Agencja CIA podaje, że dług Polski to 123 proc. PKB. To pomyłka i "zagrożenie dla Polski"

[url=http://shutr.bz/14fXKdC]CIA[/url] podaje błędne dane o polskim długu publicznym
CIA podaje błędne dane o polskim długu publicznym Fot. shutterstock.com
Centralna Agencja Wywiadowcza twierdzi, że dług Polski wynosi 123 proc. PKB. To, oczywiście, nieprawda – jest to sprzeczne zarówno z danymi Eurostatu, jak i Ministerstwa Finansów. Skąd CIA wzięło taką liczbę? Najprawdopodobniej pomyliło nas... z Portugalią. Po naszej interwencji Ministerstwo Finansów i MSZ już zareagowały na ten błąd.

123,6 proc. PKB – tyle, według CIA, wynosił polski dług w 2012 roku. I uplasował ją na 9. miejscu na świecie, jeśli chodzi o wielkość długu. Oczywiście, takie dane są kompletnie sprzeczne z informacjami podawanymi zarówno przez Ministerstwo Finansów, jak i Eurostat. Według tego pierwszego dług w 2012 wynosił bowiem 52,7 proc. PKB, zaś według unijnej instytucji – 55,6 proc.

- To ogromne zagrożenie dla rynków finansowych – mówi nam Krystyna Skowrońska, posłanka PO i wiceprzewodnicząca sejmowej komisji finansów publicznych. Jak wyjaśnia, w interesie Polski leży jak najszybsze poprawienie tej informacji, by nasz kraj był wiarygodny. - Niezwłocznie skontaktuję się z Ministerstwem Finansów i premierem i zasygnalizuję mu ten problem jako pierwszy – dodaje Krystyna Skowrońska.

Można by pomyśleć, że może po prostu metodologia amerykańskiej agencji jest inna, niż polskiego rządu czy Eurostatu, ale nie. Inne dane - Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii, zgadzają się z tymi publikowanymi przez Eurostat.

- Ze względu na miejsce publikacji i treść, jest to bardzo ważna informacja. Powinna być szybko zdementowana, a CIA powinno zostać poinformowane o faktycznej sytuacji finansów publicznych w Polsce i o metodzie, jaką my liczymy dług – mówi nam Krystyna Skowrońska. Jak zaznacza, "gdyby ktoś inny napisał takie głupstwo", to nie mielibyśmy aż takiego problemu, ale w przypadku CIA bardzo ważne jest, by naprawić taki błąd.

Również dziennikarz ekonomiczny "Gazety Wyborczej" Witold Gadomski twierdzi, że CIA zapewne się pomyliło. - Wydaje mi się, że to błąd. Jeśli liczyć dług wraz z zobowiązaniami emerytalnymi, to wynosiłby on na pewno ponad 200 proc. PKB – ocenia Gadomski. I dodaje: - Ja w ogóle, gdy szukam danych, odrzucam te z agencji, bo według mnie nie są one wiarygodne, często zdarzają się tam pomyłki.

Wpadka CIA razi tym bardziej, że dane dotyczące innych krajów Europy: Francji, Niemiec, Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii są prawidłowe. Trzeba przy tym zaznaczyć, że wiele instytucji finansowych, jak agencje ratingowe czy banki, korzysta z danych CIA przy ocenie wiarygodności danego kraju. Często podobnie robią zagraniczni inwestorzy. Fakt, że według CIA nasz dług jest większy, niż według metod krajowych, może wzbudzać u nich spore wątpliwości.

Jeśli jednak przyjrzeć się statystykom CIA, to pomyłki dokonano także w przypadku Portugalii. Agencja twierdzi, że dług tego państwa to 104 proc. PKB, podczas gdy Eurostat podaje, że jest to... 123,6 proc. Czyli dokładnie tyle, ile wpisano Polsce. Najprawdopodobniej więc nasz kraj pomylono z Portugalią. Szczególnie, że po wejściu w szczegóły polskiej gospodarki według CIA, dług za 2011 podany jest w wysokości 108,1 proc., czyli tyle, ile podawał w tamtym roku Eurostat dla Portugalii.

Wiemy, że i to i to zaczyna się na "P", ale od agencji wywiadowczej jednego z najważniejszych państw świata można by jednak oczekiwać, że będzie bardziej rzetelna.

MF i MSZ, gdy powiadomiliśmy o tych nieścisłościach, od razu zajęło się problemem. Jak napisano w odpowiedzi na nasze pytanie o reakcję:
Odpowiedź Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Spraw Zagranicznych na nasze pytanie o dane CIA:

"Zamieszczone na stronie CIA dane dotyczące polskiego długu publicznego są błędne. Ministerstwo Finansów we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Ambasadą RP w Waszyngtonie podjęło działania, aby zmienić te błędne informacje.

Na koniec 2012 r. dług publiczny w Polsce wyniósł 55,6% PKB (zgodnie z definicją UE – dane opublikowane przez EUROSTAT), a zgodnie z definicją krajową – 52,7% PKB."


ZOBACZ TAKŻE:
WIĘCEJ NA TEMAT:
GospodarkaCIAUSADługi
Skomentuj