Strefy ciszy, wagon kinowy i miejsce do gimnastyki. PKP Intercity spełni nasze życzenia?
Monika Przybysz
16 lutego 2016, 12:20·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 16 lutego 2016, 12:20
W związku z planowaną modernizacją 400 wagonów, PKP Intercity postanowiło zapytać podróżnych, jak wygląda według nich wymarzony wagon. Zebrane opinie i sugestie pasażerów, pozwolą na zaprojektowanie komfortowych pociągów.
Reklama.
– Wspólna wymiana doświadczeń pomiędzy przewoźnikiem, producentem a pasażerem to najlepsza droga do stworzenia rozwiązań, które będą odpowiadały potrzebom podróżnych, naszych klientów. Zgłoszone pomysły są teraz weryfikowane pod względem bezpieczeństwa, funkcjonalności czy komfortu. Liczymy, że dzięki konsultacjom społecznym wspólnie stworzymy idealny wagon – powiedział o niecodziennej inicjatywie Jacek Leonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity.
Pierwszy etap konsultacji – w „sieci”
Pierwszy etap konsultacji społecznych przewoźnik przeprowadził za pośrednictwem mediów społecznościowych. W listopadzie na profilu PKP Intercity można było zgłaszać swoje propozycje odnośnie „idealnego wagonu”.
Przedziały – nowoczesność kontra nostalgia
Znaczna liczba podróżnych optowała za rezygnacją z wagonów przedziałowych. – Przede wszystkim wagony bezprzedziałowe. Jest tam ciszej i bardziej komfortowo. Nie trzeba patrzeć przez kilka godzin na obcych ludzi i co chwilę trącać się nogami... – argumentowała jedna z użytkowniczek. Inni tłumaczyli jednak, że przedziały należy zachować ze względów... sentymentalnych: – Wagony z przedziałami to powrót do wspomnień z dzieciństwa, poza tym odrobina prywatności, swobody i poczucia własnego kąta na czas podróży – stwierdził internauta.
Co ciekawe, w odróżnieniu od zwyczajowych dyskusji toczonych w internecie, na facebookowym profilu PKP Intercity znalazło się miejsce na odrobinę dyplomacji: – Nie ma się co spierać, każdy skład powinien mieć odpowiednią liczbę miejsc przedziałowych i bezprzedziałowych, w zależności od zapotrzebowania ze sprzedaży biletów online oraz przewidziane miejsca dla klientów kupujących bilet na chwilę przed odjazdem – argumentowano.
Podwyższeniu komfortu miałaby służyć również wymiana siedzeń i doposażenie przedziałów:
Byli i tacy, którzy rozplanowania miejsc w wagonach nie rozważali pod kątem przestrzeni do siedzenia, ale... aktywności: – Przydałyby się specjalne przestrzenie do gimnastyki – brzmiał komentarz dodany przez profil „Ćwicz z Pendolino”.
Diabeł tkwi w szczegółach i w... ciszy
Niektórzy pasażerowie bardzo przyłożyli się do swojej roli jako konsultantów i zwracali uwagę na z pozoru nieistotne szczegóły:
Komfort jazdy, zdaniem podróżnych, poprawiłoby również wydzielenie przestrzeni, do których nie mieliby wstępu zbyt gadatliwi podróżni: – Koniecznie strefy ciszy wyznaczone w każdym składzie (do 50% miejsc) – domagał się jeden z użytkowników. Inny twierdził, że wydzielona powinna zostać również strefa „rozrywki”: – Wagon kinowy – to też jest dobra opcja na dłuższe trasy. Kiedyś jeździło takich kilka.
Drugi etap konsultacji – w „realu”
Oprócz konsultacji prowadzonych na profilu „PKP Intercity. Pociąg do podróży” , organizowane były również panele fokusowe, dedykowane różnym grupom podróżnych, między innymi rowerzystom, osobom podróżującym z dziećmi, osobom niepełnosprawnym i konduktorom.
Wśród pomysłów zgłoszonych przez rowerzystów znalazły się m.in.: bardziej widoczne oznaczenia wagonu, w którym znajduje się przestrzeń na rowery; stabilne wieszaki, dostosowane do różnej szerokości ram i opon oraz możliwość ciągłej obserwacji roweru z miejsca do siedzenia.
Opiekunowi dzieci zwracali natomiast uwagę, że chętnie skorzystaliby z możliwości zarezerwowania całego przedziału, poprawiając w ten sposób komfortu podróży zarówno swoich podopiecznych, jak i współpasażerów. Miłym akcentem byłoby również rozdawanie najmłodszym pasażerom książeczek do kolorowani lub innych symbolicznych podarunków, dzięki którym podróż koleją wzbudzałaby u nich miłe wspomnienia. Rodzice postulowali także o wyposażenie toalet w wilgotne chusteczki higieniczne.
Dorównać Pendolino
Wprowadzenie nowych rozwiązań zostanie poprzedzone etapem ich weryfikacji pod względem bezpieczeństwa, funkcjonalności czy komfortu. Wśród planowanych rozwiązań pojawiają się m.in. przedziały dla rodzin 2+2 czy przewijaki. O komfort podróży nie będą musiały również obawiać się mamy karmiące piersią – przewoźnik planuje aby przedziały można zasłonić od strony korytarza. Rowerzyści z kolei będą mogli spokojnie zająć miejsca w przedziałach i nie obawiać się o swój sprzęt – pomysł aby strefy dla rowerów były monitorowane jest rozważany do wdrożenia.
Do nowych wagonów będzie dużo łatwiej wsiąść - przerwę dzielącą je od krawędzi peronu przykryje specjalny wysuwany schodek, a osoby niepełnosprawne będą mogły skorzystać z windy lub rampy. W komfortowych warunkach upłynie również sama podróż. Fotele będą wzorowane na tych, jakie znajdują się w ekspresach Intercity Premium, czyli popularnym Pendolino. Chcąc ułożyć się w wygodniejszej pozycji, siedzenie będzie można rozłożyć "do przodu", nie naruszając jednocześnie strefy komfortu pasażera siedzącego bezpośrednio za nami. Każde miejsce będzie miało ponadto przyporządkowane gniazdko elektryczne, dzięki czemu korzystając z obecnego na pokładzie wi-fi nie będzie trzeba się martwić o stan naładowania baterii w laptopie.
PKP Intercity zakłada, że pierwsze zmodernizowane wagony wyjadą na trasy pod koniec 2016 roku. Uzupełnią składy kursujące w ramach kategorii EIC oraz IC, na trasach krajowych i międzynarodowych.
Wygodne, regulowane siedzenia z dużą ilością miejsca na nogi, gniazdka 230v, klimatyzacja, wi-fi, lampka do czytania przy każdym fotelu, monitory, na których można puścić jakiś film. Obowiązkowo w każdym przedziale działający zamek, aby nocna podróż była jeszcze bezpieczniejsza.
Z wypowiedzi na profilu PKP Intercity
Na siedzeniach przy oknie nie da się oprzeć o ścianę i zasnąć, bo akurat idealnie w tym miejscu jest haczyk od firanki. Można go zastąpić sznurkiem albo niczym, nie jest potrzebny.