Kawa na ławę - pić albo nie pić?

Espresso o poranku to dla wielu motywacja do wstania z łóżka
Espresso o poranku to dla wielu motywacja do wstania z łóżka Fot. Mark / http://bit.ly/1pawaXH / CC - BY - NC - ND / http://bit.ly/OJZNiI
Każdy detoks lub zdrowa dieta zaczynają się od odstawienia kawy. Sama kilka razy uległam manii ograniczania jej spożycia, pomimo że mam ciśnienie 10-latki wzrostu siedzącego psa (co idzie w parze z opadaniem powiek na brodę). Pić czy nie pić? Jest zdrowa czy niezdrowa?

Upał - marzę o kawie. Deszcz - moje pragnienie wypicia czarnej espresso z kostką cukru jest jeszcze większe. O poranku parzę kawę z kardamonem i cynamonem (zagotowuję ją w garnku i do kubka przelewam przez sitko - przyprawy i odrobina cukru neutralizują kwaśny posmak kawy).


Popołudnie w pracy - około 16 mam tak zwany kryzys i nic mi tak nie poprawia nastroju jak... kawa. Dokładnie ten sam syndrom ma cały styl.natemat.pl

Czy kawa oznacza samo zło? Zapytałam dietetyk Monikę Stromkie - Złomaniec z Dietosfery.


Pani Moniko, czy kawa naprawdę podnosi ciśnienie?

Owszem osoby z nadciśnieniem powinny na nią uważać, bo podnosi ciśnienie, jednak na krótko. Ale kawa pita z umiarem nie wpłynie negatywnie na nasze zdrowie.

Co pani rozumie przez umiar. Ile kaw dziennie wypijać, żeby nie zrobić sobie „krzywdy”?

W ciągu dnia możemy wypić 4-5 filiżanek kawy, co odpowiada około 500 mg kofeiny.



Alternatywa dla kawy - czym zdrowiej jest podnieść sobie ciśnienie?

Herbatą lub napojem z guaraną. Guarana zawiera więcej kofeiny niż kawa. Kryje w sobie także taniny, teobrominę oraz ksantynę - połączenie tych związków zapewnia silny efekt pobudzenia. Herbata czarna - zawiera teinę, z kolei ta podnosi ciśnienie. Poza tym osoby z niskim ciśnieniem powinny dbać o odpowiednie nawodnienie, szczególnie wodą wysokozmineralizowaną. W ciągu dnia powinno być jej około 1,5-2 litry. Ciśnienie podnosi także aktywność fizyczna.

Czy to prawda że zbyt duża ilość "małej czarnej" sieje spustoszenie w organizmie? Jakie mogą być skutki uboczne picia kawy?

Picie ponad 5 filiżanek kawy dziennie powoduje: nadpobudliwość, uczucie niepokoju, często pojawia się także przyspieszony oddech oraz zaburzenia rytmu serca. Regularnie pijąc duże ilości kawy możemy doprowadzić do odwapnienia kości oraz wypłukania magnezu z organizmu, co negatywie odbije się na naszym zdrowiu.



A czy w ogóle coś dobrego zawdzięczamy kawie?

Zawiera antyoksydanty. Te spowalniają procesy starzenia organizmu i zapobiegają rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Kofeina obecna w kawie usprawnia pracę serca i rozszerza naczynia krwionośne, zwiększając ich wytrzymałość na wysiłek. Kiedyś kawa była stosowana jako środek dopingujący wśród sportowców.

Kawa także poprawia pamięć, kofeina pobudza nasz intelekt i hamuje wydzielanie substancji tłumiących pracę mózgu, szczególnie podczas zmęczenia. Zapewne wielu z nas zauważa, że po wypiciu małej czarnej jest pobudzony, zmęczenie odchodzi a chęć do pracy wraca, przynajmniej na krótko...

Ponadto kawa zawiera biologicznie czynne substancje, które wykazują działanie przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe.

Reasumując: nie demonizujmy kawy. Tak jak w przypadku innych produktów – ważna jest ilość, odpowiednia dawka może działać nawet terapeutycznie, w nadmiarze - szkodzi.

Dziękuję! Przekonała mnie pani, żeby jednak nie rezygnować z porannego i popołudniowego rytuału.


ZOBACZ TAKŻE:
WIĘCEJ NA TEMAT:
ZdrowieKawaDiety
Skomentuj