Choć to temat z tabloidu, z pewnością warto zwrócić na niego uwagę. Grzeszą kłamstwem bowiem ci, którym chcielibyśmy ufać bez cienia wątpliwości. A na wszystkim cierpią nasz brzuch i portfel. Mowa o miodowym skandalu wykrytym przez "Fakt", który niestety potwierdza zarzuty od dawna padające pod adresem produktów - rzekomo - benedyktyńskich.
Produkty opatrzone logo "Benedicite" od kilku lat cieszą sporym zainteresowaniem. Konsumenci wierzą, iż zostały przygotowane tak, jak nakazują tradycyjne receptury, w ciszy i spokoju klasztornych murów. Z dala od bezdusznych linii produkcyjnych wielkich koncernów spożywczych. Jedząc benedyktyński miód, czy klasztorne słodycze większość z nas z pewnością wyobrażała sobie, jak mnisi z modlitwą na ustach pieczołowicie wytwarzali je zgodnie z najlepszymi przepisami.
I niestety tu ta spożywcza bajka się kończy. Ustępuje brutalnej rzeczywistości biznesu. Jak się okazuje, benedyktyni nie robią nic innego, niż wielkie hipermarkety sprzedające produkty pod własną marką. Czyli kupują towar od przedsiębiorstw oferujących najbardziej korzystne dla nich warunki. To normalni, produkujący na skalę przemysłową producenci. Benedyktyni dodają jedynie swoje logo. No i marżę. Jak informuje "Fakt", benedyktyńskie produkty od tych z Biedronki, czy Tesco odróżnia jednak to, że na etykiecie brakuje informacji o prawdziwym producencie. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda sprawa.
Taki biznes
Żeby wszystko było jasne, nie jest to kolejna tabloidowa nagonka, a informacja poparta ustaleniami Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Te potwierdzają spekulacje, jakie pojawiały się na temat produktów benedyktyńskich od dłuższego czasu. Całkiem jednak smaczne jedzenie nie wzbudzało większych wątpliwości konsumentów, ale pogłoski o jego prawdziwym pochodzeniu zaczęły pojawiać się po stronie dystrybutorów.
Tradycyjne produkty benedyktyńskie to bowiem potężna sieć oparta na zasadzie franczyzy. Na której nie wszyscy robią dobry interes. - Siedziałem w tym biznesie niecały rok, po czym wyszedłem, bo zacząłem do niego dokładać. Przez pierwsze kilka miesięcy nowy sklep cieszył się dużym zainteresowaniem, potem niestety coraz gorzej i gorzej. Biznes w ogóle nie ma szansy na jakikolwiek zwrot, nawet w przeciągu 10 lat. Marże na produktach są bardzo niskie, a ceny wysokie, jak diabli - pisał na forum franchising.pl w listopadzie były właściciel sklepu benedyktyńskiego.
- Ja mam już bankructwo w sieci benedyktyńskiej za sobą. Lista problemów z tą siecią jest gruba jak instrukcja obsługi pralki. Rentowność ujemna - marże ustalane przez klasztor dla sklepów są śmiesznie niskie i nie wystarczą na opłacenie kosztów stałych. Stąd wszystkie sklepy zadłużone po uszy. Ten dług przenosi się na dostawców, którzy produkują dla sieci, wg własnych a nie jak się wmawia wszystkim klasztornych receptur - dodawał inny.
Biznesmeni, którzy weszli w interesy z benedyktynami i nie odnieśli sukcesu, nie żałują gorzkich słów na temat oferowanych wcześniej produktów. - Benedyktyni niestety dbają tylko o swój interes. Prawda jest też taka, że nie ma mowy o żadnych starych recepturach benedyktyńskich. Wszystko produkowane jest w na zlecenie Jednostki Gospodarczej BENEDICITE przez znanych w Polsce producentów i mniejsze firmy - czytamy na franchising.pl. Z relacji byłego dystrybutora produktów wynika, że logo Benedicite oferowane są produkty, które w zwykłym spożywczaku można kupić od 20 do 40 proc. taniej.
Milczenie jest złotem?
Dotąd słysząc tego typu informacje można było mieć jeszcze nadzieję, że producenci, od których benedyktyni kupują towar, by dodać swoją etykietę, przygotowują dla nich zupełnie inne produkty, niż oferują pod własną marką. Podczas kontroli jakości trzech współpracujących z Benedicite wytwórców przyznało jednak, że to, co trafia do benedyktyńskich sklepów niczym nie różni się od ich zwyczajnej produkcji.
"Fakt" twierdzi, że w rozmowie z nimi opactwo w Tyńcu odmówiło wyjaśnień w tej sprawie. Także naTemat nie było łatwo uzyskać komentarz. Kontaktując się z tynieckimi benedyktynami kilkakrotnie odsyłano nas do różnych osób, które nie potrafiły pomóc w sprawie. Ostatecznie obiecano nam, że na pytanie złożone pocztą elektroniczną odpowie jednostka gospodarcza klasztoru - Benedicite. Jak dotąd odpowiedzi tej nie uzyskaliśmy. Cały czas na nią czekamy i opublikujemy, gdy dostaniemy.
Reklama.
GordBene11
na forum franchising.pl
Wszystkie sklepy zadłużone po uszy. Ten dług przenosi się na dostawców, którzy produkują dla sieci, wg własnych a nie jak się wmawia wszystkim klasztornych receptur(...).
Były właściciel sklepu benedyktyńskiego
na franchising.pl
Benedyktyni naklejają tylko swoje logo i dorzucają marżę. Takie same produkty można kupić w innych sklepach , które kupują bezpośrednio u producentów 20,30 a czasem 40% taniej(...).