O autorze
Turystyka to nie tylko podróże do malowniczych zakątków świata. To wielki przemysł, który generuje ponad 10 procent światowego PKB. To potężna machina, której olbrzymie koła zębate poruszają setki, tysiące, a nawet miliony innych, tych mniejszych, małych i całkiem drobnych wpływających na kontynenty, kraje, regiony, miasta, miasteczka i wioski. To fascynujący świat, w którym firmy muszą nauczyć się zarządzać wszystkimi kryzysami świata niemal w jednym czasie, to przemysł, który działa ponad granicami, podziałami, uczy tolerancji i łagodzi obyczaje. I właśnie o niezwykłym zjawisku zwanym „branżą turystyczną” piszę od wielu lat na łamach mediów specjalistycznych. Na co dzień komentuję bieżące wydarzenia w polskiej i światowej turystyce, opisuję trendy i próbuję przybliżyć odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania wszystkich, którzy choć trochę interesują się podróżowaniem.

Turyści, nie wierzcie wywiadowniom gospodarczym!

www.pexels.com
BIG InfoMonitor opublikował raport, z którego wynika, że obecnie 907 firm turystycznych ma niespłacone w terminie zobowiązania na łączną kwotę 16,1 mln zł. Dla przeciętnego Kowalskiego dane te pewnie zabrzmią strasznie, a to bardzo niedobrze, bo wprowadzają go w błąd.



W Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych zarejestrowane są obecnie 4732 firmy. A ponieważ do CEOTiPT nie wpisuje się typowych agentów turystycznych, którzy zajmują się tylko sprzedażą wycieczek od touroperatorów, liczba firm turystycznych w Polsce rozumianych jako organizatorzy, pośrednicy (tych prawie nie ma w naszym kraju) i agenci, jest w rzeczywistości wyższa. Samych agentów aktywnie sprzedających wycieczki mamy prawie 2 tys. Część z nich posiada także wpis do CEOTiPT, dlatego nie można tych dwóch liczb zsumować . Bezpiecznie można przyjąć, że w branży zajmującej się turystyką wyjazdową, działa ponad 5 tys. podmiotów.
Warto zwrócić uwagę na komentarz rzecznik prasowej BIG InfoMonitor, która mówi, że „płatności przeterminowane o min. 30 dni na kwotę co najmniej 500 zł ma co jedenasta firma turystyczna”. Po pierwsze problem dotyczy mniej więcej 9 proc. firm, po drugie kwota zaległości jest niewielka. Wywiadownia nie podaje, z jakiego powodu przedsiębiorcy nie regulują swoich płatności, czy nie doszło tu do sporu z wierzycielem, i czy żądania tego ostatniego są w ogóle uzasadnione. Przed laty do Krajowego Rejestru Długów trafił duży touroperator, który nie miał i nadal nie ma kłopotów finansowych. W spisie znalazł się, ponieważ nie zapłacił drukarni za źle wykonany katalog, który zwrócił do firmy poligraficznej.
Zestawmy to zadłużenie z przychodami polskich touroperatorów. Tylko trzech największych uzyskało w zeszłym roku łącznie ponad 5 mld zł przychodów ze sprzedaży imprez turystycznych. Z podsumowania Polskiego Związku Organizatorów Turystyki wynika, że w zeszłym roku skumulowana sprzedaż biur podróży przekroczyła 7 mld zł. Możemy odnieść się też do zysków 28 wiodących touroperatorów, którzy wzięli udział w badaniu prowadzonym każdego roku przez magazyn branżowy Wiadomości Turystyczne. Wynika z niego, że w sumie wyniosły one 142,2 mln zł, a to wynik TYLKO 28 touroperatorów. Raport Wiadomości Turystycznych nie uwzględnia danych agentów turystycznych, z których część to prawdziwe potęgi biznesowe. Ale pokuśmy się o zestawienie dostępnych informacji. Przytaczane 16,1 mln zł przez Bisnode Polska stanowi 11,3 proc. zysków tylko 28 polskich touroperatorów i zaledwie 0,23 proc. ich przychodów. Przypomnijmy, w sumie firm turystycznych jest co najmiej ponad 5 tys.
Firma pisze, że „według ekspertów Bisnode Polska, 80 proc. firm oferujących usługi turystyczne znajduje się obecnie w złej i słabej kondycji finansowej, z czego 70 proc. ma raczej słabą kondycję, a jedynie 10 proc. złą. W silnej i dobrej sytuacji finansowej jest natomiast 15 proc.” Na wykresie Bisnode Polska, na którym przedstawione zostały powyższe dane, skala pokazująca liczbę firm turystycznych sugeruje, że wskaźniki procentowe odnoszą się do 1600 firm. No to powtórzmy, w Polsce tylko zarejestrowanych touroperatorów i pośredników, nie uwzględniając agentów, jest prawie 4,8 tys., łącznie z agentami ponad 5 tys. Wywiadownia nie wyjaśnia też, co dokładnie oznacza „raczej słaba” i „zła” sytuacja finansowa. Z danych PZOT wynika, że w zeszłym roku liczba klientów wzrosła o 17,1 proc., dane za 25 tydzień roku mówią o zmianie na plus o 13,3 proc., w odniesieniu do rezerwacji jest to o 13,8 proc. więcej rok do roku.
Z raportu BIG InfoMonitor wynika zupełnie inny obraz rynku turystyki wyjazdowej – bo że o turystykę wyjazdową chodzi, sugeruje komentarz mówiący o zabezpieczeniu finansowym klientów touroperatorów. Branża jest w bardzo dobrej kondycji, a zadłużenie po pierwsze niewielkie, po drugie bliżej nieznane. Bo jak można wrzucać do jednego worka giganta typu Itaka z przychodami w 2017 roku przekraczającymi 2 mld zł i małego agenta z niewielkiego miasteczka leżącego gdzieś na krańcach Polski. Dla Itaki wspomniane 500 zł zadłużenia to promil przychodów, dla agenta ledwo wiążącego koniec z końcem to już problem. Przy ocenie kondycji biura lepiej sięgajmy do wiedzy ekspertów turystycznych i nie sugerujmy się informacjami, które niewiele mają wspólnego z rzeczywistością.
Na publikację raportu zareagowała też Polska Izba Turystyki. Jej prezes, Paweł Niewiadomski, napisał, że PIT „stoi na stanowisku, że na podane dane należy spojrzeć z punktu widzenia całej gospodarki. W ciągu ostatnich pięciu lat można zauważyć znaczną poprawę stabilności i kondycji finansowej branży zagranicznej turystyki wyjazdowej. Od kilku lat następuje konsolidacja rynku usług turystycznych (czterech największych organizatorów zajmuje ponad dwie trzecie tego rynku), rosną przychody firm, kapitały własne – wszystko to wskazuje na stabilność finansową. Jeśli przyjrzeć się przychodom największych biur, okaże się, że wymieniona w informacji kwota zadłużenia 16,1 mln zł to ułamek (mniej niż 0,25%) obrotów kilkudziesięciu największych biur i jest nieproporcjonalnie mniejsza niż w większości innych branż. W porównaniu z innymi sektorami usług i handlu, bankructwa wśród biur podróży zdarzają się bardzo rzadko, chociaż z racji specyfiki tej gałęzi usług, rzeczywiście odbijają się dużym echem w mediach. Należy także podkreślić, że raport obejmuje swym zasięgiem nie tylko organizatorów turystyki, ale także agentów i pośredników turystycznych, nie powinno się zatem zadłużenia utożsamiać tylko z jedną grupą podmiotów turystycznych. Z punktu widzenia klienta, najważniejsza jest stabilność i pewność organizatora, a ci trzymają się dobrze. Gdyby jednak miało dojść do niewypłacalności, wtedy prawa konsumenta są zabezpieczone przez instrumenty finansowe, które muszą zapewnić przedsiębiorcy w postaci najbardziej popularnych gwarancji ubezpieczeniowych, gwarancji bankowych, ubezpieczeń na rzecz klienta czy – w przypadku przedsiębiorców organizujących wyłącznie imprezy krajowe – środki z rachunku powierniczego. Gdy wypłata z tych zabezpieczeń będzie niewystarczająca, uruchomione zostaną środki z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, o którego powołanie Polska Izba Turystyki zabiegała od lat. Z dniem 1 lipca ta ochrona jeszcze uległa wzmocnieniu. W świetle nowej ustawy zabezpieczenia dotyczą zarówno organizatorów turystyki i podmiotów zajmujących się organizacją i sprzedażą imprez turystycznych, ale także agentów – jeśli wejdą oni w rolę przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych, również będą musieli mieć zabezpieczenie na wypadek swojej niewypłacalności”.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
POLECAMY 0 0Jedyny taki powiat w Polsce wschodniej. "Kto mi wytłumaczy, co sprawia, że tam zawsze na żółto?"
WARTO WIEDZIEĆ 0 0"Tykająca bomba". Kurdowie pilnowali obozów dla bojowników ISIS i ich rodzin. Oto co się tam dzieje
WYWIAD 0 0"Jeszcze trochę i nazwą nas kułakami". Ten przedsiębiorca jako jedyny pokonał PiS na wschodzie
POLECAMY 0 0"Nasz prezydent, Wasz premier". Tak opozycja może pokonać Dudę w wyborach prezydenckich
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Możecie ich nie znać, ale zaraz o nich usłyszycie. 10 gwiazd nowego Sejmu, które mogą namieszać
FELIETON 0 0"W trzy miesiące zarobisz tyle, ile przez całą kadencję". Oto metody, którymi PiS może wyrwać Senat
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Krystyna Janda znów to zrobiła. Jeden obraźliwy wpis skasowała, drugi pozostał

POZNAJ DADHERO.PL

DADHERO.PL 0 0Nie wiesz, co to emocje, jeśli nie byłeś przy porodzie. Spróbuj mnie przekonać, że jest inaczej
0 0Tata po szwedzku. Gdy zobaczyłem, jakimi super ojcami są Szwedzi, z początku nie mogłem uwierzyć
0 0Ruszamy z dadHERO.pl, lifestyle'owym serwisem dla ojców
0 0Byliśmy w nowym bastionie "dobrej zmiany" i wiemy, skąd prawie 90 proc. poparcia dla PiS