Fot. Unsplash

W ostatnich latach sezon zimowy na drogach ma dwa oblicza. Z jednej strony większość dni jest dosyć pogodna i pozbawiona śniegu. Z drugiej strony kilkudniowe śnieżyce potrafią drastycznie zmienić krajobraz. Zwykle jednak po krótkim czasie biały puch znika z dróg i warunki do jazdy znów są łagodne. W takiej sytuacji coraz więcej kierowców rozważa przesiadkę z opon zimowych i letnich na całoroczne. W jakich przypadkach taka decyzja może okazać się korzystna?

MATERIAŁ REKLAMOWY

REKLAMA

Opony całoroczne sprawdzą się, o ile nie jeździmy zbyt dużo

Kierowcy skłaniają się ku oponom całorocznym, licząc, że dzięki temu uda się nieco zaoszczędzić na oponach. Jest w tym nieco prawdy, ale należy pamiętać, że komplet wielosezonowy jeździ przez 12 miesięcy w roku. W efekcie siłą rzeczy nie pokona tak dużego dystansu, jak dwa komplety sezonowe. Dlatego zestaw całoroczny staje się odczuwalnie opłacalnym wyjściem, przy niskich przebiegach rocznych na poziomie 5-8 tys. km.

Nowy komplet opon całorocznych wygodnie dobierzesz na SklepOpon.com – znajdziesz tu zarówno przystępne modele wielosezonowe dopasowane do niewysokich przebiegów i umiarkowanego użytkowania, jak i propozycje najwyższej jakości gotowe na bardziej intensywną eksploatację.

Przy nieco wyższych przebiegach 10-12 tys. opony całoroczne wciąż mogą okazać się korzystne, o ile jako kierowcy spełniamy inne warunki związane z jazdą na komplecie wielosezonowym – opisano je w kolejnych akapitach. Przy wyższych przebiegach kompromisowe osiągi opon całorocznych stają się bardziej uciążliwe. Przy szczególnie wysokich przebiegach na poziomie 20 tys. km i więcej, zestaw wielosezonowy może stać się wręcz nieopłacalny. Nowy komplet będzie trzeba kupować i zmieniać co około dwa lata, przez co oszczędność i wygoda korzystania zanika.

Komplet wielosezonowy jest przystosowany do jazdy w mniej wymagających warunkach

Opony całoroczne nie są polecane kierowcom, którzy są zmuszeni do jazdy niezależnie od warunków. Jeżeli więc nawet przy mocnych atakach zimy musimy korzystać z auta, to zdecydowanie należy pozostać przy oponach zimowych. Na kompromisowe parametry opon całorocznych należy jednak patrzeć nie tylko w kontekście zimy. W trakcie letnich podróży autostradą, w ulewnym deszczu, mogą być odczuwalnie mniej skuteczne niż komplet letni. 

Dlatego model całoroczny sprawdza się w przypadku kierowców, którzy jeżdżą przede wszystkim w miastach, a na trasy wypuszczają się niedalekie i w sprzyjających warunkach pogodowych. Sporo jednak zależy również od klasy jakościowej opon – całoroczny komplet klasy premium lepiej sprawdzi się przy trochę bardziej intensywnym użytkowaniu obejmującym wyjazdy poza miasto niż opony wielosezonowe klasy średniej lub budżetowej.

Zestaw opon całorocznych nie jest wskazany przy dynamicznym stylu prowadzenia i wyższej mocy silnika

Parametry opon całorocznych muszą łączyć bezpieczeństwo zarówno latem, jak i zimą. Nie są w stanie przez to zapewnić aż tak wysokich osiągów, jak opony sezonowe w odpowiadających im sezonach. Dlatego, jeżeli szczególnie zależy nam na wysokich właściwościach jezdnych oraz cechujemy się dynamicznym stylem prowadzenia, to lepsze będą dwa osobne komplety. 

Zestaw opon sezonowych – letnich lub zimowych – również możesz dopasować wygodnie na SklepOpon.com. W ofercie znajdziesz modele zarówno od najlepszych producentów premium, jak i tanie opony klasy ekonomicznej. Ponadto sklep oferuje też opony klasy średniej – idealne dla kierowców poszukujących równowagi pomiędzy jakością i ceną.

Podsumowując, opony całoroczne są dla niektórych kierowców opłacalne i korzystne. Najlepiej sprawdzą się w połączeniu z niskimi przebiegami, jazdą autem o niewysokiej mocy w umiarkowanych warunkach, a także ze spokojnym stylem prowadzenia. Te czynniki są kluczowe, jeśli myślimy o przesiadce na zestaw wielosezonowy – jeżeli spełniamy je tylko w nieznacznym stopniu lub wcale, to lepiej odpuścić. Jeżeli jednak korzystamy z auta w opisany sposób, to opony całoroczne mogą okazać się trafnym wyborem.