O autorze
Notka o mnie – Artystka sztuk wizualnych. Autorka rzeźb, fotografii i instalacji. Zajmuje sie problemami czasu, przestrzeni, relacji i stanów granicznych "pomiędzy". Jest autorką instalacji wideo, w których postacie symbolizują problemy i procesy przemian współczesnego świata. Jej procesualne prace - m.in. rzeźby i instalacje z mgły, waty cukrowej, zabawek dotyczą obecności sztuki w życiu codziennym, nowoczesnego myślenia i przekraczania granic. Brała udział w wielu wystawach, w tym m.in. w Biennale w Sydney, w Biennale w Wenecji (zaproszona przez artystów rumuńskich do wystawy w ramach narodowej reprezentacji), Moderna Museet w Sztokholmie, Whitechapel Gallery w Londynie, w Jeu de Paume w Paryżu, Martin Gropius Bau w Berlinie, w Zachęcie w Warszawie czy Museum of Contemporary Art w Chicago, Galeria SAB w Bogocie / Kolumbii czy MAM Museo de Arte Moderna Rio de Janeiro.

Styczeń. Historia prywatna (prywatna?) cd.

Zuzanna Janin, "Moje czerwone serce", fragm, foto z negatywu Rentgena serca artystki; foto-obiekt, ca. 120 x 50 x 50 cm (serce: 17 x 9 cm), 1997; Warsaw; dzieki uprzejmości lokal_30 / lokal_transfer Gallery, Warszawa
@ ZJ Zuzanna Janin Studio
"Moje czerwone serce". "Moje niebieskie serce". Pamięci...


Pamięci powstańców 1863...

"Kraj, który poćwiartowano i skreślono z listy narodów dlatego, że był rewolucyjny, może szukać ocalenia; jedynie i tylko w rewolucji. Toteż Polaków spotykamy wszędzie tam, gdzie toczy się walka rewolucyjna. Polska zrozumiała to w 1863 roku i ogłosiła podczas powstania, którego rocznicę dziś święcimy, najbardziej radykalny program rewolucyjny, jaki kiedykolwiek wysunięto na wschodzie Europy. Byłoby śmieszne, gdyby - z uwagi na istnienie polskiej partii arystokratycznej - uważać rewolucjonistów polskich za arystokratów dążących do przywrócenia Polski arystokratycznej z 1772 roku. Polska z 1772 roku zginęła bezpowrotnie. Żadna siła nie będzie w stanie wskrzesić jej. Nowa Polska, którą rewolucja powoła do życia, będzie się różnić pod względem społecznym i politycznym od Polski z roku 1772 tak zasadniczo, jak społeczeństwo, ku któremu zmierzamy, różnić się będzie od społeczeństwa dzisiejszego." - K. Marks, F. Engels - "W obronie Polski".


http://www.marxists.org/polski/marks-engels/1875/03/24polska.htm



150 lat to "tylko" 6 pokoleń: my, rodzice, dziadkowie, pradziadkowie, prapradziadkowie i praprapradziadkowie.



Pamięci tak niedawnej historii, pamięci powstańców i moich praprapradziadków:

Edwarda Czarneckiego (powstaniec, zesłaniec, zmarł na zesłaniu),
Gawryła Jasińskiego (powstaniec, zesłaniec, zmarł na zesłaniu),
Ignacego Jasińskiego (artysta malarz, za działalność rewolucyjną i za udział w spisku w czasie powstania styczniowego oraz udział w Partii Mieroslawskiego zesłany w głąb Rosji na roboty),
Teofilii Blendkowskiej / Blendowskiej *, (zapomniana odnaleziona w archiwach w Rosji, za udział w spisku na namiestnika carskiego w Warszawie zesłana na roboty w głąb Rosji, matka 5 dzieci, które zostały z ojcem w Warszawie),

a także moich praprababć i ciotek Marii Czarneckiej, Marii Jasińskiej, Cecylii Meyer: tych, które straciwszy wszystko zostały bez środków do życia, próbując przeżyć z rodziną i dziećmi oraz tych, które za swymi mężami poszły na zsyłkę na Syberię oraz... odzyskanej pamięci Pana Blendowskiego, o nieznanym imieniu, męża Teofilii, który został sam z 5 dzieci w Warszawie...



I wspominam ich dziś za ich siłę, za odwagę, za odmienność, za rewolucyjność... bez zawłaszczania i zadęcia, bez czarno-białej polityki i dewocji historycznej - wspominam tych, którzy walczyli i poświęcali się dla swoich ukochanych i najbliższych. Na lepsze jutro.


rzeźba prezentowana w ramach wystawy sztuki wspólczesnej:
Twisted Entitied
27. Januar 2013 - 28. April 2013
Museum Morsbroich, Leverkusen (DE)
http://www.museum-morsbroich.de

* uzupełnione 08.2013 po wizycie w archiwach w Rosji