne wykorzystanie marihuany i kannabinoidów w medycynie” opublikowanego przez pracowników naukowych Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, którzy w swym artykule zebrali dotychczasowy dorobek naukowy w tym zakresie, wskazując na bardzo obiecujące rezultaty kuracji eksperymentalnych z zastosowaniem ziela i żywicy konopi innych niż włókniste w leczeniu chorób ustrojowych, terapii bólu, leczeniu schorzeń onkologicznych oraz neurologicznych.
Powyższe, zorganizowane działania Straży Granicznej oraz Prokuratury Rejonowej w Jeleniej Górze budzą uzasadnione wątpliwości co do ich legalności, prawidłowości i dopuszczalności w kontekście wydanego przez Trybunał Konstytucyjny wyroku z dnia 4 listopada 2014 roku (sygn. akt SK 55/13), w którym Trybunał wskazał na rzeczywisty problem polegający na niemożności wykorzystania ziela oraz żywicy konopi innych niż włókniste oraz jej przetworów w celach medycznych – np. leczeniu chorób ustrojowych, również jako medyczny suplement w stanach terminalnych. Zagadnienie to nie znajduje jednakże, co zauważa Trybunał Konstytucyjny, uregulowania w porządku prawnym co stanowi lukę systemową, której usunięcie wymaga pilnej i niezwłocznej interwencji ustawowej celem zapewnienia spójności systemu prawnego mającego na celu realizację m.in. prawa do ochrony zdrowia (art. 68 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W ustnym uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt SK 55/13) Sędzia Piotr Tuleja wskazał, że ,,brak jest w zasadzie uzasadnienia dla wprowadzenia zakazu posiadania i używania marihuany wtedy, gdy byłoby to uzasadnione względami medycznymi’’, wyjaśnił, że chodzi na przykład o problem leczenia w stanach terminalnych.
W konsekwencji Trybunał Konstytucyjny postanowieniem z dnia 17 marca 2015 roku (sygn.akt S 3/15) w trybie art. 4 ust 2 ustawy z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym przedstawił Sejmowi RP uwagi dotyczące celowości podjęcia działań ustawodawczych, zmierzających do uregulowania kwestii medycznego wykorzystania marihuany.
Jak wynika natomiast z doniesień medialnych, po zatrzymaniu Jakuba Gajewskiego wiele osób stanęło w jego obronie. Wśród nich jest wiele osób, które osobiście lub których bliscy, w większości nielegalnie, korzystają z wyrobów zawierających substancje THC i CBD w celach leczenia wielu schorzeń. W przestrzeni opinii publicznej coraz głośniejsza staje się dyskusja dotycząca ułatwienia chorym dostępu do leczenia za pomocą leków na bazie marihuany. Wskazać choćby można na przykład lekarzy Kliniki Neurologii i Epileptologii Instytutu "Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka”, którzy dla kilkorga swoich pacjentów uzyskali zgodę na tzw. import docelowy leków na bazie marihuany, zawierający przede wszystkim dwie zasadnicze substancje THC i CBD, z czego jak wskazują badania medyczne to właśnie CBD zasadniczo łagodzi objawy m.in. padaczki.
W związku z tym, uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:
1/ czy w związku z istnieniem luki w naszym systemie prawnym, a zarazem koniecznością ochrony zdrowia a w tym celu możliwości wykorzystania wszelkich dostępnych środków leczniczych, dopuszczalnym jest ściganie osób, które zajmują się pomaganiem chorym - często w stanach terminalnych w dostępie do leczenia substancjami zawierającym substancje THC i CBD, których posiadanie, nabywanie, przewóz stanowi przestępstwo zagrożone wysoką sankcją karną?
1/ czy w związku z istnieniem luki w naszym systemie prawnym, a zarazem koniecznością ochrony zdrowia a w tym celu możliwości wykorzystania wszelkich dostępnych środków leczniczych, dopuszczalnym jest ściganie osób, które zajmują się pomaganiem chorym - często w stanach terminalnych w dostępie do leczenia substancjami zawierającym substancje THC i CBD, których posiadanie, nabywanie, przewóz stanowi przestępstwo zagrożone wysoką sankcją karną?
2/ czy dopuszczalnym jest prowadzenie postępowania karnego przeciwko osobie, która powodowana współczuciem i w celu pomocy bliskim oraz chorym w stanach terminalnych nabywała substancję leczniczą, która jest niezbędna do leczenia pewnych schorzeń i przynosi niebywałe efekty?
3/ czy podjęto działania mające na celu usprawnienie drogi do uzyskania przez pacjentów dostępu do substancji leczniczych, których posiadanie, nabywanie uprawianie stanowi przestępstwo w świetle ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, a jeśli tak to jakie są to działania?
4/ ile wniosków o zgodę na tzw. import docelowy - sprowadzenie leku zawierającego THC i CBD wpłynęło do Ministerstwa w latach 2013-2015 oraz ile z nich zostało rozpatrzonych pozytywnie? Jak wygląda procedura uzyskania w/w zgody oraz ile czasu zajmuje rozpatrzenie wniosku, a także czy wydano w latach 2013-2015 zgody na import oleju RSO? Jeśli tak to ile ich było?
5/ Czy Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt zmiany prawa dot. możliwości wykorzystania marihuany w celach leczniczych w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 listopada 2014r. sygn. akt SK 55/13?
6/ czy Minister przygotował wytyczne w zakresie postępowania w przypadkach jak opisany powyżej?
7/ czy na forum Międzynarodowej Organizacji Zdrowia poruszana była kwestia dopuszczalności wykorzystywania konopi indyjskich w celach medycznych, ew. czy istnieją w tym zakresie wytyczne Organizacji? Czy istnieją wiążące Polskę konwencje, decyzje czy wytyczne w zakresie wykorzystania substancji, których nabywanie, posiadanie, uprawianie co do zasady jest zakazane, w celach leczniczych?
8/ czy Ministerstwo podjęło jakiekolwiek działania w celu umożliwienia chorym dostępu do wszelkich środków leczniczych, które przynoszą wymierne skutki w ich leczeniu? W jaki sposób?
Z poważaniem,
Janusz Palikot