
Turystyka ma swoją ciemną stronę. Bywa, że celem podróży jest miejsce, gdzie kontakty seksualne z dziećmi są dla „turystów” łatwiejsze – gdzie prawo nie jest restrykcyjne, służby nie są czujne, a podaży usług seksualnych sprzyjają skumulowane problemy społeczne. Sexturyści na ogół spotykają się z dziećmi w hotelach. Generalnie - korzystanie z oferty dzieci lub nastolatków świadczących płatne usługi seksualne wymaga neutralnego, bezpiecznego schronienia. W celu ochrony dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym Grupa Hotelowa Orbis, jako pierwsza firma w Polsce podpisała w październiku ubiegłego roku Kodeks Postępowania. Przeszkolono personel hoteli, ustalono procedury postępowania w przypadkach podejrzeń. Już w grudniu zatrzymano niemal na gorącym uczynku sprawców wykorzystywania seksualnego dzieci w hotelach w Szczecinie i we Wrocławiu. To działa!
Zanim w październiku podpisano Kodeks, personel hoteli został przeszkolony przez FDN. Pracownicy dowiedzieli się, jakie sytuacje i zachowania dorosłych i towarzyszących im dzieci powinny wzbudzać ich niepokój, jak weryfikować podejrzenia, jak podejmować interwencję.
Pod koniec grudnia w Hotelu Wrocław pracownicy recepcji odnotowali, że w hotelu zameldował się mężczyzna, który mieszkał tu już poprzednio, a towarzyszyli mu nastoletni chłopcy. Zareagowali, gdy również tym razem przyprowadził 13-latka. Po zatrzymaniu okazało się, że mężczyzna jest księdzem skazanym już za posiadanie pornografii dziecięcej.
1. Ustanowienia wewnętrznej polityki mającej na celu przeciwdziałanie komercyjnemu wykorzystywaniu seksualnemu dzieci.
2. Przeszkolenia personelu na temat ustanowionej przez firmę polityki. Szkolenia obejmują personel pracujący w kraju pochodzenia oraz w krajach, do których turyści wyjeżdżają w celach turystyki seksualnej.
3. Wprowadzenia klauzuli w umowach z dostawcami, informującej o działaniach podejmowanych przeciwko turystyce seksualnej.
4. Informowania turystów za pomocą katalogów, broszur, ulotek, spotów czy strony internetowej o problemie wykorzystywania seksualnego dzieci i społecznym zaangażowaniu biznesu w działania mające na celu przeciwdziałanie problemowi.
5. Informowania „kluczowych osób” w wymiarze lokalnym o prowadzonej przez firmę polityce oraz współpraca z: Policją, taksówkarzami, właścicielami barów czy restauracji etc.
