O autorze
Lubię pisać, bo wiele się dzięki temu uczę. Poruszam się w tematach rozwoju osobistego, nauki, umysłu czy społeczeństwa.

Jak radzić sobie z niepokojem przed social media: 6 przydatnych wskazówek

unsplash.com
Na dobre czy na złe, media społecznościowe całkowicie zmieniły świat, w którym żyjemy. To niesamowite narzędzie do komunikacji i tworzenia sieci kontaktów, a także świetne miejsce na inspirację, gdy czujesz, że utknąłeś w martwym punkcie. Jednak przy tych wszystkich korzyściach, stało się ono również źródłem stresu i niepokoju dla wielu ludzi.


Kiedy spędzasz czas przeglądając posty o dokonaniach innych, bardzo łatwo jest zacząć się z nimi porównywać. Dodatkowo, niekończące się aktualizacje statusów, wiadomości i posty opiniotwórcze mogą szybko spowodować przeciążenie informacyjne i stać się bardzo przytłaczające. Wszystko to może mieć wpływ na frustrujący niepokój wokół social mediów.


Choć trudno jest całkowicie odizolować się od mediów społecznościowych, istnieją sposoby, dzięki którym można lepiej radzić sobie ze związanym z nimi niepokojem. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Pensylwanii wykazały, że korzystanie z mediów społecznościowych jest związane z depresją i uczuciem samotności, a także może mieć negatywny wpływ na poczucie własnej wartości.


Podobnie jak z każdą inną szkodliwą rzeczą, kluczem do sukcesu jest znalezienie sposobów używania jej z umiarem i zmiana postawy wokół niej. Oto kilka pomocnych wskazówek dotyczących radzenia sobie z lękiem dotyczącym mediów społecznościowych.

1. Wyłącz telefon, gdy koncentrujesz się na innych rzeczach.


Łatwym sposobem na ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych jest po prostu wyłączenie telefonu, gdy chcesz skupić się na czymś innym. Jedną z największych przyczyn stresu wynikającego z używania mediów społecznościowych jest uniemożliwienie osobie koncentrowania się na chwili obecnej, co sprawia, że trudno jest być produktywnym.


Niezależnie od tego, czy pracujesz nad dużym projektem, czy po prostu siedzisz na kolacji z przyjaciółmi, odłóż telefon i wyłącz go, aby pozbyć się pokusy. Jeśli po prostu nie możesz pozwolić sobie na całkowite wyłączenie telefonu, spróbuj wyciszyć go, by nie przeszkadzał.

2. Wyznacz konkretne godziny korzystania z mediów społecznościowych.


Gdy korzystasz z portali społecznościowych, daj sobie trochę czasu, aby skupić się na nich całkowicie i cieszyć się nimi, zamiast mieć je włączone w tle. Jeśli chcesz zamieścić post na Instagramie, wyznacz sobie 20 minut rano, a po zakończeniu odłóż telefon.

Możesz również dać sobie trochę wolnego czasu na przeglądanie stron wieczorem po pracy - ale potem upewnij się, że przestaniesz, gdy ten czas minie. Pomoże to zmienić Twoje nastawienie do social mediów. Jeśli nie masz do nich dostępu przez cały czas, staje się on tylko rozrywkowym dodatkiem, a nie czymś, na co trzeba nieustannie zwracać uwagę.

3. Uważnie dobieraj treści w strumieniu wiadomości


Jednym z najlepszych sposobów, aby media społecznościowe były bardziej zabawne i mniej stresujące, jest bycie bardziej świadomym tego, jakiej jakości treści czytasz i za kim wartościowym podążasz. Jeśli uznasz, że czujesz niepokój podczas korzystania z Facebooka, przejrzyj strumień wiadomości i zostaw te kontakty i fanpage, które czynią cię szczęśliwszym, a usuń te, które mają tendencję do wywoływania w tobie negatywnych myśli lub porównań.

Jeśli nie cieszysz się wirtualną obecnością konkretnego człowieka lub fanpage'a, ale czujesz, że z jakiś ważnych powodów musisz go obserwować, w porządku - większość aplikacji pozwala wyciszyć posty innych bez konieczności czytania.

Poświęć trochę czasu, aby znaleźć profile do obserwowania, które naprawdę sprawią, że poczujesz się dobrze, czy to inspirujące zdjęcia z podróży, słodkie filmy o zwierzętach, czy po prostu przyjaciele, którzy zawsze przynoszą prawdziwy uśmiech na twarzy. Pamiętaj, że masz kontrolę nad swoimi doświadczeniami w mediach społecznościowych i możesz sprawić, by były one cenniejsze.

4. Znajdź inne hobby lub zajęcia, które wypełnią pustkę.


Jednym z powodów, dla których często czujemy pokusę wielokrotnego sprawdzania naszych kont jest fakt, że jesteśmy znudzeni. Kiedy sprawdzamy portale społecznościowe i widzimy coś nowego i interesującego, daje nam to trochę dopaminy wywołującej przyjemność, co skłania nas do ciągłego sprawdzania.

