Trafiony przekaz reklamowy często otwiera przed przedsiębiorcą nowe pola rozwoju jego firmy. Żeby jednak ze swoją ofertą, tudzież ideą, trafić do jak najszerszego grona odbiorców, trzeba wybrać właściwe medium i narzędzie. Spore „pole do popisu” daje agencjom marketingowym i samym przedsiębiorcom Internet, w którym to prym wiedzie Google AdWords. Ten system reklamowy amerykańskiego giganta z Doliny Krzemowej może sprawiać trudności w kontekście rozliczenia podatkowego. Dlatego przygotowałem kilka wskazówek, które z pewności okażą się pomocne.
REKLAMA
Kilka tygodni temu w tym miejscu zajmowałem się kwestią rozliczania w firmie tzw. bitcoinów. Dziś przyszedł czas na zagadnienie szerzej rozpowszechnione, ale i takie, do którego przedsiębiorcy podchodzą z pewną rezerwą, a nawet obawą. Zakup usługi Google AdWords rozlicza się bowiem na innych zasadach niż transakcje krajowe. W kilku punktach postaram się naświetlić podstawy, dzięki którym stanie się to bardziej przejrzyste.
1. Niezbędna rejestracja VAT-UE
Rejestracja jako podatnik VAT-UE wymagana jest w przypadku, gdy sprzedawca ma swoją siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Niektórzy z Was pewnie sobie teraz pomyśleli – zaraz, zaraz przecież Google to amerykańska firma. Nie inaczej. Tyle, że za jej rozliczenia odpowiada spółka Google Ireland Ltd. usytuowana w Dublinie.
Korzystanie z AdWords wymaga więc rejestracji jako podatnik unijny, poprzez złożenie formularza VAT-R. Zobowiązani są do tego także przedsiębiorcy zwolnieni z VAT. Co istotne, taki krok nie sprawia, że tracą oni swój status podatnika zwolnionego z VAT na terenie Polski. Po złożeniu wypełnionego druku VAT-R można stosować numer NIP-UE konieczny przy transakcjach z unijnymi kontrahentami (świadczy o tym, że prowadzimy firmę). Rejestracji VAT-UE należy dokonać przed rozpoczęciem reklamowania się za pośrednictwem Google.
2. Konto w Google AdWords – obecnie tylko dla firm
Jedną z podstaw prowadzenia działań reklamowych w wyszukiwarce jest założenie konta w Google AdWords. Jakiś czas temu taką możliwość miał właściwie każdy – tak osoba prywatna, jak i firma. Teraz opcja korzystania z tej usługi dostępna jest wyłącznie przedsiębiorcom do celów biznesowych.
Założenie konta wymaga podania danych teleadresowych firmy oraz numeru NIP-UE, o którym była już mowa powyżej. Użytkownik musi też określić sposób zapłaty za korzystanie z AdWords (możliwa przedpłata lub płatność po wykonaniu usługi), a także podać źródło płatności (przelew, karta kredytowa).
Niezbędne jest podanie państwa, w którym prowadzi się działalność, wybór strefy czasowej i waluty.
3. Pobierasz fakturę i rozliczasz koszt
Korzystanie z AdWords można ująć w kosztach działalności, tak jak każdy inny wydatek na reklamę. Niezbędna jest do tego faktura. Odpowiedni dokument można pobrać ze swojego konta w Google AdWords w postaci pliku html. Irlandzka spółka wystawia fakturę najpóźniej 5 dnia każdego miesiąca. Takie potwierdzenie w pełni wystarcza do rozliczenia zakupu zagranicznej usługi.
Dokument zawiera wyszczególnienie płatności (jeśli płaci się w systemie przedpłatowym) lub żądań zapłaty (kiedy płatność następuje po wykonaniu usługi) z danego okresu. Nie znajdziemy na nim jednak ani stawki, ani kwoty VAT. Ale o tym już w kolejnym punkcie.
4. Rozliczenie VAT - w imporcie usług to powinność nabywcy
Zgodnie z europejskimi przepisami zakup usługi Google AdWords traktowany jest jako import usług z terytorium UE. W konsekwencji rozliczenie wygląda w pewnych aspektach inaczej, niż przy transakcjach z polskimi przedsiębiorcami. Poza opisaną już koniecznością rejestracji VAT-UE, niezbędne jest, by całą sprzedaż pod kątem VAT rozliczył nabywca. To sytuacja niecodzienna, jako że zazwyczaj spoczywa to na barkach usługodawcy.
Jeżeli zakup AdWords rozlicza VAT-owiec, musi on do kwoty widniejącej na fakturze doliczyć 23% VAT, a następnie ująć całą transakcję zarówno w rejestrze sprzedaży, jak i zakupów. Taki sposób postępowania sprawia, że zakup pod względem VAT jest neutralny.. W przypadku firmy zwolnionej z VAT konieczne jest doliczenie 23% VAT i zapłata podatku wraz ze złożeniem deklaracji VAT-9M. Przy okazji zachęcam do zapoznania się z video traktującego o tym komu i kiedy przysługuje zwolnienie z VAT.
Podatek VAT w kontekście nabycia AdWords rozlicza się w terminie wykonania usługi, ewentualnie zapłaty, o ile miała miejsce wcześniej.
5. Podatek u źródła? Unikniesz go z certyfikatem rezydencji
Przedsiębiorcy reklamujący się w systemie Google powinni zaopatrzyć się w aktualny certyfikat rezydencji tej firmy. To dokument poświadczający, że kontrahent ma miejsce albo siedzibę w danym kraju i w nim płaci podatki. Jego okazania mogą wymagać urzędnicy.
Bez certyfikatu przedsiębiorca może zostać zmuszony do zapłaty tzw. podatku o źródła, którego wartość w pewnych przypadkach sięga nawet 20% wartości transakcji. Ta stosunkowo mało znana danina może pojawić się właśnie w momencie, gdy polski przedsiębiorca wypłaca należności za świadczoną usługę podmiotowi posiadającemu siedzibę poza granicami kraju. Po więcej informacji o podatku u źródła zapraszam do artykułu.
Bez certyfikatu przedsiębiorca może zostać zmuszony do zapłaty tzw. podatku o źródła, którego wartość w pewnych przypadkach sięga nawet 20% wartości transakcji. Ta stosunkowo mało znana danina może pojawić się właśnie w momencie, gdy polski przedsiębiorca wypłaca należności za świadczoną usługę podmiotowi posiadającemu siedzibę poza granicami kraju. Po więcej informacji o podatku u źródła zapraszam do artykułu.
Żeby zastosować zwolnienie z tego podatku konieczny jest certyfikat rezydencji zagranicznego kontrahenta. Google każdego roku udostępnia jego aktualną wersję na swojej stronie internetowej.
Macie pytania dotyczące rozliczania Google AdWords? Zachęcam do zostawiania ich w komentarzach.
