Badania: pacjenci zwracają uwagę już nie tylko na to, jak się ich leczy, ale też w jakim wnętrzu
Michał Kaczmarek
25 września 2024, 14:10·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 25 września 2024, 14:10
Obdarte ściany i dziurawe siedzenia w poczekalni powoli odchodzą do lamusa. Część placówek, zwykle prywatnych, stara się spełnić wszystkie potrzeby pacjenta, by wnętrzami oraz wyposażeniem zapewnić mu jak największy komfort, zarówno psychiczny, jak i fizyczny. W tym celu placówki medyczne oraz firmy zajmujące się ich wystrojem przeprowadzają badania i konsultują się z ekspertami z takich dziedzin jak m.in. psychologia. Już nie wystarczą meble z Ikei i kolorowanki dla dzieci.
Reklama.
Reklama.
Jak wskazuje raport "Placówki medyczne w Polsce. Badanie satysfakcji oraz potrzeb pacjentów" przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy Primater na próbie badawczej 1020 osób pomiędzy 16. a 65. rokiem życia, wygląd placówki ma wpływ na poczucie bezpieczeństwa pacjenta. Tę tezę miało potwierdzić 72 proc. badanych osób. Ponadto stylistyka ma wpływać na komfort aż 80 proc. ankietowanych.
Kolory w służbie przychodni
Według raportu najważniejszą rolę w wystroju placówki odgrywa czystość i higiena oraz funkcjonalność układu pomieszczeń. Dla dużej liczby osób ważne jest również oświetlenie.
– Dobrze jest zadbać, aby to oświetlenie było jak najbardziej naturalne. Wygląd miejsca ma niebagatelny wpływ na samopoczucie pacjenta – podkreślała psycholog Karolina Matczak podczas konferencji prasowej.
Według specjalistki jednym z czynników warunkujących wspomniane dobre samopoczucie jest kolor. Nie powinien być przypadkowy.
– Badania neurobiologiczne pokazują, że kolory mają znaczenie. Możemy zaobserwować udział odpowiednich fal mózgowych po ekspozycji na odpowiedni kolor. Zatem używanie kolorów pastelowych, delikatnych będzie przynosiło wewnętrzny spokój i wpływało na poziom dostrojenia i harmonijność – tłumaczy.
Według Karoliny Matczak błękitny kojarzy się człowiekowi ze spokojem i harmonią. Pozytywnie na nasz nastrój wpływać mają również między innymi takie kolory jak zielony, żółty czy pomarańczowy.
– Okazało się w badaniach, że kolor pomarańczowy stymuluje apetyt. Zalecany jest więc w miejscach poświęconych dzieciom czy usługom dietetycznym – wyjaśnia psycholożka.
Biały, tak często spotykany w nowoczesnych klinikach, ma według Karoliny Matczak kojarzyć się z porządkiem i czystością oraz optycznie powiększać przestrzenie.
O lizolu nie ma mowy
Do bodźców odbieranych przez pacjenta należy również zapach – np. lawendowy uspokaja. Odpowiednie będą też zapachy świeże np. miętowy.
– Pacjent z dolegliwościami, to pacjent bardziej wrażliwy, zatem dobrze jest, aby miejsce go nie przytłaczało oraz było przyjazne sensorycznie i dostrojone – dodaje psycholog.
W tym wszystkim zachować jednak trzeba pewną równowagę. Placówka medyczna powinna wyglądać jak placówka medyczna, a nie kawiarnia czy biblioteka.
– Nowoczesna placówka medyczna to taka, w której z jednej strony czujemy się komfortowo i przytulnie, z drugiej - nadal wiemy, że jesteśmy w przestrzeni, w której zadbamy o swoje zdrowie – podkreśla Danuta Barańska, główny architekt w Departamencie Administracji CM i Inwestycji w LuxMed Sp. z. o. o
Dobre widoki
Według Danuty Barańskiej ważną kwestią jest również to, co pacjent zobaczy przez okno placówki.
Architekt wspomina również o trendach, tych nowych, jak i minionych, jeśli chodzi o placówki medyczne.
– Placówki sprzed kilku lat skupiały się głównie na funkcji medycznej i były jej odzwierciedleniem. Najczęściej wykańczane były w monochromatycznej kolorystyce, z wykorzystaniem jednolitych mebli dedykowanych pacjentom. Wtedy też, aby wprowadzić element ocieplenia, często wykorzystywano kolorystykę beżową lub żółtą połączoną z brązem, co było trendem w wykończeniu wnętrz komercyjnych. Obecnie odchodzimy od tego połączenia na rzecz innych barw w lżejszej intensywności – mówi.
Najważniejsze jest dobre leczenie
Jednak czy wykorzystanie raportów i rad ekspertów ma przełożenie na rzeczywistość? Raport przedstawia trzy przykłady nowoczesnych klinik urządzonych według najnowszych trendów i standardów.
Około 60 proc. badanych uważa, że wystrój jest przyjazny pacjentom, sprzyja wyciszeniu i relaksowi oraz również około 60 proc. uważa, że tak powinny wyglądać placówki medyczne. Powstaje zatem pytanie, czy aby na pewno wyniki są na tyle oszałamiające, by inwestować w kosztowne remonty? Na koniec i tak najważniejsze jest przecież profesjonalne leczenie pacjenta.
Jeśli warunki przestrzenne na to pozwalają, staramy się otwierać przestrzenie rejestracji pacjentów, poczekalnie i kąciki pacjenta na kontakt z widokami na zewnątrz budynków, co zawsze spotyka się z pozytywnym odbiorem.
Danuta Barańska
Główny architekt w Departamencie Administracji CM i Inwestycji w LuxMed Sp. z. o. o