Jeśli okaże się, że nie możesz przestać przewijać, najlepszym sposobem na przełamanie nawyku jest po prostu znalezienie czegoś innego, na co możesz się zdecydować za każdym razem, gdy poczujesz pokusę sprawdzenia mediów społecznościowych. Może to słuchanie podcastu lub czytanie uwielbianej książki, a może to być wyjście na zewnątrz i zaczerpnięcie odrobiny świeżego powietrza.

Oczywiście, nadal będziesz chciał sprawdzić od czasu do czasu, co się dzieje na Facebooku, ale kiedy zaczniesz robić rzeczy, które kochasz zamiast tego, co wywołuje w tobie niepokój, to drugie zacznie wydawać się mniej atrakcyjne.

5. Zamieszczaj posty, kiedy naprawdę tego chcesz.


Wielu z nas czuje się zmuszonych do zamieszczania postów w stałych odstępach czasu, aby utrzymać zaangażowanie obserwujących i pokazywać, że u nas zawsze coś się dzieje. Może to wywierać dużą presję na tworzenie treści, które nie do końca bywają naprawdę autentyczne i może prowadzić do stresu. I choć częste posty w pewnym stopniu zwiększą zaangażowanie, ważne jest, aby pamiętać, że inni użytkownicy mogą zazwyczaj stwierdzić, kiedy Twoje treści nie pasują do stylu życia.

Zamiast tego, po prostu zaniechaj regularnej aktywności i publikuj treści, kiedy naprawdę masz coś wartościowego do przekazania. To pomoże ci bardziej cieszyć się mediami społecznościowymi i są szanse, że Twoi zwolennicy również lepiej na tym skorzystają.

6. Zminimalizuj aktywność dzieci w mediach społecznościowych.


Jeśli masz rodzinę, ważne jest, aby upewnić się, że nie rozwiną one lęku lub depresji z powodu korzystania z social mediów. Kiedy Twoje dzieci osiągną odpowiedni wiek do korzystania z Facebooka lub Instagrama, pomagaj im w rozwijaniu najlepszych nawyków poprzez zachęcanie do przestrzegania ograniczeń czasowych i zdrowo-rozsądkowego podejścia.

Naucz je myśleć o nich jako o narzędziu komunikacji i rozrywki, ale nie jako o czymś, co wymaga stałej uwagi. Twoje dzieci wezmą sobie do serca te wskazówki, więc ważne jest, aby dawać dobry przykład w tym zakresie.

Zmiana postawy i praktyk związanych z mediami społecznościowymi nie jest łatwa i zmiana nawyków może zająć trochę czasu. Jednak w dłuższej perspektywie warto podjąć dodatkowy wysiłek, ponieważ będzie on chronił Twoje zdrowie psychiczne. Świadome korzystanie z mediów społecznościowych może pomóc w zwiększeniu produktywności w pracy, a także w lepszym wykorzystaniu czasu spędzanego z rodziną i przyjaciółmi.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
POLECAMY 0 0Tak Kaczyński traci władzę. Po wyborach dostał dwa potężne ciosy
INNPoland 0 0To nie może się udać. Do kraju wkracza hiszpański start-up, który chce robić Polakom pranie
0 0Co by się stało, gdyby wszyscy mieli okres? Koniecznie pokaż ten filmik swojemu facetowi
POLECAMY 0 0"Staram się z moimi kolegami". Czyli po czym widać, że Duda już prowadzi kampanię prezydencką
0 0Czeska komisarz wpędzi rząd PiS w kłopoty. Padła zapowiedź ws. mediów publicznych
DADHERO.PL 0 0Seks byłby dużo fajniejszy, gdyby faceci o tym pamiętali. 10 rzeczy, które obniżają kobietom libido
0 0FBI z dostępem do polskiej chmury. Wrażliwe dane rodzimych firm mogą być zagrożone
O TYM SIĘ MÓWI 0 0Masz "powyborczego doła" po zwycięstwie PiS? Psycholożka radzi, co trzeba zrobić
0 0"Kimże ty jesteś?". Niebywale chamski wpis Beaty Mazurek na Twitterze

MAMADU

0 0Rodzicielska wpadka prezesa PSL? Panie Władysławie, czas posłuchać internautów!
0 0Jakie wesele – takie małżeństwo? Od tej rzeczy zależy, jak długo będziecie razem

POLECAMY

KINO 0 0Widziałem ostatni film Piotra Woźniak-Staraka. Aż trudno uwierzyć, że to polska produkcja
0 0"Daleko mi do ideału, ale lubię pomagać ludziom". Rinke Rooyens o nowym programie i ojcostwie
SPOŁECZEŃSTWO 0 0"Cierpią w samotności". Codziennie 12 polskich mężczyzn popełnia samobójstwo