O autorze
Nazywam się Marcin Brzeziński i jestem właścicielem firmy Gogler. Rozwijam dziś biznesy ponad dwustu przedsiębiorstw w całym kraju, doradzając im w kwestii marketingu internetowego m.in. pozycjonowania, kampanii AdWords i reklam Facebook. Na NaTemat i INNPoland będę ambasadorem kwestii Polski Wschodniej, bo tutaj prowadzę i rozwijam własną firmę. Na moim blogu znajdziecie teksty na temat nowych technologii, testy gadżetów i sprzętu sportowego, z którego korzystam w wolnym czasie. EMAIL: m.brzezinski@gogler.pl

Cyfryzacja polskiej gospodarki - dobre tempo, słaba pozycja w Europie. Oto najnowsze badania

Fot. fotolia
Tempo polskiej cyfryzacji pozostawia wiele do życzenia. W Europie zajmujemy pod tym względem 25 miejsce. Optymistycznie wypada dynamika zmian. Tutaj niemal nie mamy sobie równych. Druga pozycja w zestawieniu nastraja pozytywnie i daje wrażenie, że coś się wreszcie ruszyło.


Raport thinktankcyfrowy.pl „Czas na przyspieszenie – Cyfryzacja gospodarki Polski” wskazuje, że, barierą cyfryzacji pozostaje m.in. anachroniczność polskiej gospodarki. Nie zapominajmy, że w dalszym ciągu w sektorze rolnictwa w Polsce zatrudnionych jest 12% obywateli, choć ma on mniejszy udział w PKB niż e-gospodarka (4,1%). W podobnej sytuacji są Grecja, Rumunia, Bułgaria i Portugalia. Wszędzie gdzie tak duży odsetek społeczeństwa pracuje w sektorze rolnym, rozwój cyfryzacji jest powolniejszy. Tradycyjnie najwyższy wskaźnik cyfryzacji mają najbogatsi.

Thinktankcyfrowy.pl to wspólny projekt m.in. Facebooka, Microsoft i Poczty Polskiej. Patronuje mu Krajowa Izba Gospodarcza. Wskazuje Polskę jako lidera dynamiki rozwoju, ale poziom zaawansowania jest zwykle poniżej europejskiej średniej. I tak gdy Polska jest niemal pod każdym względem w tym badaniu słabsza niż średnia europejska, Czechy niemal zawsze są powyżej przeciętnej. Razem z Rumunią mamy np. najmniej sprzętu informatycznego i najgorszy dostęp do sieci. Niemal wszystkie przedsiębiorstwa dysponują już stroną internetową. Ze swojego doświadczenia wiem, że nadal stosunkowo niewiele ma strony przystosowane do urządzeń mobilnych np. smartfonów i tabletów. Biorąc pod uwagę, że 80% Polaków korzysta ze smartfona, obniża to ogromnie potencjał sprzedażowy polskich małych firm. Na marginesie, w badaniu nie uwzględniono micro przedsiębiorstw, które stanowią filar polskiej gospodarki. Jeśli zakładać, że duża ich część w 2020 roku rozwinie się do poziomu małej firmy (zatrudnia od dziesięciu do pięćdziesięciu pracowników), nasze pozycje w zestawieniu ulegną zdecydowanej poprawie.

Zakupy w Internecie – Polska poniżej średniej


44% Europejczyków przyznaje się do dokonywania zakupów w Internecie. W Polsce ta liczba jest niemal dwukrotnie mniejsza (22%). I znowu. Pod względem dynamiki jesteśmy w pierwszej dziesiątce. W Polsce handel elektroniczny jest dopiero w fazie wczesnego rozwoju.


Rekomendacje autorów raportu „Czas na przyspieszenie – Cyfryzacja gospodarki Polski”

Autorzy w dokumencie określają rekomendacje dla polskiej Gospodarki. Ich zdaniem, aby zagwarantować Polsce szybszy rozwój w procesie cyfryzacji, należy:

1. Zagwarantować kształcenie kompetencji cyfrowych na każdym etapie edukacji;
2. Stymulować instytucje publiczne do udostępniania danych i usług online;
3. Stworzyć jeden rządowy serwis do załatwiania spraw urzędowych;
4. Wspierać i rozwijać programy edukacyjne dotyczące danych osobowych;
5. Uregulować dostęp do danych osobowych z uwzględnieniem interesu wszystkich grup;
6. Inwestować publiczne środki tylko w wybrane, perspektywiczne branże;
7. Stworzyć system ulg podatkowych na zakup innowacyjnych rozwiązań technologicznych;
8. Wspierać inwestycje w infrastrukturę szerokopasmową, by zapewnić powszechny, wysokiej jakości dostęp do internetu;
9. Nadal ułatwiać prowadzenie biznesu;
10. Skoordynować proces realizacji przetargów informatycznych przez administrację.


Marcin Brzeziński – witam na moim nowym blogu.
Nazywam się Marcin Brzeziński i jestem właścicielem firmy Gogler. Rozwijam dziś biznesy ponad dwustu przedsiębiorstw w całym kraju, doradzając im w kwestii marketingu internetowego. Na NaTemat i INNPoland będę ambasadorem kwestii Polski Wschodniej, bo tutaj prowadzę i rozwijam własną firmę. Na moim blogu znajdziecie teksty na temat nowych technologii, testy gadżetów i sprzętu sportowego, z którego korzystam w wolnym czasie.